Back Back Achter de schermen

Angelique kijkt terug…

20 maart 2009

[afbeelding niet meer beschikbaar] De redactie van High Profile schreef het eerder al: de Gouden Giraffe 2009, wordt dit de overtreffende trap van vorig jaar? Nu, twee dagen na het evenement en alle positieve reacties verder, kunnen we concluderen dat dat zeker het geval was.

Dinsdagavond 17 maart, de Gouden Giraffe Uitreiking 2009 in Schouwburg Almere. Na een drukke en stressvolle periode was het dan zover, het evenement waar een jaar aan voorbereiding in zit en waar de branche massaal voor wilde aanmelden, vond plaats. Ik, als organisator vanuit High Profile, kan weer met een gelukkig en tevreden gevoel terugkijken op dit evenement.

Een jaar geleden begon het allemaal, op 12 maart 2008, een dag na de uitreiking in het World Forum, kreeg ik het al bijna benauwd: na alle overweldigende positieve reacties toen, ga je je toch afvragen of het nog wel te overtreffen valt. Twee maanden later kregen we het goede bericht dat de producenten van de vorige uitreiking, LiveLAB, weer mee gingen met dit project.  Deze creatieve breinen achter dit evenement zijn zeker goud waard en we waren dan ook enorm verheugd op een tweede samenwerking. Eerst toch richten op het inschrijvingsproces, de jurybijeenkomsten en alle overige bijkomende zaken (ja ja, de Gouden Giraffe is een heel traject op zich, met de uitreiking als hoogtepunt). In het najaar zijn de voorbereidingen van het evenement zelf van start gegaan, met de keuze van Schouwburg Almere als locatie. Een gewaagde keuze (nieuwe locatie en beperktere capaciteit), maar wel een goede keuze, zo blijkt nu ook achteraf.

In december sloot de inschrijving voor de Gouden Giraffe en telden we 61 inzendingen. De juryleden begonnen met de tijdrovende klus: tijdens de kerstperiode alle ingezonde evenementen beoordelen op diverse criteria, waarna in januari de jurybijeenkomsten plaats vonden. De jury Effectief had zelfs een tweede ronde nodig om tot de drie genomineerden te komen.

En dan treedt de volgende fase aan: de uitnodigingen de deur uit en de volledige focus op de organisatie van de uitreiking. Een enorm drukke, stressvolle, maar vooral ook leuke periode waarin alles bij elkaar gaat komen. Met dus, twee dagen terug de uitreiking.

Maandag 16 maart begon het allemaal, ik kwam aan (samen met mijn ‘personal assistant/assistent event manager’ Tamara Uittenboogaard) en zag de grote vrachtwagen van BloemBloem al staan. Ze waren druk bezig met het inrichten van de locatie. Aangekomen in de Artiestenfoyer, waren ook XL Video, Ampco -Flashlight en Showtex al druk bezig met het installeren en opbouwen van de theaterzaal. De highshine zwarte vloer van Showtex lag er al (al kon ik daar nog geen blik op werpen gezien deze goed was afgedekt ter bescherming), het spaghettigordijn en de grote ronde projectschermen, eveneens van Showtex, hingen al klaar voor gebruik. XL Video was druk bezig met de ledschermen en het roterende prodium van Prolyte kwam stukje bij beetje op zijn plek te liggen. [afbeelding niet meer beschikbaar]

Dinsdagochtend vroeg, na het ontbijt met de LiveLAB mannen Felix en Michel, op naar de regiebespreking. Monique Winkels, showcaller en Mark Elzinga, stage manager, ontmoetten we en het hele programma werd goed doorgesproken met alle (technisch) betrokkenen waarna na een ochtend en middag vol technische doorlopen en repetities alles tot in de puntjes doorgenomen was.

Tot 14 uur liepen we er nog aardig rustig bij, alles liep netjes volgens plan en we waren klaar om te starten. Na 14 uur ging alles in een stroomversnelling. We ontvingen de organisatoren van de Houten Giraffe (NHTV studenten) die ons helpende handjes boden, de vip begeleiders van Kronenburg en alle overige leveranciers volgden. Om 17.00 uur begon het programma voor de bezoekers, we ontvingen de genomineerden en juryleden voor het diner en om 17.30 uur hield ik, zenuwachtig dat ik daarvoor was, een welkomstpraatje om de spanning nog even op te bouwen, of juist weg te nemen.

Om 19.00 uur was het dan zover: alle leveranciers stonden klaar om te beginnen. De bezoekers van de Gouden Giraffe werden ontvangen en genoten vervolgens van een prachtige uitreiking. Tijdens de uitreiking was ik achter de schermen druk bezig de winnaars te feliciteren en de ‘verliezers’ op te vangen, samen met de vip begeleiders van Kronenburg, die alsnog mooi momenten opleverden toen zij klaar stonden met bloemen en oorkondes toen ik met de niet winnende genomineerden het podium af kwam.  Gelukkig kreeg ik vanuit de coulissen nog wel een beetje mee hoe goed de uitreiking op het podium was, met onder andere de professionele presentatie van Humberto Tan, mooie gesprekken en een mooi plaatje van decor en licht.

Na afloop van de uitreiking heb ik veel mensen gesproken die enorm enthousiast waren over de uitreiking en het evenement, zulke enorme complimenten die toch echt je hart sneller doet kloppen en je opnieuw blij laat worden met het werk dat je doet . De uitreiking heeft ons weer extra laten zien dat we bij zo’n leuk bedrijf werken. De enorme inzet van alle leveranciers, het enthousiasme waarmee zij hun bijdrage aan deze productie hebben gegeven maakt dat dit evenement zo’n goed succes is geweest, voor mij, voor ons bedrijf, voor de bezoekers, winnaars, verliezers en leveranciers. Mijn enorme dank gaat dan ook uit naar iedereen die heeft meegewerkt aan deze grote productie en de totstandkoming daarvan en iedereen die op welke manier dan ook, mij en anderen een hart onder de riem hebben gestoken.

Nu is het dan weer even tijd om de giraffe los te laten, om thuis weer wat meer gezelligheid terug te krijgen (even weer wat aandacht aan mijn vriend schenken nadat ik wekenlang zo goed als elke avond met werk bezig was). Alhoewel ik stiekem nu aan het nadenken ben over de editie van volgend jaar. Welke datum? Welke locatie? Hoe gaan we het verder aanpakken? We zullen het allemaal het komende jaar zien, want ik sta in elk geval al te trappelen om te beginnen aan de voorbereidingen van de Gouden Giraffe 2010.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!