Back Back Achter de schermen

Amsterdam en NYC samen op jacht naar bezoeker

12 juli 2013

Amsterdam en New York City gaan een jaar lang intensief samenwerken bij het wederzijds promoten van elkaars stad. Ze hopen daarmee niet alleen meer bezoekers te trekken, maar ook veel van elkaar te leren.

Intensieve contacten
De eenjarige overeenkomst is het resultaat van steeds intensievere contacten tussen de twee steden. De afgelopen jaren zijn er regelmatig gesprekken gevoerd tussen New York City – ruim vier eeuwen geleden het nieuwe Amsterdam in het verre Amerika – en Amsterdam. Mede over de wijze waarop NYC & Company als publiek-private organisatie al jaren te werk gaat en waarop tevens de nieuwe organisatie Amsterdam Marketing gebaseerd is.

Toeristentrekkers
Jaarlijks trekt Amsterdam circa 400.000 Amerikaanse bezoekers die samen verantwoordelijk zijn voor maar liefst een miljoen hotelovernachtingen. New York City is de nummer één bestemming in de VS voor Nederlandse reizigers; zo’n 54% van alle Nederlanders die naar de VS afreizen doet New York aan. Jaarlijks verwelkomen de vijf stadsdelen van New York City ruim 200.000 bezoekers uit Nederland. Nederland blijft daarmee één van de sterkste West-Europese markten voor New York City.

Méér bezoekers
New York City en Amsterdam hopen met hun partnership vooral meer bezoekers (zowel toeristen als zakelijke reizigers) naar beide steden te trekken. Dat willen ze doen door intenstief gebruik te maken van social media, persbeleid, outdoorcampagnes en consumentencampagnes. Daarin willen ze de twee stadsbestemmingen nog 'zichtbaarder' maken en de aandacht vestigen op elkaars bijzondere locaties en activiteiten.

Wereldleiders
De twee steden zijn allebei wereldleider op het gebied van creativiteit, stijl, design en innovatie. Na slechts zes uur vliegen kunnen bezoekers van beide steden genieten van de vele restaurants, winkels, uitgaansgelegenheden, entertainment en het culturele aanbod. 'Zo kunnen zij de unieke energie en levendigheid ervaren die beide steden met elkaar delen', verwachten de partners.

Campagnes dit najaar
De samenwerking zal terug te zien zijn in de vorm van verschillende promotionele activiteiten. KLM is exclusieve airline partner om deze samenwerking verder te versterken door middel van speciale aanbiedingen. Acties en campagnes zullen in eerste instantie vooral plaatsvinden in het najaar van 2013 om zo het aantal bewegingen tussen beide steden in de aankomende winter te bevorderen. 'Het publiek zal er heel veel van gaan merken', beloven de twee steden.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!