Back Back Achter de schermen

Authenticity, het nieuwe boek van Pine en Gilmore… dat belooft wat

11 juli 2007

Grappig, ik kreeg een maand geleden een mail van Joe Pine
Henk Jan, Albert Boswijk told me that you changed jobs; what are you up to now? Let me know your new contact information so we can be sure to include
you on our mailers! We’ll soon be sending out a copy of Chapter 1 of
our forthcoming book on Authenticity — look for it this fall.

Joe

En de volgende dag in reactie op mijn doing allright-mailtje terug:
Glad
to hear you’re doing all right, Henk-Jan! I’ll be doing a couple of
events in the Netherlands in June, including speaking for Ordina
clients at the Ordina Tennis Open…. And we finally finished our next book! Authenticity: What Consumers Really Want will be out in late September.

Joe

Het is alweer een aantal jaren geleden (drie om precies te zijn) dat B.
Joseph Pine II, auteur samen met James Gilmore van branchebijbel
‘The Experience Economy’ (1999, kort uitlegfilmpje), in Nederland voor het eerst wat had te
vertellen over het fenomeen authenticiteit, of authenticity. Zonder mijn verslag terug te lezen weet ik dat het tijdens die HSMAI ochtend in het Congrescentrum Amstelveen ging over indelingen van producten in real-real, fake-real, real-fake en fake-fake…

Ik ben de voorbeelden kwijt, dus ik pak toch het stuk er bij (FZ 3 2004) en ik citeer mezelf: Pine weet zijn betoog kort vooraf samen te vatten in de woorden: “Dames en heren, mag ik u even wakker maken: authenticiteit bestaat niet. We leven in een onechte wereld, maar hunkeren naar het echte, het eerlijke, het natuurlijke.” Vooral wij Nederlanders hebben in Pine´s ogen niets in dit land dat écht authentiek is. Sterker: “Nederland is juist het land dat het meest van alle landen te vergelijken is met Disneyland, steek eens een gat in jullie dijken, dan gaan we eens kijken hoe authentiek Nederland echt is.”

De marketinggoeroe schudt de prettige oneliners weer met groot gemak uit zijn mouw, alsof hij zelf één brok authenticiteit is…..

Nummer 1: “Als je authentiek bent, hoef je niet te zéggen dat je
authentiek bent.” Nummertje 2: Als je zegt dat je authentiek bent, you
better be authentic!” en de laatste is aan te bevelen: “Het is
gemakkelijker om authentiek te zijn, als je niet zegt dat je het bent.”


Genres en polen

Genres van authenticiteit, die zijn wel te geven. Pine heeft de genres
van authenticiteit voor de overzichtelijkheid ingedeeld in vijf stuks:
1. natuurlijke (natural), 2. oorspronkelijke (original), 3. oprechte
(exceptional), 4. verwijzende (referential) en invloedrijke
(influential) authenticiteit.

Alle vijf genres kennen de tegenpolen fake-fake en real-real, en de
polen real-fake en fake-real. Als natuurlijk (natural) de real-real
pool is dan is kunstmatig de fake-fake pool, de fake-real pool is dan
alles waar je in het Engels re- voor kunt zetten als in re-cycle,
re-progressing, re-design, re-doing. Als voorbeeld van een natuurlijke
fake-real noemt Pine de Body Shop. De real-fake pool is datgene dat te
maken heeft met alles waar je in het Engels un- voor kunt zetten:
un-packeged, un-complete, un-finished, underground, met als voorbeeld
het tegengestelde van de Body Shop: namelijk de Lush Store – in de
Kalverstraat in Amsterdam zit er één op 200 meter van de Body Shop,
weet Pine. De Lush Store waar alle producten onverpakt zijn en je zelf
je eigen zeep kunt snijden op je eigen grootte.

Beide winkels, Body
Shop en Lush Store stoeien met het begrip natuurlijke authenticiteit.
In het genre oorspronkelijk (original) authenticiteit zit aan de
tegengestelde kant van oorspronkelijk: imitatie als fake-fake, met
retro- als fake-real (PT Cruiser, Mini en Beetle – de PT Cruiser is
niet origineel, maar gaat terug in de tijd) en repro- als real-fake
(reproducties van origineel antiek – een oude klok met van binnen een
hypermodern mechanisme waardoor hij langer meegaat).

Tot zover. Het boek is volgens een artikel op de site van The European Centre for the Experience Economy (van Albert Boswijk) op 18 oktober verkrijgbaar.

Wel grappig om dat stuk weer eens terug te lezen, in een afsluitend kadertje plaatste ik de volgende tekst:

Authenticity
Pine en Gilmore zijn al een geruime tijd bezig met het nieuw boek. Na de marketing bestseller The Experience Economy en de e-publicatie The Experience IS the Marketing hoopt Pine dat het boek Authenticity In Business ‘hopefully the first quarter next year’ in de schappen ligt, ‘we’re still working on it.’ Of dat gebeurt blijft de vraag, precies twee jaar geleden tijdens een lezing bij MarketingTribune, beloofde Pine nog dat het boek eind 2003 klaar zou zijn.
Hij heeft het duidelijk druk. Druk met het geven van lezingen all over the world en druk om zijn nog niet verschenen boek te promoten. Hij laat de potentiële lezers tijdens zijn lezingen hunkeren naar het verschijnen ervan, om vervolgens een run op het boek te veroorzaken. Pine blijft natuurlijk ook marketingman voor zichzélf. Meneer is gekke Henkie niet.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!