Digitaal betalen kans voor horeca en evenementen Digitaal betalen kans voor horeca en evenementen
Back Back Nieuws

Digitaal betalen kans voor horeca en evenementen

16 oktober 2020

Digitaal betalen is met een snelle opmars bezig in Nederland. Alhoewel dit geen nieuwe ontwikkeling is, heeft het coronavirus voor een stroomversnelling gezorgd. Ineens vinden we het heel normaal om een menukaart te scannen en overal te betalen met pinkaart. Volgens ABN AMRO is digitaal betalen de toekomst en biedt het kansen voor o.a. de horeca en evenementen.

Veiliger en sneller

Digitaal betalen is snel, schoon, veilig en makkelijk. Daarom groeide in coronatijd de voorkeur naar deze gebruiksvriendelijke betaalmogelijkheid. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en hebben velen het digitaal betalen omarmd. Restauranthouders ontdekken nu ook alle bijkomende voordelen van digitale betaaloplossingen en klanten profiteren van een razendsnelle service merkt horeca apparatuur leverancier Hakvoort Professional.

Digitaal betalen is de toekomst. Dat zie je als je naar Europese voorlopers zoals Denemarken of Noorwegen kijkt. Of internationale koploper China, waar betalen met WeChat Pay al langer de norm is. Nederland liep nog wat achter op dit gebied maar door de coronacrisis komt deze ontwikkeling hier nu ook in een stroomversnelling. En wat blijkt: we komen redelijk massaal tot de conclusie dat cashless betalen veel hygiënischer, veiliger en makkelijker is.

No brainer in de horeca

Vooral in de horeca is het aanbieden van digitale betaalopties een no brainer geworden. Niet alleen vanwege de coronacrisis, ook vanuit financieel perspectief. Als het druk is moeten gasten vaak vechten om de aandacht van een medeweker. Nu ze zelf kunnen bestellen en betalen, heeft de medewerker meer tijd voor persoonlijke aandacht. Een win-win situatie. Even wennen was het in het begin nog wel. Nu gaat het scannen van een QR code gasten makkelijk af en zijn we gewend aan het idee van zelf bestellen en direct betalen. Het makkelijke bestellen kan de besteding per gast flink verhogen. Niet alleen omdat de gast direct alle menuopties te zien krijgt, ook omdat er niet eerst gewacht hoeft te worden totdat de bestelling wordt opgenomen. Digitaal geld kan verder ook niet gestolen worden en is dus een stuk veiliger voor de ondernemer.

Cashless events

In een tijd waarin cashless betalen steeds meer de norm wordt, kunnen evenementen niet achterblijven. In de praktijk blijkt dat dit, vooral op festivals, nog nauwelijks voorkomt. Diverse organisatoren experimenteren met digitaal betalen en zien alleen maar voordelen. ‘Het is minder fraudegevoelig, de administratie is in een keer gedaan en je kunt alle consumpties tijdens het evenement in de gaten houden.’ Aldus Joris Coenen, organisator van festival Soenda in Utrecht.

Festival en evenementbezoekers vinden contactloos of met pinkaart betalen de normaalste zaak van de wereld. Des te vreemder is het dat de evenementbranche hier nog niet vol op inspeelt. Het grootste bezwaar tegen pinnen is de kwetsbaarheid van het internetnetwerk. Maar die problemen zijn volgens Pieter de Jong van Twelve verleden tijd. ‘De tijd dat er heel grote internetstoringen waren die dingen plat legden, ligt achter ons. Als er nu iets uitvalt, is er een back-up en duurt de storing vaak maar een paar minuten.’ Cashless events zitten er aan te komen en de verwachting is dat digitaal betalen de nieuwe norm wordt op evenementen. Timo Kragting van festival-site Yellowtipi verwacht dat meer festivals overstappen op digitaal betalen. ‘Ik denk dat het een onmisbare service wordt voor festivals. Je kan het als festivalorganisator bijna niet meer verantwoorden dat je bij het ene festival met pin kunt betalen, maar bij het andere niet.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!