Deel 2: Hoe dragen AI en eventtechnologie bij aan dé event-experience? Deel 2: Hoe dragen AI en eventtechnologie bij aan dé event-experience?
Back Back In magazine Events

Deel 2: Hoe dragen AI en eventtechnologie bij aan dé event-experience?

11 augustus 2023

Dit is een artikel uit ons magazine Events

Van ChatGPT tot hologrammen en van online samenkomen in de metaverse tot VR-experiences. Om aan je evenement extra beleving toe te voegen en/of efficiënter te produceren, zijn er intussen plenty technologische opties. In dit artikel nemen we je mee in hoe technologie voor events bijzonder interessant kan zijn, wanneer je dit op een juiste manier -al dan niet ondersteunend-  toepast.

Bewustwording van techskills

Om meer bewustwording omtrent technologische ontwikkelingen te creëren, is het festival TECHFEAST in het leven geroepen. Marissa Bolink, eventplanner: ‘We zetten het oosten van Nederland hiermee op de kaart zetten als een bruisende plek waar veel gebeurt op techgebied. We betrekken techbedrijven uit de regio en delen kennis over nieuwste innovaties en de toekomst van tech en AI.’ 

De sprekers en workshopgevers behandelen verschillende thema’s, van AI tot metaverse en robotic. Eén van de hoogtepunten van TECHFEAST is volgens Marissa de sessie van Wim Naudé, professor aan de Universiteit van Aachen. ‘Hij verzorgt een keynote over de toekomst van technologie en hoe kunstmatige intelligentie hier al dan niet een rol kan spelen in het tegengaan van stagnatie in ontwikkelingen. Het is volgens Naudé de harde werkelijkheid dat de ontwikkelingen op het gebied van technologie sinds de 19e eeuw niet vernieuwend zijn. AI kan hierin een pageturner zijn.’ Als antwoord op de vraag uit de markt, komt AI veelvuldig op het festival aan bod. Marissa: ‘AI is nu al heel toegankelijk. Hoe eenvoudig is het om teksten voor je website of andere marketingdoeleinden op te stellen die ChatGPT er zo voor je uitrolt? Het kan processen vereenvoudigen en je werk efficiënter maken. Door de aandacht die er nu voor deze tool is, worden we ons ook meer bewust van onze eigen digitale vaardigheden.’ Digitaal vaardig is één, maar in het digitale bewustzijn ligt, volgens Dieter Möckelmann, nog een grote uitdaging voor de toekomst. ‘De valkuil in de technologie zit hem met name in het ontbreken van digitale fitheid. We zijn momenteel heel goed in staat om binnen een split second via Google een grote lading afbeeldingen op te zoeken, maar naar je eigen content op je devices, ben je minutenlang op zoek. Het is belangrijk dat we meer eigenschap krijgen van informatie en dat we dat beter leren opslaan en ordenen, ofwel de Personal Knowledge Management. Digitale fitheid en het vergroten van het digitale bewustzijn, daar ligt de grootste valkuil van de 21e eeuw.’

Elkaar (virtueel) ontmoeten in de metaverse

Op het eerder genoemde TECHFEAST in Deventer worden de bezoekers bijgepraat over de ontwikkelingen en de kansen op techgebied, maar ook over het ethische vraagstuk hoe je als samenleving omgaat met het vergaren van data en kennis van iedereen. Marissa: ‘We zetten heel erg in op inhoud en gebruiken zelf niet zozeer technologie tijdens het evenement, omdat we ons bewust richten op een fysiek en sociaal evenement. Maar men komt bijvoorbeeld wel binnen met een QR-code en het programmaboekje is volledig digitaal.’ Ook Ad de Haan, Creative Director bij Live Legends, is van mening dat een fysiek evenement vooral een sociale bijeenkomst is. Live Legends creëert dan ook legendarische live experience over de hele wereld. ‘We brengen merkverhalen op een magische manier tot leven door experience design te combineren met geavanceerde technologie. We willen een uitzonderlijke beleving creëren die een blijvende indruk achterlaat.’ Die inzet van technologie moet volgens Ad daar dan wel écht aan bijdragen. ‘Toen de 3D-bril voor evenementen werd geïntroduceerd, was ik daar heel sceptisch over, juist omdat evenementen gaan om het delen van emoties en een bril daarin een belemmering kan zijn. Nu zie je weer vaak succesvolle en prijswinnende VR-experiences.’ Ad is van mening dat je bij een virtueel evenement nooit een gelijkwaardige beleving kan meegeven dan wanneer je het live beleeft en dat je dus heel bewust technologie moet inzetten. ‘Ik geloof niet in hybride events, bij digitaal en live heb je te maken met heel andere inhoud en beleving. Het is heel interessant hoe je metaverse kunt inzetten om een podium te creëren en elkaar virtueel kunt ontmoeten.’ Ad de Haan ziet vooral bij live evenementen de toekomst in een soort live metaverse, waarbij met technieken zoals hologramproject en door goed gebruik van LED-verlichting en LED-schermen, en decorbouw een soort mindfuck gecreëerd wordt. ‘Dat is een technologie waarin nog veel is te halen. Het creëert een beleving die echt fascineert.’ De wereld van de metaverse is steeds dichterbij te halen, ook door de komst van AI. Ad: ‘Dit gaat steeds verder, met enkele trefwoorden kan je al hele visuele storyboards voor op het podium creëren. Dit kan nog veel grootser worden wanneer je daar andere technieken mee combineert: uiteindelijk wil je, vooral bij live events, wel een bepaalde gelaagdheid voelen.’

Beeld écht beleven

Een succesvolle, technologische hype op het moment zijn de grote videotentoonstellingen, zoals de Fabrique de Lumières in de Westergasfabriek te Amsterdam, waarin de kunst gevoelsmatig tot leven komt middels geavanceerde technologie. Ad: ‘Men heeft steeds meer behoefte om beeld meer te beleven. Daar liggen ook veel kansen. Denk hierbij aan een 3D-wereld die je als een kijkdoos op je event neerzet, bijvoorbeeld tijdens een opening. Er is echter wel tijd voor nodig om een dergelijk project goed uit te kunnen werken.’

 

Het volledige artikel is hier online te lezen of in ons magazine Events.
Tekst: Angelique Aalders

Hoofdfoto: Live Legends - Nico Alsemgeest

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!