Blue Luna: Verrassen is een kunstBlue Luna: Verrassen is een kunst
Back Back Interview

Blue Luna: Verrassen is een kunst

07 januari 2020

In het Dominicanenklooster in Zwolle wonen niet alleen vijf dominicanenbroeders, het klooster biedt ook onderdak aan tal van bedrijven die hier hun kantoor hebben. Ook creatief artiestenbureau Blue Luna is in deze inspirerende omgeving gevestigd. We spraken met Wouter van Beek, sinds anderhalf jaar eigenaar van Blue Luna.

Creatief ondernemen

Blue Luna is zo’n 15 jaar geleden opgericht door Willemijn van Hussen. Na wat omzwervingen na zijn studie Communicatie in Groningen kwam Wouter zes jaar geleden bij Blue Luna werken. En dat bleek een juiste keuze. ‘Een gouden moment,’ zoals hij het zelf zegt, ‘hier kwam voor mij alles samen: mijn passie voor muziek, mijn creativiteit en mijn organiserend vermogen.’ 

Zelfstandig ondernemerschap

Toen Willemijn van Hussen vervolgens besloot om een andere weg in te slaan, kon Wouter de stap maken naar het zelfstandig ondernemerschap. Omdat hij inmiddels in Zwolle woonde, verhuisde hij het kantoor van Blue Luna naar het Zwolse klooster waar ook Typhoon kantoor houdt, één van de artiesten die Blue Luna vertegenwoordigt.

Zakelijke events met kippenvelmomenten

Blue Luna richt zich volledig op de zakelijke markt. Ze maken entertainmentprogramma’s en openingsacts op maat en verzorgen boekingen van bijzondere artiesten zoals Iris Hond, Typhoon, Trio Luego, breakdancecrew Come Correct en vele anderen. ‘We werken vanuit een artistieke kijk op de inzet van artiesten bij een evenement. Voor we aan onze klant een advies uitbrengen over het entertainment, willen we weten wat de doelstellingen voor het evenement zijn. Op basis daarvan maken we een inhoudelijk entertainmentconcept met passende acts en artiesten. Wij willen echt iets toevoegen door een bijdrage leveren aan de doelstelling van een event zodat gasten verrast worden en geïnspireerd raken. Wij willen onze klanten helpen en adviseren bij de ontwikkeling van een totaalconcept, waarbij we dat kippenvelmoment kunnen creëren. Soms kiezen we daarbij niet voor de veilige weg. We verzinnen ongebruikelijk samenwerkingen of experimenteren met iets dat nog niet gangbaar is in het bedrijfsleven. Bijvoorbeeld met interactieve multimedia act Tin men and the telephone of #Classic, een cross-over act tussen een violist en breakdancer. Vervreemding helpt heel goed om de boodschap over te brengen. In co-creatie zoeken we naar inspiratie in plaats van louter vermaak, naar verbinding, empowerment. Dat geeft meerwaarde aan een evenement.’

Vette act

Feitelijk is voor Blue Luna ieder evenement maatwerk, waarbij de entertainmentinvulling een belangrijke rol speelt in het programma. ‘Als ons gevraagd wordt een voorstel te doen voor het entertainment van een personeelsfeest, bekijken we het totaalplaatje. We zorgen dat er een goede opbouw zit in de verschillende acts en dat er divers programma komt. Van een bandje dat uitblinkt op de achtergrond tot een supervette hoofdact. We merken daarbij dat bedrijven steeds meer open staan voor bijzondere optredens en dat er meer wordt geëxperimenteerd. Dat houdt ons superscherp en maakt het voor ons ook erg leuk en om steeds weer op zoek naar te gaan naar iets nieuws.’

Artistiek en verhalend

Tot Wouters favoriete locaties behoren musea. ‘We hebben hier al de mooiste events mogen verzorgen. Het is zo inspirerend om in die artistieke en verhalende context na te denken over een passend programma. Zo maakten we een prachtig programma voor het CMOTalk/Dinner in de Eregallerij van het Rijksmuseum waar zestig gasten aanwezig waren op een avond die in het teken stond van Aandacht. Heerlijk om hier een bijdrage aan te mogen leveren!’

Zelf op het toneel

Wie anderen wil inspireren, zal zelf ook geïnspireerd moeten worden. Waar halen Wouter en zijn mensen hun inspiratie vandaan? ‘Die halen wij bij festivals, zoals Eurosonic Noorderslag of projecten in musea. Soms melden artiesten zich bij ons en als we dan weer een parel ontdekken, tsja, is dat te gek!’ Wouter schrijft en zingt zelf bij Koorbazen, een onalledaags 50 man tellend a capella mannenkoor uit Zwolle. Bij Koorbazen komen verschillende muziekstijlen samen, zoals klassiek, rock, pop en hiphop. Daarbij wordt gebruik gemaakt van klanktechnieken zoals beatbox en body percussion. ‘Met Koorbazen treden we ook vaak op bij zakelijke evenementen. Met spoken word leveren we dan maatwerk, we voegen zo echt inhoud toe. Precies zoals we dat bij Blue Luna ook doen. Hier komt alles wat ik doe mooi samen.’

> Jean-Jacques Jouret

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!