De jaarlijkse vakbeurs voor de evenementenbranche staat weer voor de deur: beurs event ’15 in Jaarbeurs Utrecht. Op 1 en 2 april vindt daar de zeventiende editie van het platform plaats, dat door Eventex georganiseerd wordt. Directeur Marc Liethof startte in 1996 Eventex, dat destijds als doel had exposities op een eventachtige manier vorm te geven. ‘Het bedrijf is mijn kind en daar ben ik enorm trots op. Een kind dat in de loop der jaren groot is geworden en inmiddels zijn zeventiende verjaardag viert.’
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Zelfkritiek
In de organisatie van beurs event ’15 werken tien mensen met hart en ziel zodat elk jaar het momentum voor de branche met dit platform weer waargemaakt kan worden. ‘Er is een hoge mate van zelfkritiek en we willen elke editie weer een nog betere invulling geven aan de beurs. Daarom luisteren we goed naar de markt en kijken we waar we zaken kunnen toevoegen of weglaten.’ Samen met Marc bespreken we hoe de aanstaande beurs invulling krijgt en wat we mogen verwachten van deze editie.
Beleving, content en netwerken op de beursvloer
‘De weg die we zijn ingeslagen heeft een hele solide basis voor hoe de beurs er de komende jaren uit komt te zien,’ vertelt Marc. Sinds de laatste paar jaar wordt event niet meer onder een enkel thema gecommuniceerd, wel wordt met diverse thema’s invulling gegeven aan de verschillende pleinen. ‘En de drie-eenheid die we sinds dag 1 bedacht hebben, is nog steeds de kern van de beurs.’ Marc refereert hier aan beleving, content en netwerken op de beursvloer. ‘Maar, ze zijn wel aangepast aan de huidige markt, met als groot aandachtspunt: innovatie.’
[afbeelding niet meer beschikbaar]
On demand in veel facetten
Als bezoeker zullen we merken dat alles wat rondom de beurs met beleving te maken heeft, terug te vinden zal zijn in het vak. Zoals de rolling kitchens, met Food Lineup: ‘Drie jaar geleden stonden zij al op de beurs, maar elk jaar weten we hun bijdrage te verfijnen. Zo hebben we nu focus op on demand – en dan niet zoals UPC of andere kabelbedrijven -. We gaan met Food Lineup ter plekke drankjes te brouwen zoals de bezoeker die a la minute wenst. Dat fenomeen is ook steeds vaker terug te vinden op festivals. Zo’n food & drinks on demand paviljoen zul je dus zeker terugvinden op beurs event ’15.’
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Focus op AV en on demand
Helemaal achterin op de beursvloer vinden we net als de voorgaande jaren een festival-achtige omgeving. ‘Deze keer zal niet alleen de actualiteit op het gebied van catering hier aandacht krijgen, ook krijgt de bezoeker de laatste noviteiten op het gebied van AV hier te zien. In samenwerking met Antoinette Wijfels van IMPROVE komt het on demand element terug: Zo kun je met een koptelefoon kijken en luisteren naar een hip festival op grote schermen, maar evengoed kun je een inhoudelijk programma of een masterclass volgen.’
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Struikelen over content?!
Helemaal vooraan op de beursvloer zullen mensen bijna struikelen over content: ‘Hier creëren we een kennisomgeving met de uitstraling van een hippe campus.’ Bezoekers kunnen hier in twee theaters inspiratiesessies volgen, luisteren naar best cases, kortom: kennis vergaren.
Die kennis én inspiratie zit ‘m ook in zaken die uit andere markten gehaald worden, dingen die niet direct gelinkt zijn aan onze branche, maar daar wel toepasbaar zijn. Zo had event vorig een hit met de SKRYF: Een kunstzinnig apparaat dat met zand teksten kan schrijven en net zo goed ingezet kan worden voor live communicatie.
Samenwerking met Locatieplatform Nederland
Er zal ook een hospitality ruimte zijn – De Locatieplaform Lounge – dat opgezet wordt in samenwerking met Locatieplatform Nederland. ‘Een tiental toplocaties nodigen elk tien relaties uit die eerst aan een inhoudelijke sessie deelnemen, vervolgens een geweldige lunch kunnen nuttigen en in de middag mee worden genomen in een trendtour over de beursvloer. Als afsluiting is er een borrel voor deze honderd gasten in een aansprekende beursstand. Deze opdrachtgevers uit de markt zouden wellicht niet naar de beurs gekomen zijn als we niet deze samenwerking aan waren gegaan met Locatieplatform Nederland,’ aldus Marc. ‘Juist de integratie tussen alle partijen – de opdrachtgevers, de locaties, de standhouders en de bezoekers – brengt event ’15 tot een goed platform!’
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Warme mantel
Marc vertelt dat hij de beurs vergelijkt met een Vinex-wijk: standhouders kunnen kiezen om in een ‘appartement’ of in een ‘vrijstaande woning’ te wonen. ‘Ook kun je gewoon in het park een drankje doen. Wat je ook kiest, we vinden het belangrijk dat je het gevoel hebt hier welkom te zijn. Be our guest. Dit jaar willen we het ultieme hospitality-gevoel meegeven, we leggen daar veel focus op en zullen met bepaalde gimmicks het gevoel aansterken, zodat iedereen een warme mantel van het eventvak aankrijgt.’
Persoonlijke drijfveer
Die gastvrijheid moet volgens Marc echt zijn, niet gespeeld worden. ‘In ons vak mis ik vaak de echtheid en ook het lef om zaken te zeggen tegen elkaar of om elkaar verder te helpen. Er wordt helaas veel geëchood en dat is jammer. Mijn persoonlijke drijfveer is om wat toe te voegen aan onze branche. We hebben er allemaal voordeel van als we samen onze nek uitsteken voor ons mooie vakgebied.’
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Feestelijke standhoudersborrel
Een beurs in onze branche zou zijn naam geen eer aandoen als er geen feestelijke borrel georganiseerd wordt. De standhoudersborrel vindt dit jaar op 1 april plaats in het theater op het Belevingspaviljoen (achterin op de beursvloer) van 19.00 tot 23.00 uur. Tipje van de sluier: we zullen ons in festivalsferen begeven!