Creative Animal maakt van online talkshow overtuigend maatwerk
04 maart 2022Wat heeft meer impact: een statisch van papier opgedreund verhaal met wat PowerPoints als visuele ruggensteun? Of een vlot geleide talkshow afgewisseld door filmpjes en wellicht enig entertainment? De vraag zo stellen is hem eigenlijk ook beantwoorden: ‘Je wilt dat wat je te vertellen hebt, optimaal effect heeft op de doelgroep waar je je op richt. Dan maakt de vorm heel veel uit’, stelt Jim van der Hoeven, Creative Director bij Creative Animal. En dat gaat anno 2022 zeker op, nu online niet meer is weg te denken uit de communicatiemix. ‘Online talkshowconcepten bieden organisaties alle ruimte voor verschillende sprekers, inspirerende panelgesprekken, boeiende video-content en live interactie met publiek en sprekers, ook op afstand.’ In die overtuiging bundelde Creative Animal haar creatieve, productionele en facilitaire kracht in de nieuwe propositie ‘Jouw Talkshow op Maat’.
Variatie werkt
Dialoog, het spel van vraag en antwoord, interactie … informatie landt bij een kijk- en luisterpubliek veel beter als er dynamiek is. Als het verhaal dat verteld moet worden door het tempo en de afwisseling wel boeit. En als er onder de subtiele leiding van een oprecht geïnteresseerde gespreksleider eerder to the point wordt gekomen en accenten precies daar worden gelegd, waar ze ter versterking nodig zijn. Van der Hoeven weet als geen ander hoe het werkt. Hij is al vele jaren betrokken bij audiovisuele producties voor de corporate markt: ‘Ik heb ervaren dat een sec verhaal het steeds minder goed doet. Om echt effect te sorteren en een publiek te interesseren, moet je meer uit de kast halen. Vooral variatie werkt; afwisseling in sprekers, een portie humor, attractief bewegend beeld en dat alles op een professionele manier tot een geheel gekneed door een sympathieke en deskundige host.’
Creative en productionele power
Met ‘Jouw Talkshow op Maat’ biedt Creative Animal organisaties het talkshowconcept compleet aan: van programmaformat tot redactie, van host tot cameraploeg, van studiosetting tot belichting. ‘We nemen alle werk uit handen’, legt Van der Hoeven uit. ‘We hebben hiervoor de kennis en ervaring in huis. Daarbij werken we samen met NEP waar Creative Animal onderdeel van is, dat gespecialiseerd is in de volledige technische productie van zulke programma’s. En dat gaat verder dan louter camera’s voor de registratie of het platform voor online. Op het gebied van digitale productie zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos, tot en met virtuele decors en augmented reality.’ Juist de in ruime mate beschikbare technische know how en creatieve power om die optimaal te benutten, maken het voor wie een online talkshow overweegt extra interessant juist bij hen op het Media Park aan te kloppen.
Altijd maatwerk
Over wanneer tegenwoordig voor een online talkshow te kiezen, is Van der Hoeven uitgesproken: ‘Zowel voor interne communicatie als voor externe doelgroepen werkt het concept absoluut’, zegt hij, sprekend uit ervaring. ‘We hebben het ook in onze eigen organisatie getest rondom een thema met onze directie en het managementteam. Dan weet je dat je te maken hebt met superkritische collega’s. En ook die konden niet anders dan bevestigen dat de informatie levendiger, pakkender en daarmee overtuigender overkwam.’ Van der Hoeven noemt een reeks van optionele aanleidingen: jaarcijfers, productlanceringen, strategiesessies … ‘Elk onderwerp, elk thema leent zich voor de talkshow formule. Zolang de content maar de rode draad is, het moet ergens over gaan. Redactioneel bewaken we de scherpte; als het een ingestudeerd toneelstukje wordt, sla je de plank mis. Daar prikt kritisch publiek doorheen. Authenticiteit staat voorop. En als mensen als bijvoorbeeld Astrid Joosten of Frank Evenblij de tafelgasten bevragen, gebeurt er ook echt iets. Hun nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat het spannend en verrassend wordt.’ Overigens hangt het succes niet af van grote namen: ‘We hebben die wel beschikbaar in ons netwerk, maar de organisatie kan ook zelf een eigen host prefereren.’ Niets wordt op voorhand uitgesloten, wat eens te meer onderstreept dat Creative Animal voor online talkshows volledig inzet op maatwerk.
Door > Henny Beijer
Goed artikel?
Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!