De vijf learnings uit de internationale FoodtruckbrancheDe vijf learnings uit de internationale Foodtruckbranche
Back Back Visie

De vijf learnings uit de internationale Foodtruckbranche

11 januari 2022

Foodtrucks zijn niet meer weg te denken uit het culinaire evenementenlandschap. Of het nu gaat om een festival, een bruiloft of een zakelijk event – de keuze om een foodtruck in te zetten is inmiddels bijna voor de hand liggend: het is flexibel, er is volop keuze en variatie en het brengt een extra sfeer met zich mee. In Nederland is een enorm aanbod aan foodtrucks, en dit blijft toenemen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je boven het maaiveld uitstijgt, hoe kan je jezelf, als gepassioneerde foodtruckondernemer nog verder professionaliseren?

We spraken met Onno van Gent van Foodtruckbooking.com over welke inspirerende learnings zij zien bij internationale foodtrucks, die ondernemen in foodtruckwalhalla’s als Amerika, Brazilië en Duitsland waar FoodtruckBooking ook actief is.

1. Kies voor een échte truck

‘In Nederland zien we veel dat foodtruckondernemers een oude caravan, paardentrailer of aanhangwagen omtoveren tot een foodtruck. Dat is creatief en goed bedacht, maar in het buitenland zie je dat men het echt groots aanpakt’, aldus Onno. ‘Van oude bestelwagens tot volledige trucks. Een goede basis zorgt ook dat je ruimte hebt om een volwaardige keuken in te bouwen, het begint dus bij goed gereedschap. Daarnaast is een foodtruck daar ook een reclamebord, met toffe beschildering die er van buiten al tof, mooi en vooral professioneel uit ziet. Men straalt hiermee uit dat ze trots zijn op wat ze maken.’

2. Ketenrestaurants

‘Wat veel gebeurt in andere landen is dat juist de ketenrestaurants (+5 locaties) uitbreiden met één of meerdere foodtrucks. Dit levert ze veel op. Niet alleen boren ze hiermee een extra markt aan door op locaties hun gerechten te serveren, het levert ook extra reclame op.’

3. Verkoop mindset

‘Wat je, vooral in Amerika, veel ziet is dat ze hun gerechten uitbundig verkopen. Bijna over de top en arrogant, maar het werkt wel. In de Nederlandse cultuur zijn we meer bescheiden en gereserveerd. In het buitenland struint men hele dagen het Internet af naar mooie inspiratie om dát tofste en lekkerste broodje te vinden – en dit stralen ze vervolgens ook uit. Dat geeft al een beleving bij de eerste hap, er heerst in het buitenland een grotere verkoopmindset.’

4. Het gaat om het verpakken van je verhaal

‘Aanvullend op die verkoopmindset, zie je ook dat in het buitenland elke communicatie verpakt wordt in een mooi verhaal. Als er een aanvraag wordt gedaan voor een foodtruck, krijg je direct een enthousiast verhaal terug – waaruit blijkt dat ze enorm blij zijn met jou als klant. Ook hier zijn we in Nederland wat gereserveerder, praktischer en zakelijker. Amerikanen verpakken hun boodschap in een over the top overtuigend verhaal.’

5. Maak gerechten waar nog niemand ooit van gehoord heeft

‘Wil je je echt onderscheiden, dan moet je op zoek gaan naar gerechten waar nog niemand van gehoord heeft. Brazilië is hier bijvoorbeeld sterk in, daar is het een trend om lokale, inheemse gerechten vanuit foodtrucks te verkopen. Groente- en fruitsoorten waar niemand ooit van gehoord heeft, afkomstig uit de jungle, worden verwerkt tot mooie gerechten. Dat onbekende inspireert. In Nederland overheersen nog steeds de koffie-, hamburger- en frietfoodtrucks, wil je je echt onderscheiden moet je dus proberen toffe dingen te maken – laat je gasten maar eens iets anders proeven.’

Over Foodtruckbooking

Foodtruckbooking is een platform waar in Nederland meer dan 350 foodtrucks op zijn aangesloten en waar je rechtstreeks een aanvraag kunt indienen. Inmiddels zet het Nederlandse bedrijf – dat is ontstaan om gepassioneerde foodtruckondernemers te helpen in hun online marketing, steeds meer voet op internationale bodem, zoals Duitsland, Amerika en sinds kort ook Brazilië. Daarnaast kan Foodtruckbooking ondersteunen bij juridische vraagstukken en verzekeringen. Voor meer informatie over Foodtruckbooking: foodtruckbooking.com.

Door > Angelique Aalders

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!