De route van Rick Pesik tijdens Concept!De route van Rick Pesik tijdens Concept!
Back Back Interview

De route van Rick Pesik tijdens Concept!

20 juli 2017

Drie routes die allemaal leidden langs verschillende en de meest uiteenlopende concepten en werkvormen, een proeftuin voor eventprofessionals. Op 19 juni ontmoetten ruim 250 vakgenoten elkaar in DeFabrique voor Concept!, georganiseerd door MPI en het Genootschap voor Eventmanagers. Events.nl trad in de voetsporen van een aantal deelnemers. Wat beleefden zij deze dag en met welk concept gaan zij echt aan de slag?

Onderdompelen

Voor Rick Pesik, manager Trade Fairs & Events bij Royal FloraHolland, was de jongste editie van Concept! een heuse vuurdoop. Rick is een relatief nieuw gezicht in de branche en Concept! was nog onbekend terrein. 'Sinds juni van dit jaar bekleed ik mijn huidige functie, toen iemand uit de organisatie van Concept! vroeg of ik interesse had om een kijkje te nemen. Dat was een perfecte timing. Het leek me dé plek om mensen uit de branche te leren kennen en ideeën op te doen om onze beurzen en evenementen naar een nog hoger niveau te tillen. Samen met een collega van Royal FloraHolland heb ik het evenement bezocht. Ik had geen idee wat me te wachten stond, maar ik dacht: als er zo veel professionals uit het vakgebied zijn laat ik me gewoon lekker onderdompelen in alle informatie en kennis. Ik ben een nieuwsgierig mens en had zin om alles simpelweg over me heen te laten komen. Zelfs de route werd voor me gekozen: dat vond ik alleen maar leuk. Als je geen invloed hebt op de dag kun je echt opgaan in de experience.'

Eerste indruk

Een eerste bezoek dus: eentje om kennis te maken met professionals en de branche. Het bleek een schot in de roos. Rick: 'DeFabrique kende ik al, ik heb er een aantal marketingevents bijgewoond. Voor Concept! was de ruimte anders aangekleed; iets spannender. Hoe spannend? Er stonden bijvoorbeeld veel bloemen en planten, ik ben natuurlijk helemaal voor een groene omgeving: dat werkt inspirerend en rustgevend. Maar wat me het eerste opviel was de aanstekelijke energie en de dynamiek van die dag. Het is een kleine wereld van ons-kent-ons en iedereen was enthousiast, Binnen vijf minuten werd ik aan drie mensen voorgesteld. Ik kwam er onder andere om te netwerken en dat ging inderdaad als een trein.'

Allround avontuur

Rick deed mee met de Adventure route. Dat nam hij heel letterlijk. 'Compleet onvoorbereid werd de Adventure groep na een korte introductie langs een obstakelroute geleid. In het begin stonden we elkaar een beetje ongemakkelijk aan te kijken, maar wat mij betreft was het avontuur begonnen. Ik nam dan ook al gauw het heft in handen en heb de groep aangespoord om ieder een krat met attributen mee te nemen. Eén van de activiteiten was het zelf klaarmaken van de lunch. We kregen een aantal knapzakken mee met verschillende ingrediënten zoals deeg, zout en krenten. Uiteindelijk hebben we daar in groepen brood van gebakken, hierdoor groeide de groepsdynamiek al gauw. Er waren ook een aantal workshops, onder andere over het inzetten van een virtual reality bril tijdens events. Een andere workshop ging over het delen van kennis. Dat sloeg niet bij iedereen even goed aan, maar volgens mij is dat ook een onderdeel van een avontuur: het hoeft niet altijd en voor iedereen te werken.'

Hoogtepunt

Vooral de opdracht waarbij kennis gedeeld moest worden sprak Rick aan. 'In een bedrijf zijn diverse expertises, maar die worden niet altijd even goed gedeeld. Daar ga ik echt iets mee doen. Ik werk in een bedrijf van 3000 man, op dit gebied kan ik volgens mij winst behalen.' Diezelfde strekking kwam terug in het uiteindelijke doel van de Adventure groep: samen ter plekke een event organiseren én beoordelen. De groep werd in een uitvoerende groep en een beoordelingsgroep verdeeld. De eerste groep zette met behulp van vijftig kratten vol attributen totaal onvoorbereid een event neer, de andere groep gaf feedback. Dit werd drie keer herhaald, waarbij na elke poging verbeteringen werden aangebracht naar aanleiding van de feedback. 'Dat was leerzaam', aldus Rick. 'Met verschillende expertises naar snel resultaat toe werken. Hoe zorg je dat je samen een topevent neerzet? Je zag per poging duidelijk veel verbeteringen door de interactie en het delen van ieders vakkundige informatie. Dat was absoluut een hoogtepunt van de dag. Tel daar de positieve energie en aanwezige mensen bij op en het was wat mij betreft een geslaagde dag. Of het de moeite waard was? Alles bij elkaar opgeteld kom ik uit op een volmondige ja.'

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!