Een toplijstje dat iedereen in de ‘creatieve industrie’ by heart zou moeten kennen – opgesteld door Jochem Leegstra (…,staat creative agency) en Patrick Roubroeks (Xsaga) voor ADCN / Lampenfestival 2015
Hier krijgen dromen een date!
ADCN staat voor Advertising Design and Creativity in the Netherlands, een vereniging die al bijna een halve eeuw tot doel heeft creatief talent te stimuleren en nog meer waarde te geven aan reclame en design. Een mond vol, maar uiteindelijk draait het allemaal om het vieren van ons oh zo mooie vak! Patrick Roubroeks, Creatief Directeur van Xsaga, nodigde ons dan ook uit voor deze sessies, waar dromen een date neigen te krijgen om vervolgens zelfs realiteit te worden…
Voorafgaand aan de Illuminating Talks mocht je zelf het programma bepalen. En daar begon de strijd al. Kies ik voor ‘Advertising avant la lettre’ met sprekers Pieter Roelofs (Rijksmuseum) en Michael Huijser (Museum Rembrandthuis) of voor ‘Bravery – to climb the ladder’ met sprekers Mark van Iterson (Manager Global Design & Concept, Heineken) en Alvaro Sotomayor (Creative Director Wieden + Kennedy Amsterdam)? Welke je ook zou kiezen, je zat sowieso goed.
Een van de sessies die ook veel aandacht genoot, was die van Patrick Roubroeks, creatief directeur van Xsaga en tevens bestuurslid van ADCN én master creative Jochem Leegstra, eigenaar van …,staat creative agency. De twee heren vonden elkaar acht jaar geleden toen zij een ultrageheim event in Dubai organiseerden voor de bruiloft van de vierde dochter van een sjeik. Een evenement waar iedere creatief van droomt! Helemaal wanneer de opdrachtgever zegt: ‘Als je plan oké is, is je droom oké en als je droom oké is, dan is het budget oké…’ Zo werd het ‘groots dromen’ van Roubroeks en Leegstra alleen maar gestimuleerd, om voor vele merken en het publiek ‘moments into memories’ te gieten.
Om hun successen, kennis en ervaring te delen stonden de heren afgelopen dinsdag in Studio 2 met hun List of 10: Turn moments into memories. Read and learn…
A LIST OF 10
10. Start Dreaming
Need we say more? Met het setdesign ‘Wings of Love’ haalden Roubroeks en Leegstra het schitterende event dat zij in hun hoofd hadden naar de aardse werkelijkheid. Een concept begint altijd met een droom, dus: start met dromen…
09. Turn product into art
Jochem: ‘Dat is wat we het meest doen bij …,staat creative agency. Om een concreet voorbeeld te geven: Tijdens de Olympische Spelen van 2012 in Londen mochten wij een brand activation produceren voor NIKE in de winkeletalages van Selfridges & Co in Oxford Street. Saillant detail: de winkel ligt recht tegenover die van ADIDAS, die grote sponsor was van de Olympische Spelen. We maakten kunst met bestaande producten en noemden het House of Innovation. Alles was interactief en een enorme eye catcher.’ Oordeel zelf na het zien van dit filmpje:
Nike Selfridges by …,staat from …,staat on Vimeo.
08. Think Big
Patrick: ‘Wij werken regelmatig voor de Bijenkorf in Nederland en samen met deze klant proberen we groot te denken. Want als je dat doet, kunnen ideeën ook groot worden.’ Om te illustreren hoe iets wat ‘groots bedacht is’ ook werkelijkheid kan worden, laat Patrick ons een filmpje zien van het jaarlijkse publieksevenement Turn on the Lights (‘want het is de kunst om niet alleen een groot evenement te organiseren, maar ook om het op film te kunnen laten zien!’). Dit event werd in 5 steden tegelijk gehouden, met alleen in Amsterdam al 25.000 man aan publiek.
07. Think Small
Xsaga mocht de uitreiking van de Prins Bernhard Cultuurfonds organiseren in 2011, in het Muziekgebouw aan ’t IJ. De prijs – 150.000 euro waarvan de helft besteed moet worden aan een fonds op naam – en de eer vielen ten deel aan wereldberoemde fotograaf en filmmaker Anton Corbijn. Patrick: ‘Als je met deze man zit, denk je automatisch groot. Maar, hoe kun je een show creëren rondom een persoon als Corbijn? In plaats van groot besloten we het intiem en klein te maken. Alles in zwart / wit en met echte vrienden. Waaronder zelfs Bono (U2) en Chris Martin (Coldplay) die speciaal voor deze happening naar Amsterdam vlogen en zelfs het podium beklommen om Corbijn en de overige gasten, waaronder toenmalige Prinses Maxima, toe te zingen. Bijzondere gasten, maar we vertelden het niemand. Het leek ons beter het klein te houden en de hype achteraf te hebben. Dat is gelukt!’
06. Start a conversation
Jochem: ‘Dat is iets wat we allemaal willen bereiken. Of dat nu live is of online en via social media ‘trending topic’ worden. De case die ik je nu laat zien is anders. Het gaat om business club House of Purple, in Gangnam, Zuid-Korea. Wij kregen in 2009 de opdracht deze venue in te richten met als doel ‘start a conversation.” Degene die hier stilletjes rond kan lopen, moet echt alles al meegemaakt hebben, want elk item schreeuwt om aandacht en om een gesprek! …,staat heeft nieuwe en vintage meubelstukken, art pieces en tweedehands spullen van Marktplaats gebruikt. ‘Alles in deze club heeft een reden tot conversatie.’ Tafels met dambord-bladen voor bordspellen overdag en ’s avonds verandert de sfeer van de locatie in een bibliotheek of juist in een nachtclub. Ook de PR-kansen liet …,staat niet ongemoeid: ‘We hebben alle spullen in huis gefotografeerd en over 20 items een klein ‘verhaal’ geschreven. Zo hadden we letterlijk kleine verhalen om te delen. Verhalen die een conversatie kunnen starten!’
[afbeelding niet meer beschikbaar][afbeelding niet meer beschikbaar]
Volgende week tellen we verder af van top 5 naar top 1, met onder andere ‘Be the perfect stranger‘. Wordt vervolgd…
Bekijk hier welke bedrijven de ‘Lampen’ hebben gewonnen tijdens het Lampenfestival deze week van ADCN.