beurs
4 juni 2025

Bedrijven bevestigen strategische waarde van live evenementen

Rubrieken

In tijden van economische onzekerheid en besparingen blijft investeren in live evenementen een strategische hefboom voor bedrijven. Dat blijkt uit een recent onderzoek van toonaangevend Belgisch live communicationbureau Event Masters en onderzoeksbureau BUFFL, waarin 300 Vlaamse professionals – van C-level tot HR – hun mening gaven over de rol van evenementen in hun organisatie. De kernboodschap? Live is geen ‘nice-to-have’, maar een must-have voor wie impact wil maken.

De resultaten spreken boekdelen

• 9 op de 10 respondenten vinden het bijwonen van evenementen waardevol tot heel waardevol
• 8 op de 10 zouden evenementen missen als ze minder of niet meer georganiseerd worden
• 6 op de 10 bedrijven organiseren actief evenementen zoals personeelsfeesten en teambuildings

De belangrijkste redenen om te investeren in live belevingen zijn: het versterken van de teamgeest en interne verbondenheid (66,5%), medewerkers inspireren en motiveren (58%), kennisdeling (48%), klantenbinding (42%) en het aantrekken van nieuwe klanten (40%).

Bert Knuts, CEO van Event Masters, benadrukt: ‘In een wereld vol digitale prikkels en artificiële content is live dé manier om echte connecties te maken en je bedrijfsverhaal tastbaar te maken. Een event is geen kostenpost, maar een investering in je merk en je mensen.’

Grote bedrijven en MKB’s erkennen de kracht van live connecties

Ondanks de dalende omzetcijfers in de eventsector blijft de meerwaarde van live sterk overeind. Vooral grotere bedrijven (>50 werknemers) organiseren vaker events, maar ook mkb’s erkennen de kracht van live connecties.

• 67% van de bedrijven organiseert personeelsevents
• 63% zet in op teambuildings
• 41% neemt deel aan beurzen
• 34% organiseert klantevents zoals productlanceringen
• 29% organiseert congressen en studiedagen

Knuts besluit: ‘Een goed georganiseerd event is waar visie voelbaar wordt en mensen betrokken raken. Dat kan je niet vervangen door een nieuwsbrief of een digitale meeting. De kracht van live zit in de emotie en de beleving. Het is zuurstof voor teams, klanten en merken.’

Lees hier meer over het onderzoek.