COMM gaat verder als Beeld en Geluid Den HaagCOMM gaat verder als Beeld en Geluid Den Haag
Back Back Locaties

COMM gaat verder als Beeld en Geluid Den Haag

10 januari 2020

Om echt succesvol te kunnen worden heeft COMM op verschillende fronten moeten veranderen. Om dit veranderingstraject te kunnen realiseren is het communicatiemuseum een bestuurlijke samenwerking aangegaan met Beeld en Geluid en transformeert het geleidelijk tot Beeld en Geluid Den Haag. ‘De transitie is inmiddels in volle gang’, vertelt Babiche Oudenweijer, Teammanager Sales & Events. ‘Er is veel uitwisseling, dynamiek en kruisbestuiving.’ 

‘COMM is een commerciële organisatie en uiterst professioneel op het gebied van hospitality’, vult Heleen Ririassa, PR en Marketing Manager en verantwoordelijk voor het verander- en implementatietraject aan. ‘Beeld en Geluid heeft een publieke functie als archief en museum. Het is voor ons belangrijk om ook aanwezig te zijn in een stad. Deze boutiquelocatie,

dichtbij de ministeries en internationale organisaties, is daarom perfect. Van hieruit kunnen we bepaalde inhoud meegeven, veel van elkaar leren, steeds meer samensmelten en van toegevoegde waarde zijn voor de regio en de stad Den Haag’.  

Extra dimensie

Na de overname van het Persmuseum in Amsterdam is de overname van COMM een logisch vervolg voor Beeld en Geluid. ‘Samen met de nieuwe directie en nieuwe collega's maken we slagen om onze nieuwe propositie invulling te geven’, vertelt Babiche. ‘De collecties vullen elkaar naadloos aan zodat nu als één geheel de totale geschiedenis én de toekomst rondom communicatie wordt verhaald en verbeeld. Radio en televisie, post én telecom, het gehele omnimediaspectrum.’

‘Hiermee is er een heel nieuwe dimensie bijgekomen. We kunnen bedrijven voorzien van buitengewone en historische content’, aldus een enthousiaste Babiche. ‘Maar ook over hedendaagse thema's als onder vuur liggen van de publieke opinie. We kunnen researchen in ons eigen, immense archief en ervaring.’

Mensen bij elkaar brengen

‘Dit is een museum rondom het leven in de media. De definitie van een museum verschilt per decennium’, vult Heleen aan. ‘Het is onze opdracht om mensen bij elkaar te brengen, de collectie sluitend te hebben en in ons eigen onderhoud te kunnen voorzien. De locatieverhuur blijft voor externe partijen open en daarnaast gaan we een sterke eigen programmering op het gebied van media voeren.’

Zakelijke evenementen

Beeld en Geluid Den Haag is genomineerd voor ‘Beste Congreslocatie van Nederland 2019’. Babiche: ‘We hebben de beschikking over inspirerende ruimtes als luxe vergaderzalen, een webcaststudio, een van de grootste Newsrooms van Europa, een Green Screen Studio, een museale ‘herensociëteit’ Club en de monumentale Theosofentempel. Ruimtes die stuk voor stuk het decor kunnen zijn voor impactrijke events en succesvolle meetings.’

‘Wanneer je op zoek bent naar een bepaalde mediale touch of aandacht voor je event, dan zijn er hier onnoemlijk veel linken te leggen met dat aspect. Daarbij hebben we de slagkracht om het mogelijk te maken. Zo beleefde buitenland correspondent Bernhard Hammelburg, in het gezelschap van ministers en oud-journalisten, een prachtige avond ter gelegenheid van zijn 75ste levensjaar en zijn oeuvre als correspondent.’

Nóg meer dan een ruimte

‘Er gebeurt heel veel en we zijn nog lang niet klaar’ vertelt Heleen. De fusie gaat geleidelijk en in alle bescheidenheid. ‘We blijven steeds verrassen en komen met nieuwe mogelijkheden. Voor de individuele bezoeker is het museumdeel gesloten tot mei 2020 in verband met de duurzame restyling. Vanaf eind februari wordt Beeld en Geluid Den Haag voorzien van meer horecagelegenheid en flexibele werkplekken zodat we uitnodigender zijn om binnen te komen voor een lunch, een korte meeting of een drankje.’

Ode aan persvrijheid

'We starten in januari 2020 met de debatreeks “Ode aan de Persvrijheid” die ook aansluit bij het thema van de World Press Freedom Conference die in april in Den Haag georganiseerd wordt.'

Samenbrengen

Beeld en Geluid Den Haag biedt naast een ongekende collectie, volop ruimte, experience en bijzondere tentoonstellingen en campagnes. In het interactieve mediamuseum in de Hofstad worden mensen in levenden lijve samengebracht om te onderzoeken en te bespreken hoe wij allemaal in media leven. Zo wil het instituut bijdragen aan een open en vrije samenleving waar wederzijds begrip, aandacht, contact, betrouwbaarheid, toegankelijkheid, pluriformiteit en persvrijheid kernwaarden zijn.

Door > Nathalie Schalke

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!