Van havenstad naar metropool
De Doelen is niet alleen vanwege de centrale ligging en de makkelijke bereikbaarheid een gewilde locatie. Ook de stad Rotterdam is een internationale trekpleister. ‘We staan in de top 5 van Lonely Planet en maken wereldwijd faam met stadsiconen als de Markthal en het Centraal Station’, zegt Gerrie met gepaste trots. ‘We zijn niet langer alleen een havenstad maar een metropool met een rijke cultuur en vele bezienswaardigheden. Tegelijkertijd is de prijs/kwaliteitsverhouding voor bijvoorbeeld hotelkamers, gunstiger dan in andere internationale steden.’
Doelenmentaliteit
Daarnaast is de Rotterdamse mentaliteit een pluspunt. ‘Rotterdammers worden met opgestroopte mouwen geboren, dat typeert het arbeidsethos. Met verschillende partners willen we ook de stad in haar geheel op de kaart zetten. We gunnen elkaar zaken en spelen elkaar de bal toe als we geen ruimte kunnen bieden. Met onze mensen, partners en relaties gaan we langdurige allianties aan. De vertrouwdheid die daarmee gepaard gaat zorgt ervoor dat het prettig en soepel werken is. Onze klanten voelen die Doelenmentaliteit. Hier ben je geen nummer, we besteden tijd en aandacht aan elke relatie’, zegt Gerrie.
Hoogste servicegraad
De Doelen heeft jarenlange ervaring op het gebied van grote internationale evenementen tot intieme symposia. ‘We zijn een deugdelijke locatie, traditioneel, functioneel en geen poespas. Vooral bij (inter)nationale verenigingen zijn we om veel (budget-technische) redenen een interessante partij. Vanwege onze uitstekende servicegraad kennen we veel wederkerende evenementen.’
Vrijheid
De Doelen is klassiek ingericht en straalt met haar riante kroonluchters, marmeren vloeren en ruimtelijkheid grandeur uit. ‘We kunnen ook flitsend zijn als daarom gevraagd wordt’, licht Gerrie toe. ‘Sommige partijen vliegen hun eigen interieurdesigner in. We bieden vrijheid in aankleding van het evenement en denken hierin mee. Ondanks de schaalgrootte die we aankunnen en de oppervlakte die we beschikbaar hebben blijft het gebouw door de slimme indeling intiem.’
Culturele verhuur
Naast culturele evenementen als concerten, festivals en boekpresentaties heeft de Doelen een eigen programmering. Gerrie: ‘Daarin zoeken we naar multiculturele samenwerking en vernieuwende concepten. We hosten Iraanse of Turkse concerten en Fado, alle nationaliteiten zijn welkom. Onlangs hebben we Jules Deelder in huis gehad. Een stadsicoon dat zijn 75-jarige verjaardag groots vierde. Helaas is hij kort daarna overleden.’
Onafhankelijke zalen
Het gebouw bestaat uit drie kwartieren met elk een plenaire zaal, een eigen entree en een exclusieve ontvangstfoyer. Drie verschillende partijen kunnen onafhankelijk van elkaar gebruik maken van de Doelen. Voor festivals en dansfeesten kunnen de ruimtes rondom de concertzalen erbij gebruikt worden, wat de capaciteit aanzienlijk vergroot.
MVO en duurzaamheid
De Doelen draagt het Green Key Keurmerk en is continu bezig met duurzaamheid en de impact op het milieu. ‘Naast de standaard als LED en een lokaal inkoopbeleid wordt in de zomer van 2020 een duurzaam GroenBlauw dak gerealiseerd. ‘Groen zorgt voor de zuivering van de lucht terwijl het Blauw water opneemt om wateroverlast te voorkomen. Via het duurzaamheidsproject 7 Square Endeavour, bevorderen alle zeven locaties aan het Schouwburgplein samenwerking om grote projecten voor elkaar te krijgen. Daarnaast laten we mensen met een beperking toetreden tot de arbeidsmarkt en bieden we een werkplek aan als bijvoorbeeld zaalwachter, publieks- of garderobemedewerker.’
Female touch
Sinds vorig jaar is een nieuwe directeur aangetreden: Janneke Staarink. ‘Dat een vrouw aan het roer staat, merk je aan de female touch die door het gebouw zichtbaar wordt. Met een huisstylist wordt extra kleur en sfeer gebracht. Elke week is er iets veranderd en deze kleine aanpassingen hebben een grote impact. De visie voor de Doelen is breder, meer open naar de stad toe en gericht op het ontwikkelen van een divers programma.’
Open, gastvrij en bruisend
Naast de hoofdingang zit de nieuwe Doelen Studio, die open is voor publiek. Daarnaast zit de Stadsbrasserie voor een borrel en een hapje. ‘De stad zie je terug in ons gebouw en de programmering. Vanuit deze plek zijn alle Rotterdamse stadsiconen zichtbaar en willen we stadscultuur overbrengen, openheid genereren en een welkom gevoel creëren. Elke te nemen beslissing wordt getoetst aan ons credo: Open, Gastvrij en Bruisend.’
Door > Nathalie Schalke