Belevenissen op de route van EventStreetBelevenissen op de route van EventStreet
Back Back Nieuws

Belevenissen op de route van EventStreet

12 juli 2018

Een onverwacht zonnige ontvangst verwelkomde dinsdag 10 juli, de ca. 700 bezoekers van EventStreet in Haarlem. De Grote Markt in de sfeervolle binnenstad was voor een avond de plek waar opdrachtgevend en event-organiserend Nederland zich verzamelde voor persoonlijke ontmoetingen. Een zomeravond die zinderde van creatie en inspiratie. 15 IDEA-bureaus leverden het toppunt van hospitality in de horeca hotspots van Haarlem.

Rode lopers op de Grote Markt wezen de weg naar het gezellige EventStreet Paviljoen. Onze redactie maakte een rondje langs de aanwezigen om de verwachtingen te peilen. En die waren allerminst hooggespannen. 'Het is een nieuw evenement, eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik kan verwachten,' klonk het regelmatig. En: 'Ik ben heel benieuwd naar hoe de bureaus zich gaan presenteren, ik laat me vooral verrassen vanavond.' Een relaxte, nieuwsgierige houding dus onder de bezoekers, die zich om 18.15 uur verzamelden in het de Graafzaal van het Stadhuis voor de officiële opening.

Vriendschappelijke overname

Burgemeester Jos Wienen was enorm trots op de vriendschappelijke overname van zijn stad. 'Jullie hebben het fantastisch aangekleed. Op EventStreet staan talloze organisaties klaar die bijzondere evenementen organiseren.' Haarlem is volgens hem het gedroomde decor voor dit event. 'Hier kunnen allerlei conventies en bijeenkomsten georganiseerd worden in een gastvrije sfeer.' Hij prees de inzet van Suzanne Kakkos, manager van Haarlem Convention Bureau, om haar inzet voor de stad als ambassadeur van Haarlem en haar rol in de organisatie van EventStreet. Maarten Schram, managing director van IDEA, zei daarover: 'Jullie hebben ons meer thuis, dan gast laten voelen.'

Silent Night Disco in the snow

Met een plattegrond in de ene en een frietje of drankje in de andere hand, gingen de bezoekers van EventStreet op pad. Onze redactie belandde meteen in een lokale sneeuwbui op het tijdelijke adres van XSAGA, bij Café XO. 'Op verzoek van onze opdrachtgevers ontwikkelden wij een concept dat ze makkelijk kunnen inzetten voor evenementen: Silent Night Disco.' Eenmaal binnen vergat je bijna dat het zomer is en waande je je in een skihut, compleet met kerstsfeer, waar de kou van de denkbeeldige winter werd weggedanst.

In de tropen van BrandBase

We verruilden de winterse gezelligheid voor de tropen van BrandBase, die zich met hun passieproject howmanyanimals.com had gesetteld in het Mexicaanse restaurant Popocatepetl. Hier lieten ze zien hoe ze hun motto 'Do instead of talk' in de praktijk brengen. Pull your socks, save some animals staat er op de home page. Behalve informatie over de top 20 bedreigde diersoorten ter wereld, koop je hier per bedreigde diersoort een prachtig paar kekke sokken waarmee je de betreffende diersoort steunt. Tegen het natuurlijke decor van het restaurant kwam dit concept volledig tot zijn recht.

Opdrachtgevers aan het woord

Ondertussen spraken we met wat opdrachtgevers. Hoe komen zij op EventStreet terecht? 'We zijn uitgenodigd door een bureau, waarmee we pas gesproken hebben. Anders hadden we hier niets van geweten.' Net als de bezoekers die we al eerder spraken, hadden ze geen duidelijke verwachtingen van dit nieuwe event. Maar nu ze hier al even zijn; wat vinden ze van EventStreet? 'Voor ons zijn het geen bekende namen, behalve de Arjan van Dijk Groep. Het is wel leuk om na werktijd hier naartoe te gaan, vooral dat die bureaus rondom het plein zitten. De sfeer is gezellig, hoewel we niet overal een duidelijk idee in zien. Maar uiteindelijk gaat het toch om het persoonlijke gesprek dat je met iemand hebt.'

Tevreden organisatie

Eenmaal weer buiten troffen we in de gezellige drukte op en rond de Grote Markt Arjen Lemstra van EventSummit. In de zon, met een drankje in zijn hand kijkt hij genietend om zich heen. 'Het EventStreet Paviljoen ziet er echt fantastisch uit. Het is veel groter nog dan ik had verwacht.' Hij is ook ontzettend tevreden over het aantal inschrijvingen, de opkomst en de inzet van de IDEA-bureaus. Ook hij heeft gemerkt dat veel EventStreet gasten niet wisten wat ze moesten verwachten. 'Maar dankzij deze eerste editie kunnen we dit event volgend jaar echt gaan branden met een aftermovie, foto's en de publiciteit van onze mediapartners.'

Evenementen organiseren is geen rocket science

Even later raakten we in gesprek met Harold Adriaansen, werkzaam bij de Arjan van Dijk Groep, over het belang van vernieuwing bij bureaus. Volgens hem is het organiseren van evenementen geen rocket science en wordt er af en toe veel te moeilijk over gedaan door opdrachtgevers. Pitchen in het Engels terwijl het gewoon een Nederlands bedrijf is, onbegrijpelijk vindt hij het. Spontaan vertelde hij, hoe hij eens bij een familiebedrijf pitchte met een heel eenvoudig idee. 'De familie als hart van de organisatie. Dat moest tot uiting komen in de openingshandeling van het evenement.' Harold won. 'Niets van wat ik voor dat evenement had bedacht ging door,' lachte hij. 'Maar mijn idee bleef overeind. Ik kreeg de opdracht puur op basis van mijn commitment en enthousiasme.'

Bar Bijzonder

Een mooi verhaal rijker liepen we door naar Obsession. Eerder spraken we Hans Klaver over hun deelname aan EventStreet, maar deed hij nog een beetje geheimzinnig over de invulling. Op het terras van Brasserie Van Beinum heeft Obsession een lange stamtafel geïnstalleerd, met daaraan een aantal bekende en minder bekende gezichten. Hans: 'Wij hebben gekozen voor het thema Bar Bijzonder, waar we 1 op 1 de dialoog aangaan en bijzondere ontmoetingen centraal stellen. In drie kasten op het terras staan badges met termen die acht verschillende stamgasten vertegenwoordigen. Onze bezoekers kiezen een thema en gaan met een van onze acht stamgasten in gesprek, waaronder de twee Ouwehoeren uit Amsterdam, Joost Rigter en een specialist die alles van nieuwe media weet. Hiermee willen we laten zien, dat je door echte verhalen te vertellen, meer impact creëert waardoor het beter beklijft.' EventStreet overtreft de verwachtingen van Hans. 'De opkomst is heel goed. We wilden minimaal 100 ontmoetingen tot stand brengen en dat hebben we ruimschoots gehaald.'

Geen opsmuk als concept

Tot slot schoven we nog even aan bij Pino. Zij kozen er bewust voor om een ongedwongen borrelavond zonder opsmuk te organiseren bij Café Koops. Dus ook daar vonden volop persoonlijke gesprekken plaats op het terras en aan de bar. 'We spreken hier vooral collega-eventleveranciers, maar ook opdrachtgevers die je anders misschien niet snel tegen zou komen.' Bij Pino was het nog tot in de nachtelijke uurtjes druk, hetgeen bewees dat “de essentie van LiveCommunicatie” inderdaad een goed gesprek is.

Al met al een geslaagde avond, waar we als redactie niet alle 15 bureaus hebben kunnen bezoeken. Wel hebben we genoten van de gezellige sfeer op en om de Grote Markt van Haarlem, bijzondere en onverwachte gesprekken en het enthousiasme van zowel bezoekers als bureaus. Tot volgend jaar!

Door > Saskia Leeuwis

Fotocredits > Flickfeeder

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!