De kracht van social impact: de toekomst volgens ArtishockDe kracht van social impact: de toekomst volgens Artishock
Back Back Visie

De kracht van social impact: de toekomst volgens Artishock

06 januari 2023

Dat de afgelopen, behoorlijk roerige jaren veel mensen aan het denken heeft gezet is duidelijk. Zo ook Mechtild Stultiens-van Straaten, eigenaar van het eigenzinnige en creatieve bureau Artishock. Het bedrijf bedenkt en organiseert events en andere projecten met impact. Social impact welteverstaan, want dat een project betekenisvol moet zijn, is voor Mechtild en haar collega’s een absolute must.

Mechtild wil er niet heel zwaar over doen, want de wereld van evenementen en feesten is natuurlijk altijd een leuke en positieve, maar we staan wereldwijd voor flink wat uitdagingen vindt ze. En dus is het belangrijk om ook binnen de evenementensector goed te kijken naar hoe je betekenis kan geven aan hetgeen je organiseert. 

  • Foto: Ingeborg van Brugge
    Foto: Ingeborg van Brugge
  • De kracht van social impact: de toekomst volgens Artishock

‘Eigenlijk deden we dat bij Artishock altijd al, maar nu willen we dat nog veel meer doen. We gaan nog meer focussen op het type projecten waarbij we ook echt een maatschappelijk doel voor ogen hebben.’

Bewustwording

Een project dat op het punt staat om te starten, waarbij de social impact zeer belangrijk is, betreft de renovatie van de Sint-Janskathedraal in Den Bosch. ‘Het is een nationaal monument en er is veel geld nodig voor de restauratie: de bedoeling is om een zo groot mogelijk donatiebedrag voor de restauratie op te halen, want de Sint-Jan bestaat 800 jaar. Dat is een behoorlijke uitdaging. Wat je kunt doen is een reeks vermogende mensen bellen en vragen om bijdragen, dan ben je snel klaar, maar dat levert geen bewustwording op. Dat levert het wel op als je dit vermogen inzet voor het aanzwengelen van een bewustwordings campagne. Daarom hebben we gekozen voor een duurzamere aanpak. In een jaar tijd worden rondom het motto ‘De Sint-Jan geeft, geef jij mee?’ allerlei activiteiten georganiseerd. We zijn al begonnen met het leien dak. In plaats van dat de leien die eraf moeten weggegooid worden, willen we ze een tweede leven als serveerplank geven. Voor achttien euro – waarvan er 800 eurocent naar de restauratie gaat - kunnen mensen hun borrelhapjes voortaan op een stukje Sint-Jan serveren. Zodra er nieuwe leien het dak op kunnen, maken we daar ook weer een publieksactie van: mensen mogen een lei adopteren en hun naam erin krassen. Ook is het idee, uiteraard in overleg met het kerkbestuur, om private dinners op het dak plaats te laten vinden en kunnen mensen naar het hoogste punt klimmen. Dat zijn eigenlijk nog maar een paar voorbeelden, want er staat veel meer op het programma.’

Naast de bewustwording bij de inwoners van de stad hoe waardevol monumenten zijn, zal de Sint-Jan ook gaan zorgen voor de mensen die het wat moeilijker hebben. ‘Bedrijven kunnen bij ons tickets sponsoren voor de activiteiten die dan gebruikt kunnen worden door mensen die het niet kunnen betalen. De Sint-Jan is immers van iedereen.’

Betekenisvolle projecten met social impact

Voor Mechtild past dit project bij de toekomst van de evenementensector. ‘We kunnen allemaal fantastische feesten en evenementen organiseren, maar gaan we dat nog vijftig jaar doen of gaan we er anders naar kijken? Voor mij is de opgave waar we voor staan, de vraag welke betekenisvolle projecten de meeste social impact opleveren. De slingers ophangen kan iedereen, maar wat levert het op? Wij pakken graag betekenisvolle projecten op, maar die zijn niet altijd de makkelijkst.’

Bespaar Karavaan – reizend wijkfestival

Zo kreeg Artishock onlangs vanuit een gemeente de vraag hoe ze inwoners als laaggeletterden en mensen die nog geen Nederlands spreken op een creatieve manier kunnen bereiken met tips voor het verlagen van de energierekening. ‘Met een folder ben je er dan niet, dus bedachten we iets dat eigenlijk voor de hand ligt: we trekken met een ‘Bespaar Karavaan’ - een reizend wijkfestival - de wijken door en zetten in iedere wijk een vierdaags programma op touw om de inwoners te helpen om te gaan met stijgende prijzen van energie en boodschappen. We bouwen er ook een aantrekkelijk programma omheen dat samen met de wijken tot stand komt. Een roadshow die van ‘onderaf’ is opgebouwd met tien programma’s in tien (geclusterde) wijken. Het is arbeidsintensief, maar levert wel social impact op. Je bereikt echt op maat mensen en dat is precies de bedoeling. Dat is de maatschappelijke toegevoegde waarde die we via onze opdrachtgevers met onze projecten kunnen bieden aan de wereld van morgen.’

Tekst: Annemieke Dubbeldeman

 

Op de hoofdfoto: Mechtild Stultiens-van Straaten

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!