COMM Museum inspireert haar gastenCOMM Museum inspireert haar gasten
Back Back Locaties

COMM Museum inspireert haar gasten

30 november 2018

‘Alles hier in huis ademt communicatie’

Een jaar na de feestelijke opening heeft COMM - Museum voor Communicatie haar draai gevonden. Niet alleen als bestemming voor particulieren en groepen scholieren, vooral ook als locatie voor congressen, evenementen en vergaderingen. ‘We hebben op tal van aspecten van zowel de exposities als onze projecten in de zakelijke markt, ruime ervaring opgedaan. Kinderziektes zijn overwonnen, experimenten uitgeprobeerd en details aanscherpt’, blikt Babiche Wouters van den Oudenweijer, Teammanager Sales en Events terug. ‘Onze gasten inspireerden ons en op onze beurt inspireerden wij hen. Zo zijn we toegegroeid naar het huidige warenhuis vol communicatie, dat ons vanaf de start van de herinrichting voor ogen stond.’

  • Babiche Wouters van den Oudenweijer
    Babiche Wouters van den Oudenweijer
  • COMM Museum inspireert haar gasten
  • COMM Museum inspireert haar gasten
  • COMM Museum inspireert haar gasten

Interactief

Een warenhuis vol communicatie. Het Haarlemse bureau Perspekt gaf in het voormalige Postmuseum vorm en inhoud aan deze visie.. Die werd ontleend aan de historie van het statige pand aan de Haagse Zeestraat. Dat was namelijk ruim een eeuw geleden daadwerkelijk een warenhuis, de Koninklijke Bazar. ‘Bezoekers en gasten wordt niet verteld wat communicatie is; ze worden er gewoon op allerlei verrassende en onderscheidende manieren mee geconfronteerd’, vertelt Babiche. De bewijzen liggen letterlijk aan je voeten als je pand betreedt. Wat te denken van de uitnodigende centrale trap, die trede voor trede met je in gesprek gaat. Of de spiegel die je toont zoals anderen je zien. En ook de rinkelende telefoons, die je uitdagen om nieuwsgierig op te nemen. Alles ademt communicatie, interactief en tweezijdig. Tot zelfs een heuse Post.nl vestiging in de museumwinkel, waar de bezoeker zich al even welkom voelt als aan de koffiecounter annex lunchroom even verderop in het pand, waar comfortabele werkplekken het volstrekt open karakter van COMM bevestigen. Geen toegangspoortjes, geen strenge beveiligers.

Verbinding

Integraal onderdeel van het museum is de twee jaar geleden eveneens geheel gerenoveerde accommodatie voor uiteenlopende zakelijke evenementen. Op de begane grond ligt de Eventzaal, ruim 350 vierkante meter groot en – bijvoorbeeld in theateropstelling – geschikt voor zo’n 350 gasten. Verschillende unieke ruimten er direct omheen bieden volop aanvullende toepassingsmogelijkheden. Zo is er de sfeervolle Lounge, het centraal gelegen Hart en de spectaculaire interactieve Newsroom, die beschikt over een wandvullend scherm van LED-panelen, inclusief state-of-the-art audiovoorzieningen. ‘We kunnen onze zakelijke gasten hiermee de ideale routing aanbieden met een flexibele plenaire congreszaal als uitvalsbasis en praktische ruimten voor ontvangst en break-out sessies’, schetst Babiche de opties. ‘Daarbij kunnen we desgewenst eenvoudig ook de verschillende luxe vergaderkamers op de eerste en tweede verdieping betrekken. Stuk voor stuk aangenaam gestileerde ruimten, voorzien van de benodigde technische infrastructuur en subtiel aangekleed met unieke stukken uit onze museumcollectie.’ En wat die stillering betreft: zelfs in de speciaal ontworpen en vervaardigde lampen in de zalen en vergaderkamers is het DNA van COMM terug te vinden. ‘Daar is in het ontwerp heel consequent aan vastgehouden. Je ziet en voelt, overal waar je bent, wat de verbindende factor hier in huis is.’

Wit en rood

Niet verwonderlijk natuurlijk dat opdrachtgevers die het thema communicatie in hun evenement willen verwerken, COMM als eerste op hun locatielijstje zetten. ‘Dat is vaak wel de link. Maar dan begint het pas’, vindt Babiche. ‘We denken graag in een vroeg stadium mee over hoe je het programma van je congres, seminar of event zo aansprekend mogelijk met ons kunt verbinden. Denk aan het inpassen van een boeiende maatwerk rondleiding met een gids, maar ook aan programmaonderdelen, waarin zelfs een VR-diner of een Hack Tour tot de mogelijkheden behoren. Of, heel basaal: in de plenaire zaal een paar rode stoelen verspreid tussen vooral witte. Zodra de gasten binnenkomen, begint de communicatie al. Waarom die rode? Zal ik daar maar niet op gaan zitten, want voor hetzelfde geld is daar een bedoeling mee? Of neem ik hem juist wel, per slot van rekening ben ik anders … Communicatiesucces verzekerd.’ Kortom: hoe spraakmakend of subtiel de koppeling naar het thema ook, met communicatie als vertrekpunt, zijn de opties schier eindeloos. ‘En dan hebben we het nog niet gehad over de COMM Academy, waarin we diverse workshops en trainingen hebben ontwikkeld die een inhoudelijke verrijking zijn voor elk programma.’

IJzersterk

Terugkijkend op het eerste operationele jaar na de grondige verbouwing en herinrichting, heerst er gepaste tevredenheid op de burelen van COMM. ‘Ik heb de indruk dat de zakelijke markt ons al goed heeft weten te vinden. Natuurlijk vanuit de Hofstad de verschillende overheden. Maar ook brancheorganisaties en het bedrijfsleven vanuit heel het land waren met verschillende evenementen te gast.’ Naast een nog grotere bekendheid in eigen land, wil Babiche in de nabije toekomst ook graag de internationale markt nadrukkelijker bedienen. ‘Het hotelaanbod in Den Haag is prima. Ik denk dat we, in samenwerking met hun, heel goed in staat zijn ook meerdaagse internationale congressen te hosten. Het klinkt misschien als een open deur, maar communicatie is uiteindelijk natuurlijk universeel. In die zin hebben we als accommodatie dus een ijzersterke propositie.’

Door > Henny Beijer

Fotografie > RVG Photography

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.523 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.523 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!