Back Back Locaties

Amsterdam RAI: ‘Missen wij iets…?!’

13 december 2011

Of wij als redactie van High Profile willen aanschuiven tijdens een luxe lunch van La Vie Catering en het managementteam van RAI Catering tijdens de Miljonair Fair? Daar zeggen wij geen nee tegen. Na een rondje over de beursvloer waar al het moois je toelacht, ontvangt Gerard Kerkhoff van La Vie Catering ons met een glaasje champagne op zijn stand en mogen wij genieten van heerlijke luxe visgerechten. Hoezo crisis?

Geen vuiltje aan de lucht
In tijden waar de onzekerheid over de Euro zijn hoogtepunt bereikt en het kabinet het land waarschuwt voor een zwaar 2012, lijkt er geen vuiltje aan de lucht tijdens de 10e editie van de Miljonair Fair. Met bijna 55.000 bezoekers wordt er een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar geboekt en de 365 exposanten doen goed zaken. Zo werd op de laatste beursdag een jacht verkocht voor 2,5 miljoen en zijn enkele ruimtereizen verkocht ter waarde van 65.000 euro per ticket. Maar ook bij Amsterdam RAI gaat het goed. Tijdens de lunch praten wij bij met Martin van Nierop, directeur RAI Catering & Operations en het managementteam over het afgelopen jaar en de visie voor 2012.

‘Missen wij iets…?!’
‘Wij hebben een heel goed jaar achter de rug en ik weet daarom niet of wij de juiste graadmeter voor de branche zijn. Dit is de tijd dat we als bedrijf terugkijken op de cijfers van afgelopen jaar en eerlijk gezegd zitten we een beetje verbaasd om ons heen te kijken… Missen we iets?! Onze activiteiten kan je scheiden in internationale en nationale beurzen en evenementen en vooral het internationale gedeelte blijft erg goed lopen, in ieder geval tot 2015’, vertelt Martin van Nierop.

Het geheim
Waar wel een risico zit voor Amsterdam RAI zijn de nationale beurzen. ‘Daar zien we een terugval in de gemiddelde besteding bijvoorbeeld bij de HISWA of de Huishoudbeurs. De bezoekersaantallen zijn stabiel maar er wordt minder besteed tijdens het beursbezoek. Toch zijn we positief gestemd. Het moet echt extreem worden willen we een grote klap krijgen. Ons geheim zit in het feit dat wij met het ons gehele portfolio in alle branches zitten.’

Virtuele beurzen
Met dit geheim gaat de locatie vol goede moed en positiviteit het nieuwe jaar in op weg naar nieuwe kansen en ontwikkelingen. 2012 is hét internationale jaar voor de RAI met veel internationale beurzen op hoog niveau. Maar er is meer… ‘We zijn heel erg bezig met de virtuele wereld. Daar zien wij echt kansen liggen en geen bedreigingen. Eén van onze strategische beslissingen voor het komende jaar is dat wij meer willen gaan doen met de ontwikkeling van virtuele beurzen. Wij zijn niet bang dat beurzen gaan verdwijnen, want achter een virtuele beurs zit een doelgroep dat elkaar uiteindelijk wel een keer wil ontmoeten en daar liggen onze kansen.’

Het jarenlange plan voor een hotel
Een andere ontwikkeling voor de RAI is de komst van een hotel wat al een aantal jaar speelt. Uitspraken over het slaan van de eerste paal durft het managementteam nog niet te doen, maar hij gaat er komen! ‘De gemeente wil heel graag dat het hotel er komt en een nieuwe plaats is bepaald; tussen de snelweg en de RAI hallen in. Maar je hebt te maken met het aantal bouwactiviteiten op je grond en door de bouw van de Zuid As en de metro brengt dit vertragingen met zich mee. De gemeente wil graag de reuring van de stad deze kant op krijgen en daardoor zijn de pijlen heel positief gericht op het hotelplan’, vertelt Martin.

Transparante visie
De RAI is open en eerlijk over het afgelopen jaar en de ontwikkelingen voor 2012. Een transparante visie die het bedrijf ook in de catering wil voort zetten en waar de Miljonair Fair een goed voorbeeld van is. ‘De organisatie van de Miljonair Fair verzorgt de content van de beurs en laat de expertise van catering en cateringconcepten geheel aan ons over. Voorwaarde is dat de concepten elk jaar anders moeten zijn waardoor wij al vroeg aan de slag gaan met het zoeken en bedenken van concepten die passen bij de doelgroep die de beurs bezoekt’, vertelt Martin.

Cateringconcepten
‘De beurs is verdeeld over drie hallen waar we in elke hal twee cateringpunten hebben gerealiseerd. Belangrijk is dat de concepten geen concurrenten maar juist verschillend van elkaar zijn en daar komt altijd een goed totaalbeeld uit. We hebben een eigen cateringorganisatie en zijn alleenheerser, maar voeren wel het beleid dat je niet alles zelf hoeft te doen of concepten na moet maken. Mensen of bedrijven die over een goed concept beschikken huren we in, maar we houden zelf de regie. Wij kijken als een regisseur over de hele beurs heen en stemmen de concepten op elkaar af. We zijn dan ook heel blij met het concept van La Vie Catering en kijken of we dit op ook op andere beurzen kunnen inzetten.’

Het concept van La Vie Catering
La Vie Catering presenteerde het concept tijdens event11 en dat werd opgepakt door eventmanager Mascha van de Miljonair Fair. ‘Mascha was zo enthousiast tijdens haar bezoek aan onze stand dat ze mij gevraagd heeft of dit concept ook geschikt zou zijn voor de Miljonair Fair. Als cateraar ga je nadenken over de doelgroep en wat is Miljonair Fair – waardig en daar is dit concept uit voort gekomen: lekker genieten, kwaliteit eten, mooi gepresenteerd met mooie wijnen. Het Bourgondische, de aankleding en de gastvrijheid maken het concept compleet’, vertelt Gerard Kerkhoff.

Doen waar je goed in bent
‘De tijd is aangebroken dat je als bedrijf moet nadenken over wat kunnen we zelf, wat moeten we zelf en waar laat je een opening voor een partner. De transparante visie dat doet Amsterdam RAI heel slim en zorgt ervoor dat er kwaliteit staat en ieder zijn eigen ding doet waar hij goed in is. Zo jaag je omzet aan en alleen omdat je het samen doet!’ en daarmee sluit Gerard deze openhartige lunch af met een proost op 2012.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!