Campings, exotische oorden, backpacks, brochures en lokale specialiteiten: zoals elk jaar staat de tweede week van januari in het teken van de Vakantiebeurs. Een spektakel in de Utrechtse Jaarbeurs waar reislustig Nederland massaal op af komt. Om inspiratie op te doen, nieuwe bestemmingen te ontdekken en oude herinneringen op te halen. Events.nl was erbij en ging op zoek naar de laatste trends in travel en MICE.
Culinair is hot
Via de hoofdingang lopen we de Jaarbeurs in. Herkenbare Schiphol omroepberichten brengen ons meteen in de ‘reis mood’. De opzet van de beurs lijkt kleinschaliger dan voorgaande edities maar alle ‘grote namen’ zijn aanwezig. Om bezoekers te blijven verrassen heeft de Vakantiebeurs een aantal nieuwe elementen in het leven geroepen. De ‘culinaire route’ bijvoorbeeld, waarmee je de beursvloer verkent met je smaakpapillen.
Op naar de nieuwe Food Markt, een plek waar levensgenieters hun hart ophalen. We lopen van de vers gesneden Italiaanse ham en Belgische chocolade langs de Griekse olijfolie en gevulde Antilliaanse pasteitjes. Eigentijdse foodtrucks maken van dit stukje beursvloer een gastronomische feestje. In de evenementenmarkt zijn culinaire concepten en rollende keukens natuurlijk niks nieuws onder de zon. Maar we zien deze trend nu voor het eerst terug op de Vakantiebeurs.
Back to basic
Ook dit jaar is er de ‘Camping by Night’. Door de opening van een gigantische tent wandel je een ‘kampeerbeleving in het donker’ binnen. Denk lampjes, knapperende kampvuren en live gitaarmuziek. Met het gekozen ‘4 seizoenen’-thema laat de Vakantiebeurs zien dat kamperen het hele jaar door kan. Nog altijd kiest Nederland massaal voor een vakantie op de camping.
Ook in de MICE-markt lijkt kamperen zijn intrede te doen. ‘Back to basic’ en gesprekken bij het kampvuur in plaats van een hotelovernachting met zakelijke vergadering. Wordt dit de nieuwe MICE-trend voor 2016?
Groen en betrokken
‘Groen lijkt een levensstijl te worden die ook op reis wordt doorgezet,’ aldus Tessa aan de Stegge, reistrendwatcher in haar presentatie op de Vakdag. ‘Met name de nieuwe generaties gaan in 2016 voor duurzaamheid en betrokkenheid: Cool Green.’ Of dat ook voor de MICE-branche geldt? Wij denken van wel. Al is ‘groen & betrokken’ niet helemaal nieuw. Vrijwilligerswerk op een Franse wijngaard of bewust kiezen voor groen vervoer zijn voorbeelden die we bij MICE-trips en events al eerder gezien hebben. Wellicht dat dit fenomeen in 2016 nog meer terrein gaat winnen?
Realtime reality
Een andere trend voor 2016 is ‘Digital Nomad’. ‘Internet is everywhere. Als reizigers mogen kiezen wat ze thuis laten om licht te kunnen reizen, is er een ding dat zeker niet wordt achtergelaten: wearable technology om de trip (realtime) vast te leggen.’ Dat realtime aspect speelt ook in de evenementenbranche een belangrijke rol. We boeken vliegtickets en hotels steeds vaker last-minute online en bekijken reviews voordat we op de ‘bevestig-knop’ klikken. Ook wel de ‘Do It Peer’ trend genoemd. ‘Reizigers laten zich beïnvloeden door anderen en stemmen daar het reisgedrag op af.’
Daar moeten we iets mee!
Met name mobiel gebruik neemt de komende jaren een vlucht. Op dit moment bestaat 60% van onze ‘screentime’ uit smartphone- en tablet gebruik, blijkt uit onderzoek van TNS-NIPO. En daar moeten we als vakgenoten wat mee. Net als met Virtual Reality. De virtuele brochures van Matoke Tours trokken op de Vakantiebeurs veel bekijks. ‘Echte’ gorilla’s van dichtbij bekijken, dat wil je als beursbezoeker meemaken. Cardboard brillen blijken een perfecte tool om vakantie inspiratie op te doen. Waarom zou dat niet werken voor een zakenreis? Of een event?
Onder de radar
Ook dit jaar staat de Vakantiebeurs bol van de reisbestemmingen. Van de ‘all time favourites’ Frankrijk, Duitsland en Spanje tot nieuwe ‘Under The Radar’ bestemmingen als Mongolië, Iran en Noord-Korea. ‘Deze bestemmingen liggen niet voor de hand maar zijn daardoor de uitgelezen kans voor een originele reis,’ aldus Aan de Stegge.
Het blijft ‘mensenwerk’
We zijn benieuwd welke ‘onder de radar bestemmingen’ het gaan maken in de MICE- en evenementenmarkt. Vooralsnog zijn wij ervan overtuigd dat beleving voorop staat, om welke stad, regio of land het ook gaat. Want wat is er veel te ontdekken in Europa, én in eigen land. Trends zijn interessant en bieden nieuwe inzichten, maar laten we onze gasten, opdrachtgevers en collega’s niet uit het oog verliezen. Ook in 2016 blijft het werk in de reis- en evenementenbranche bovenal mensenwerk. Geen fancy klinkende trend die dat zal veranderen.
Door: Eline van Nunen-Jansen – Buro Barcode
Fotocredits: Vakantiebeurs.nl & Barbara van Baarsel – Buro Barcode