Back Back Nieuws

Benefits IDEA-leden toegenomen en eerste uitkomsten NIDAP/IDEA-Evenementenonderzoek

15 november 2013

Het wordt wel de dag van de kleine lettertjes
genoemd. De IDEA ledenbijeenkomst in november die traditiegetrouw in het teken
staat van een update voor de leden. Wat speelt er allemaal op fiscaal,
juridisch en verzekeringstechnisch gebied en hoe staat IDEA daar in? Omdat
IDEA-bureaus staan voor het beste wat er te krijgen is op de markt voor
zakelijke evenementen, streeft IDEA zelf ook naar de beste producten die de
markt op genoemde terreinen te bieden heeft.

De ledenbijeenkomst vond plaats in 1931
Congrescentrum Brabanthallen
in Den Bosch, een van de eventlocaties van IDEA’s
preferred partner Libéma Zakelijk. Tijdens een twee uur durende informatieve talkshow
werden de leden achtereenvolgens bijgepraat over de ontwikkelingen in 2013 en
wat dat betekent voor de IDEA-aanpak van onder meer aansprakelijkheid, algemene
voorwaarden, verzekeringen. Ook de eerste resultaten van het NIDAP/IDEA evenementenonderzoek kwamen ter sprake.

Nieuwe Algemene
Voorwaarden
Vrijwel alle IDEA-bureaus behoren zelf tot het MKB.
Opdrachtgevers bevinden zich vaak in het segment 500+ medewerkers. In dat
opzicht zijn goede algemene voorwaarden een must en dit jaar bleek er behoefte
aan een herformulering van de bestaande algemene voorwaarden. In de nieuwe versie
zijn de IDEA Algemene Voorwaarden compacter geworden, leesbaarder geformuleerd
en realistischer waar het gaat om de balans tussen bureau en opdrachtgever.

Nieuwe
verzekeringspartner
Na jarenlang plezierig te hebben samengewerkt met
VDS is IDEA overgestapt naar KLAP Verzekeringen. KLAP levert IDEA twee nieuwe
verzekeringsproducten. Een evenementenverzekering die de leden kunnen aanbieden
aan hun opdrachtgevers. Deze biedt een bredere en completere dekking dan de voorgaande
IDEA-verzekering, tegen een lagere premie. Daarnaast is er een nieuwe
collectieve aansprakelijkheidsverzekering voor IDEA-bureaus. Nieuw hierin is
dat deze verzekering ook dekking biedt als een bureau moet werken onder andere
leveringsvoorwaarden. Een situatie die zich regelmatig voordoet, vooral bij
bureaus die werken voor grote bedrijven.

Dossiervorming
Reisbureauregeling
Zodra twee van de drie van de elementen reis,
overnachting en/of toeristisch product deel uitmaken van een evenement, kan het
evenementenbureau door de fiscus worden aangemerkt als reisbureau. Een nadelig
gevolg daarvan is dat de kosten voor een opdrachtgever aanmerkelijk hoger
worden. Immers, het bureau kan de btw op inkoop niet meer als voorbelasting
verrekenen en moet die doorberekenen aan de opdrachtgever.

Landelijk bestaan nog veel vragen over deze
regeling en de consequenties daarvan. Veel bureaus worstelen hiermee, werken
met eigen fiscalisten aan een creatieve oplossing. Alle kennis en ervaring die
zij met hun eigen cases hebben opgedaan, bij voorkeur mét de beslissingen van
regionale belastinginspecteurs, verzamelt IDEA in één Dossier
Reisbureauregeling. De informatie in dit dossier wordt gebruikt in de
onderhandelingen met de fiscus over de omgang met deze regeling.

NIDAP/IDEA-Evenementenonderzoek,
eerste uitkomsten
Hoewel nog geen volledig onderzoeksrapport van het
NIDAP/IDEA Evenementenonderzoek beschikbaar is, zijn tijdens de
ledenbijeenkomst belangrijke uitkomsten besproken. Een interessant gegeven is
dat de NIDAP-onderzoekers constateren dat na de jarenlange daling van budgetten
er nu sprake is van stabilisatie en enige groei. De meeste kansen doen zich
voor in de hoek van de live communicatie met consumenten. Steeds meer merken
zetten events in voor de marketing van hun producten. IDEA-leden erkennen die
ontwikkeling, die een belangrijke verschuiving laat zien in het denken over de
functie van evenementen.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!