‘Als je stopt met prikkelen dan stoppen mensen met kijken’‘Als je stopt met prikkelen dan stoppen mensen met kijken’
Back Back Inspiratiemagazine Events

‘Als je stopt met prikkelen dan stoppen mensen met kijken’

25 maart 2022

Door het beste van live-events en online techniek samen te brengen, maar bovenal door innovatief te zijn en out of the box te denken, is Time to Speak in de afgelopen tijd bijna tien keer zo groot geworden. Wouter Taal, Chief Executive Director Time to Speak is er nuchter onder. ‘Wij zijn op ons sterkst als de opdrachtgever nog niet precies voor ogen heeft wat ze willen, met een open vraag komen waarvan we zelf misschien ook nog niet direct weten hoe we dat aan moeten vliegen. Daar kun je ontdekken en leren!’

Eígenlijk dus iets positiefs van corona: het was een fantastische leerschool. ‘Als je een evenement wilt dat om de inhoud draait, maar dan op een vernieuwende en aantrekkelijk vormgegeven manier, dan hoop ik dat opdrachtgevers aan Time to Speak denken’, zegt Wouter.

  • Wouter Taal
    Wouter Taal
  • ‘Als je stopt met prikkelen dan stoppen mensen met kijken’
  • ‘Als je stopt met prikkelen dan stoppen mensen met kijken’
  • ‘Als je stopt met prikkelen dan stoppen mensen met kijken’

Meerwaarde van online

Fast forward: ‘We hebben nu heel veel klanten die de meerwaarde van online zien. Niet meer met als argument de veiligheid of beperkingen, maar omdat het praktischer is voor het type evenement dat ze voor ogen hebben. Ook wij zien er ontzettend naar uit om elkaar weer live te zien, maar online heeft ook gewoon een aantal hele mooie voordelen. Bijvoorbeeld bij evenementen waar informatie delen het hoofddoel is. Zeker als het alleen op zenden aankomt, dan werkt online gewoon veel beter.’ Door corona zijn de onlinemogelijkheden in een stroomversnelling gekomen. Wouter: ‘Wij deden al videoregistraties of streams van evenement. We namen ook al dingen op voor promotiedoeleinden bijvoorbeeld. Hoewel we nog niet echt programma’s maakten, wisten we al wel vrij goed hoe de techniek werkte, we konden snel inspringen op de veranderende vraag. Inmiddels zijn we 2000 online evenementen verder.’

Benader je online evenement als televisie

Een van de geheimen van het succes van Time to Speak is dat ze een online evenement benaderen als live televisie. Wouter: ‘De televisiewereld is al 70 jaar bezig om impact te maken op een scherm. We hebben gekeken: wat doen zij nu slim en hoe kunnen we dat vertalen naar een manier die voor een organisatie ook te bereiken is? We hebben mensen die hier al jaren ervaring mee hebben en deze vertaalslag naar online kunnen maken. Tel daarbij op het inzetten van goede regisseurs en het maken van een goed script en een draaiboek speciaal voor een online evenement. Wissel bovendien af tussen visueel en artwork, kijk naar het aantal camera’s en hoe die moeten bewegen en script je interactie.

Beter kort en goed dan uitrekken

‘Als je nu een goed programma in 1,5 uur kunt neerzetten, waarom zou je daar dan live de hele dag over doen?’, vraagt Wouter zich af. ‘Is live de spanningsboog van mensen niet ook op een gegeven moment op? Ik kan me niet voorstellen dat daar – zoals we nu met tijd omgaan – niet het een en ander gaat veranderen. Ik snap dat een organisator misschien wel een langer programma wil organiseren, maar ik vraag me af of het publiek dat accepteert.’ Hoe dan wel? Wouter: ‘Ik denk dat er veel vraag is naar on demand. ‘Dit is een toffe lezing, hier ga ik heen. Deze borrel pak ik mee, de ledenvergadering bezoek ik en die lezing volg ik in het weekend in mijn eigen tijd. Ik denk dat grote evenementen zo in elkaar gaan zitten. Het hoge tempo. Beter kort en goed dan de hele dag uitrekken.’

Produceer alsof je een Netflixserie maakt!

‘Natuurlijk is er in de branche heel veel liefde voor live. Proeven, ruiken en voelen heeft echt meerwaarde. Maar ook online kun je mensen inspireren. Ik denk dat het sentiment wel verandert als we niet meer online móeten, maar het een keuzemogelijkheid wordt. Het geheime ingrediënt van een geslaagd online event is het visueel prikkelen van je deelnemers. Zorg dat je camerawerk, artwork en decor van je studio allemaal bij elkaar én je doel aansluit en produceer alsof je een Netflixserie maakt. Wat is de spanningsopbouw van dit programma en hoe houden we het interessant? Bij een opdrachtgever met een tafelsessie met droog, theoretisch materiaal zeggen we: ‘We willen er tussendoor toch even uit met een video waarbij we even op locatie kijken en mensen verrassen.’ Als je stopt met prikkelen dan stoppen mensen met kijken en zijn ze weg.’

Het hele artikel lees je in Inspiratiemagazine LIVE vanuit de studio.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

‘Als je stopt met prikkelen dan stoppen mensen met kijken’‘Als je stopt met prikkelen dan stoppen mensen met kijken’

Met een cultureel sausje…

Hybride en online evenementen
‘Als je stopt met prikkelen dan stoppen mensen met kijken’‘Als je stopt met prikkelen dan stoppen mensen met kijken’

De trendsetters van 2024: Stay or go?

Hybride en online evenementen
‘Als je stopt met prikkelen dan stoppen mensen met kijken’‘Als je stopt met prikkelen dan stoppen mensen met kijken’

ChatGPT hotline

Hybride en online evenementen
Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!