Back Back Interview

Bart Smulders: ‘Durf weer student te zijn, want veranderingen gaan sneller dan ooit’

23 februari 2012

Benieuwd naar de human interest-verhalen van branchegenoten? Zoals: waar halen zij inspiratie vandaan, wat was hun grootste blunder en welke gouden tip willen ze delen? De rubriek Event Personality geeft een kijkje in het leven van vakgenoten. Maak deze week kennis met Event Personality Bart Smulders, directeur van MOVE.

Wie is Bart Smulders?
Open, vrolijk, motivator, verbinder, positief denker. Met Patricia 18 jaar samen, 3 kids, konijn, wandelende takken en een logeerpoes.

Kort bedrijfsprofiel:
MOVE bedenkt activiteiten en live ontmoetingen om mensen te betrekken bij een merk of een boodschap. Wij geloven dat mensen het meest effectieve middel zijn om mensen te inspireren en te bewegen.

Mijn motto:
Delen leidt tot groei.

Het mooiste evenement dat ik georganiseerd heb: 
Er zijn vele mooie momenten in de ruim 20 jaar ondernemerschap. Waar ik met extra plezier naar kijk zijn alle activiteiten die we doen voor een van de klanten die het langste bij ons zijn, Nintendo. Ruim 14 jaar geleden begonnen promotieteams en inmiddels strategisch partner voor merkactivatie.

Hoe ik de toekomst van de evenementenbranche zie:
Merken zullen in de toekomst nog meer focussen op de beleving van hun merk of boodschap, omdat beleving uiteindelijk de meeste kans op beweging geeft. De relevantie van live zal daarom alleen maar toenemen. Dat zal de branche merken, niet door hogere budgetten, maar door meer focus van onze opdrachtgevers op ROI. Niet omdat ze de effectiviteit in twijfel trekken, maar het maximale effect uit het middel te willen halen. Het social web en web based  tools spelen daarbij een belangrijke rol. Event bureaus zullen nog scherper moeten zijn in hun toegevoegde waarde, bijvoorbeeld ten opzichte van freelancers. Want die zullen in de vorm van netwerkorganisaties een stevige concurrent kunnen vormen voor bureaus die geen profiel hebben.

Ben ik geworden wat ik had willen zijn?
Ik ben nog steeds aan het ontwikkelen en beheers nieuwe vaardigheden, maar ik ben nog steeds niet uitgeleerd.

Waar ik mijn inspiratie vandaan haal?
Collega ondernemers, branchegenoten en medewerkers die meer uit het vak willen halen.

Mijn droom:
Bouwen samen met het team. En nog eens een paar maanden op vakantie met vrouw en kids.

Ik bewonder uit de evenementenbranche:
Ondernemers die het lef hebben om tegen de stroom in te investeren. Je moet nu de zeilen vernieuwen.

Mijn gouden tip die ik altijd toepas in mijn vak/tijdens evenementen:
Stel de bezoeker en zijn of haar interesses centraal en kijk dan pas naar de boodschap van het merk. Succes verzekerd.

Deze (publieks)evenementen staan steevast in mijn agenda:
Een vijftal hardloopwedstrijden die we met collega’s lopen. Verder ga ik elk jaar naar een innovatief congres of bijeenkomst in het buitenland. Vorige jaar was dat in Las Vegas en Chicago. Heerlijk!

Mijn grootste hobby:
Zwemmen met de kids.

Favoriete boek, tijdschrift en tv-programma:
Ik lees geen boeken. Wel magazines en vakbladen. Mijn favoriet is het iPhone magazine. Ik hou van gadgets. Televisie wordt bepaald door de kinderen, maar als ze op bed liggen kijk ik naar Pauw en Witteman of NCIS.

Favoriete vakantieland en –stad:
Wij zitten graag op Bali. Ook omdat ik daar dan met mijn familie uit Australië afspreek. Mijn vrouw is designer en werkt in de mode, met haar ga ik naar Parijs en Barcelona. Zo houd ik regen en wind op Texel vol, want daar willen mijn kinderen naartoe.

Van deze muziek ga ik helemaal los:
Ik luister vaak naar Acda en de Munnik . En om bij te blijven met de oudste dochter, luister ik ’s avonds op kantoor naar 538 Nonstop 40.

De grootste blunder:
Elke dag is een nieuwe mogelijkheid voor nieuwe fouten. Zonder fouten groei je niet. En ik ben de laatste 20 jaar enorm gegroeid.

Hoe ‘social media’ ben ik?
SMILE (Social Media In Live Experiences) is een tweede natuur bij MOVE. Daarom ben ik actief als ik mij vergelijk met leeftijdgenoten. Ik loop echter achter ten opzichte van de mensen bij MOVE. Ik vind SMILE een essentieel instrument, daarom besteed ik er steeds meer aandacht aan. Echter niet vergeten dat het niet om social web gaat, maar om mensen. En die veranderen minder snel dan we wel eens denken.

Over 5 jaar… :
MOVE  loves live. Dat is onze passie. Het mobiele web is dan een geïntegreerd onderdeel van het leven van de consument, dus ook van onze expertise. Klanten zien ons als effectieve tool om betrokkenheid met hun boodschap of merk te creëren. En ik zit 2 keer jaar op Bali.

Wat niemand van mij weet/verwacht:
Dat ik meerdere malen de Koningin heb bediend bij internationale staatsbezoeken…

Wat ik nog graag kwijt wil aan de branche:
Durf ook weer student te zijn. Ik denk dat er veel gaat veranderen in onze branche. Bijvoorbeeld de digitalisering van communicatie. De veranderingen gaan sneller dan ooit. Ervaring alleen is niet meer voldoende om succesvol te zijn.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!