Back Back Achter de schermen

Annuleren voor Dummies

29 september 2010

Ik heb in het vliegtuig uit Turkije (High Profile Masters) een goed gesprek met Jos Pagen (Time Out) en Ronnie Witjes (Highprofile) over het annuleren van evenementen gehad. Als moralist denk ik, dat elk briefpapier in de wereld, met op de achterkant algemene voorwaarden verboden moet worden. Vanaf nu doen we gewoon eerlijke en heldere kostprijs doorberekening ongeacht de termijn van annulering, deze regel geldt voor iedereen (dus ook toeleveranciers)!

Wachten op het zwaard

Onze klanten bestraffen we op hun zwakste moment? Meestal gaan hele lastige en emotionele momenten vooraf aan een annulering. Welke iedereen tot het allerlaatste moment uitstelt. Met knikkende knietjes belt uw klant, dat er helaas gekozen is voor annulering. Vervolgens intern gekonkel bij uw leveranciers en dit moet dan tot een ogenschijnlijk mooi verhaal gemaakt worden door u. Onze klant wacht vaak dagen op het zwaard van Damocles.

Eigenlijk is annulering van een evenement of boeking de start van een nieuw verkoopproces. De verplaatsingstactiek is daarbij het meest bekende middel. U als klant mag bij Gods gratie uw boeking annuleren, mits u op een andere datum in dat jaar weer terugkomt. Nou daar sta je dan, lekker met je rug tegen de muur. Dat soort processen moeten heerlijk zijn voor de klant, wanneer ze geen enkele keus gelaten wordt.

Vaak wordt een dergelijk traject nog komischer! De klant is hoogst waarschijnlijk al aardig wat financiële middelen lichter door het niet doorgaan van de boeking. En krijgt met een beetje mazzel nog te horen, dat het nieuw te plannen evenement wel aan een aantal omzetvoorwaarden moet voldoen! Dan zijn we in de situatie terecht gekomen waarbij de leverancier bepaalt hoeveel de klant betaalt. Wat vreemd dat zo’n klant never nooit meer terug komt? En wij als collega’s krijgen nog een duw mee als het gaat om betrouwbaarheid en goed ondernemerschap binnen de evenementenbranche.

In afwachting van ieders creativiteit…
Maak een mooie dag…
Otto Ph. Seibert jr.
http://twitter.com/CartonOfLyrics

Otto’s boekentip van de week:
Titel: Wij. De kunst van het manipuhelpen.
Autheur: Remco Claassen

Otto: Helpen, steunen, liefde, humor en gunnen. Dit boek helpt je dat samen te beheersen. Leuk als je op zoek bent naar je eigen nieuwe richting!

Uitgeverij: Spectrum
ISBN: 978 90 274 5723 3

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!