Back Back Achter de schermen

Directie Amsterdam Fashion Week: ‘Het was het jaar van 1.0 naar 2.0’

02 februari 2012

Het befaamde modespektakel Amsterdam Fashion Week was vorige week in alle hevigheid neergestreken op het Westergasterrein en tevens – met een downtown programma – in het Amsterdamse retail- en uitgaansgebied.

De oplettende lezer valt het op; het fashion event heet tegenwoordig Amsterdam Fashion Week en daarmee is het woordje ‘Internationaal’ weggelaten. “Amsterdam en fashion zijn al internationaal,” legt Wouter Zick, één van de directeuren, uit.

Exact een jaar geleden spraken we met Hans van der Linden en Wouter Zick tijdens hun eerste editie van de fashion week. De toen kersverse aandeelhouders (samen met Bart Maussen van Maussen PR) legden hun strategie en visie uit en gaven toelichting op hun driejarenplan. Inmiddels hebben de evenementenmannen zojuist hun derde editie succesvol afgesloten en is het een mooi moment om het afgelopen jaar te evalueren en weer een blik te werpen op de toekomst.

Uptown en downtown
Wouter Zick: “We zijn het tweejaarlijkse evenement aan het herpositioneren, samen met het bureau Total Identity. Dit zie je direct aan het nieuwe beeldmerk. Het logo, bestaande uit het Wapen van Amsterdam is in twee spotlights gezet en hiermee geven we uiting aan het uptown gedeelte voor het zakelijke publiek en aan het downtown programma in de stad, dat toegankelijk is voor het brede publiek.”

Deze stap naar de consument is een van de beloftes die de heren vorig jaar maakten. “We willen het winkelend publiek bereiken, samen met onze sponsors en partners. Net als bijvoorbeeld Vodafone, Maybelline, Redken en Volvo is ook de fashion industrie consumentgericht.”

Window to the world
Een ander plan waar gehoor aan gegeven is, is live streaming vanuit de verschillende backstages. Vorig jaar richtte de Amsterdam Fashion Week voor het eerst haar focus echt op de consument, maar Van der Linden vond dat dit verder doorgevoerd moest worden dan alleen beelden via livestreaming vertonen van de catwalk shows: “Het moet niet bij navelstaren blijven.” Bij deze editie konden alle modeliefhebbers meekijken via meerdere webcams (backstage, entree, make-up, catwalkshows). Inmiddels is bekend dat er deze editie 75.000 uneke bezoekers de live stream hebben bekeken!

Continue aandacht door het hele jaar
Eén van de ambities die Zick en Van der Linden vorig jaar uitspraken was het ‘verlengen van het evenement’: “Hoe creëren we meer contactmomenten en continue aandacht door het hele jaar?” Een tool die hiervoor goed inzetbaar is, is social media. “Wij zijn hier nu veel nadrukkelijker mee bezig, onder andere met partners Sanoma Media/Styletoday en Vodafone. Amsterdam Fashion Week heeft voorafgaand, tijdens en direct na het evenement veel hits op de website en likes op Facebook en volgers op Twitter en zo heeft bijvoorbeeld Vodafone met haar V- Rporters een goed platform. Door deze krachten te bundelen, bereiken we veel mensen. Dat is ook altijd onze insteek: we zijn partners en moeten elkaar helpen en faciliteren zodat het mes aan twee kanten snijdt. Samen zorgen we voor een succes.”

Zakelijke omgeving creëren
De Amsterdam Fashion Week is deze keer ruimer opgezet dan andere edities. “We verwachtten meer dan 20.000 bezoekers en dat betekende dat we veel mensen moesten accommoderen en meer dan 20 zouden faciliteren. Het is eigenlijk als een soort theater waarin je zalen programmeert. Dit betekent dat we een omgeving hebben gecreëerd waar mensen kunnen eten, drinken en socializen.”

Met een vol Business Programma, de lancering van The Green Collective  en de finale van The Green Fashion Competition, waarin onder meer Prinses Maxima op vrijdagavond te gast was, heeft de organisatie een mooi en stijlvol business paviljoen ingericht, voor de ontvangst van sponsors en stakeholders.

Opsteker voor talenten
Aansluitend op  de introductie van The Green Collective, de overkoepelende organisatie voor The  Green Fashion-, The Green Architecture en The  Green Design Competition, vond tevens de bekendmaking plaats van de winnaars van The Green Fashion Competition. De gelukkige designers werden in twee categorieën bekroond en gingen naar huis met waardecheques t.w.v. 15.000 euro en 25.000 euro. “Met deze competitie en prijsuitreiking proberen we talenten een duwtje in de goede richting te geven. Dat doen we ook op andere manieren, zoals tijdens de faster class, een master class voor beginnende ontwerpers waarin ontwerpers tools krijgen om zich te ontwikkelen en profileren in het bedrijfsleven,” licht Zick toe. 

Na een rondleiding door het Business Paviljoen en een bezoek aan de Red Room van Vodafone, komen we aan bij de lounge waar brand activatie van de partners van Amsterdam Fashion Week plaatsvindt. “Vroeger werden er bannertjes uitgetrokken, maar wij gaan er vanuit dat onze sponsors meer van hun activatie willen maken dan dat. Wij creëren nog altijd platformen voor merken om, eventueel samen met andere merken, door middel van een evenement hun positionering te versterken. En één van deze middelen is om je als merk te presenteren in de AFW Lounge waar meer dan 20.000 bezoekers passeren”

Toekomstvisie
Wanneer we spreken over de toekomst zijn beide heren stellig over hun vorig jaar gevormde strategie. “Onze visie is hetzelfde gebleven. We hebben het afgelopen jaar veel uitdagingen gehad met het vertrek van het kernteam in de organisatie; een  aandeelhouderswisseling brengt toch wat veranderingen teweeg. Daarom zijn we nu bezig met het neerzetten van een steviger team en zullen wij binnenkort een nieuwe Event Director aanstellen waarvoor de selectie zo goed als afgerond is. De eerste stap met het aanstellen van programmadirecteur Carlo Wijnands is afgelopen jaar  gezet. Hij houdt zich bezig met alles wat met fashion en de programmering te maken heeft. En wij houden ons bezig met sponsors, partners en strategieën.” Van der Linden vult aan: “Het was het jaar van 1.0 naar 2.0. Ik denk dat we een vertrekpunt hebben om op door te gaan, met de kennis die we hebben opgebouwd en in huis hebben moeten we onze ambitie vertalen in mensen.”

Bekijk hier de fotoreportage, gemaakt door Barbara van Baarsel »

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!