Back Back Nieuws

Chinese internationale reiziger sterk in opkomst

23 juli 2012
Het aantal Chinese reizigers dat een trip naar het buitenland maakt, is in 2011 met 22 procent toegenomen ten opzichte van 2010. China is op weg om Duitsland en de VS in de komende jaren voorbij te streven als het land met de grootste uitgaande toerismemarkt, zo voorspellen experts. Hoteliers bevestigen de opkomst van de Chinese reiziger.

 

Chinese International Travel Monitor

De onlangs gelanceerde Chinese International Travel Monitor (CITM) van Hotels.com, één van de grootste hotelboekingssites ter wereld, biedt inzicht in de manier waarop de opkomst van de Chinese reiziger van invloed is op de wereldwijde hotelmarkt.

 

Verdere bestemmingen neemt sterk toe

Johan Svanstrom, managing director Azië-Pacific van Hotels.com, zegt: 'In 2011 maakten Chinezen maar liefst 70 miljoen reizen naar het buitenland. Hoewel veel reizigers Hongkong en Macau bezochten, nam ook het aantal reizen naar verdere bestemmingen sterk toe. Het bedienen van de opkomende Chinese markt is niet langer een leuk extraatje, maar noodzakelijk uit concurrentieoverwegingen.'

 

De trend zet door

Een meerderheid van de wereldwijd ruim 5.000 ondervraagde hoteliers ziet de toestroom van de Chinese internationale reiziger doorzetten. Eén op de vijf hoteliers (22 procent) verwacht een stijging tot wel 40 procent. Nationale regeringen stimuleren de komst van Chinese reizigers door het versoepelen van de visumplicht. Hiertoe namen populaire toeristische bestemmingen als Japan en Spanje het voortouw. Later dit jaar zal onder andere Korea dit voorbeeld volgen.

 

Aanpassingen afgestemd op Chinese gasten

Hotels beginnen zich aan te passen aan de toestroom van Chinese reizigers. 62 procent van de hoteliers wil de in China gebruikelijke betalingsdienst U nionPay gaan aanbieden. Ruim de helft is van plan de hotelwebsite naar het Mandarijn te vertalen (54 procent) en Chinese kranten te verstrekken (53 procent). Iets minder dan de helft van de hoteliers is bereid Chinese gerechten op de kaart te zetten (46 procent), Mandarijn-sprekend personeel in dienst te nemen (42 procent) en Chinese tv-zenders aan te bieden (41 procent).

 

Online zichtbaarheid

'Hoteliers moeten op twee gebieden concrete plannen maken', concludeert Svanstrom. 'Om toe te treden tot de Chinese markt is het belangrijk dat zij een marketingstrategie ontwikkelen die gericht is op online zichtbaarheid, omdat de Chinese internetpopulatie de grens van 500 miljoen is gepasseerd. Ten tweede moeten hoteliers hun producten en diensten afstemmen op de verwachtingen en behoeften van deze groeiende doelgroep.'

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!