Back Back Achter de schermen

DFMA: Fieldmarketing staat op de kaart. Nu een keurmerk!

16 november 2010

Door Marieke Prins de Vos

De Dutch Field Marketing Association (DFMA) Awards 2010 zijn dit jaar voor de derde keer uitgereikt. DFMA is de branchevereniging voor bedrijven die zich bewegen in de Nederlandse field marketing industrie. Een industrie die zich in de loop der jaren heeft geprofessionaliseerd en waar DFMA sinds haar bestaan een groot aandeel in heeft gehad en in de toekomst gaat hebben.

Deze professionalisering wordt doorgetrokken naar de DFMA Award 2010, die op maandagochtend 15 november voor de derde keer werd uitgereikt. Vorig jaar werd er nog gemopperd over de een tikje amateuristische aanpak, dit jaar was de uitreiking van een ander gehalte.

De studio van De Wereld Draait Door (op het Westergasterrein in Amsterdam) met als tafelheer Wilfred Genee vormde een prettige entourage voor het overhandigen van de prijzen. De genomineerden in de categorie Creativiteit, Effectiviteit en Innovatie kregen ieder drie minuten om hun case te presenteren. Opvallend waren de verschillende presentaties. Waar de een met attributen (inclusief aantrekkelijke promotiedames) uit de campagne en een gelikt gemonteerd filmpje presenteerde, kwam de ander met een wat drogere presentatie met cijfers en een reep chocolade over de brug. De jury was niet meer te imponeren door dit alles want de winnaars waren van tevoren al bij de jury bekend.

Winnaars
Creativiteit: Opvallers met Specsavers
Jury: 'Dit concept speelt slim in op het inzicht dat mensen steeds terughoudender reageren op de flyers die hen in de hand worden gedrukt. De jury vindt deze actie speels en uniek. Een voorbeeldcase. '

Effectiviteit: Boost Group met Lipton
Jury: 'Slim om een de marktleider af te troeven met een (deels door-to-door) inruilactie om de consument zover te krijgen om naar een ander merk over te stappen.'

Innovatie: Promodukties met Brandstores
Jury: 'Wat aanspreekt is dat met één concept de kracht van bijna alle fieldmarketing-disciplines wordt gebundeld: sampling & promotie, sales, product-demonstratie en visual merchandising.'



Field Marketing?
‘Wat is precies Field Marketing?’ Een vraag die toch bij veel mensen buiten dit werkveld gesteld wordt. Het is een vorm van dienstverlening met als uitgangspunt het verbeteren van de presentatie, de promotie, de verkrijgbaarheid en de verkoop van producten en diensten. Deze professionele vorm van dienstverlening speelt zich af ‘in het veld’, op de winkelvloer, op beurzen en congressen, eigenlijk overal waar producten of diensten worden aangeboden.

De branchevereniging DFMA heeft de afgelopen jaren naar eigen zeggen field marketing op de kaart gezet. En er zijn meer plannen want DFMA wil ook als keurmerk gaan dienen. Ik sprak met voorzitter: Kees Wolswinkel (Promotional Solutions B.V.):

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!