Deze 3 event pioniers gingen je voor op de Duitse Eventbranche (2)
30 August 2019Wij, als helpdesk voor de Nederlandse event-professional die kansen wil benutten in de Duitse eventbranche, reizen ons prachtige kikkerland af, op zoek naar antwoorden. Antwoorden op de brandende vraag: waaróm is de Duitse eventbranche nou zo interessant voor de Nederlandse eventprofessional? In het eerste deel las je al dat team Dutch is geland bij 3 event pioniers die succesvol zijn op de Duitse eventbranche: Mitchell Plaizier CEO van PHOTOFLYER, Edwin Petersen CEO van OCEANDIVA Unique Event Venues en Mark Muijrers, geschäftsführender Gesellschafter bij Mise en Place Germany Gmbh. Lees hier verder over hun ervaringen in Duitsland.
Noem 1 overeenkomst met de Nederlandse eventbranche
PHOTOFLYER
Zowel Duitsers als Nederlanders houden van humor. Dat is een enorme gemene deler die je goed kunt gebruiken. Enthousiasme in ons vak is zó belangrijk! Als dit van twee kanten komt en er een goede verstandhouding tot stand komt, dan zit je echt goed in de Duitse eventbranche.
OCEANDIVA Unique Event Venues
Dat vind ik een lastige vraag. De evenementen zijn net als in Nederland heel erg divers, geen enkel evenement is hetzelfde. Ook qua catering, meubilair, decoratie en personeel zijn er grote verschillen. Maar ik denk dat we elkaar wel versterken, de punctualiteit en de focus van de Duitsers en de creativiteit en de openheid van de Nederlanders maakt dat het een goede match is.
Mise en Place
De drang naar perfectie en naar het realiseren van een onvergetelijke ervaring voor de gast.
BOE International; waarom staan jullie op deze beurs?
PHOTOFLYER
Dit wordt het vijfde jaar dat wij op BOE International zullen staan. We hebben er bewust voor gekozen om zelfstandig te opereren. We hebben bij de eerste editie echt grondig vooronderzoek gedaan om te beslissen hoe we ons willen profileren op de Duitse markt. In de eerste 2 jaar hebben we veel research gedaan en veel getest, met als resultaat dat we bij de derde editie maar liefst 400 leads hebben gecreëerd in 2 dagen. En dat terwijl we simpelweg lieten zien wat de toegevoegde waarde is van ons product en voor welke merken we werken. Op BOE vind je de gehele branche; iedereen is daar aanwezig. Je vindt er alle mogelijke interessante merken en ook de klanten lopen daar rond.
OCEANDIVA Unique Event Venues
BOE International is de perfecte beurs om onze evenementenschepen extra op de kaart te zetten. Dé Duitse beurs om te netwerken en relaties te onderhouden.
Mise en Place
Wij zijn al sinds 15 jaar met de BOE International verbonden, we hebben de Best of Events de laatste jaren zien ontwikkelen van een local player naar een national player die nu ook zijn vleugels uitslaat naar het aangrenzende buitenland. De BOE International is dé plek om contacten te leggen in de Eventbranche; de voltallige 'Who is who' uit de eventbranche heeft de data van de BOE international ieder jaar in hun agenda genoteerd.
Wat is volgens jou de eerste stap die een Nederlandse eventprofessional moet maken voordat hij/zij gaat pionieren op de Duitse eventbranche?
PHOTOFLYER
Bereid je heel goed voor. Breng je markt in kaart. Wat gebeurt er in die markt? Wat zijn de ontwikkelingen? Als je denkt dat je er bent, duik er dan nóg dieper in om nog beter voor de dag te komen. Kom niet met een slap verhaal. Zorg dat je een paar woorden Duits spreekt; dat spreekt de klanten zeker aan. Je hoeft geen vloeiend Duits te spreken, want over het algemeen spreekt de branche goed Engels, maar het wordt zeker gewaardeerd als je op basisniveau Duits kunt praten. Al is het met een Nederlands accent, daar houden ze juist wel van! Maar in de basis gaat het om de communicatie op zich en vooral het product. Zorg dat dit allemaal meer dan in orde is.
OCEANDIVA Unique Event Venues
Probeer een woordje Duits te spreken, dat werkt gewoon makkelijker in Duitsland. Wij hebben meerdere werknemers die goed Duits spreken en dat zorgt voor heldere communicatie. Een aanrader wat ons betreft. Let ook op het tutoyeren, dit is een no-go in Duitsland. En als laatste: ben altijd goed voorbereid en op tijd op een afspraak, te laat komen past niet bij de Duitse Pünktlichkeit ;-).
Mise en Place
De Duitse taal leren! En vooral niet het Nederlands accent wegmoffelen - het 'Rudi Carell' accent is bij alle Duitsers zeer geliefd.
Ben je geïnspireerd en wil je graag nog meer tip & tricks ontvangen. Dan moet je zeker met deze 3 event platforms in Duitsland een kopje koffie meer gaan drinken.
Have fun
Team Dutch
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!