Back Back Nieuws

Achter de schermen bij de vakjury van event 15

02 april 2015

Het zal een maand of twee geleden geweest zijn toen de organisatie van beurs event 15 mij vroeg of ik deel wilde nemen in de vakjury. Het team zou bestaan uit een opdrachtgever, een creatief en iemand uit de media. Ik dus. Vandaag was het zover: Samen met Sigourney Blackman, event manager van advocatenkantoor Kennedy Van der Laan, en Bep Baelde, eigenaar van Mooi Design, bestormden we na een korte briefing van organisator Marc Liethof de beursvloer in de Utrechtse Jaarbeurs.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
[afbeelding niet meer beschikbaar]
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Beoordelen van de stands

We hadden ogen tekort, maar toch bedachten we een manier om alle stands te kunnen beoordelen. Eerst een groot rondje en vervolgens de paden in. In het begin was het nog redelijk rustig en probeerden de standhouders ons zo lang mogelijk te spreken – zeggen dat we vakjury waren en dat we daarom door moesten, was natuurlijk niet mogelijk, dan wilden ze ons alleen nog maar meer interesseren voor hun dienst of product. Later werd het drukker, met als gevolg dat we veel bekenden uit de markt tegenkwamen. Gezellig, maar even niet efficiënt… Toch is het ons gelukt om alle stands te zien en dus ook te beoordelen.

Tussendoor hielden Sigourney, Bep en ik nog een tussenevaluatie, waarna we onze shortlists nogmaals bezochten. Ja, je wordt slechts eens in de zoveel tijd gevraagd door Eventex voor deze mooie rol, dan moet je het grondig doen ook!

Van de Mash Machine naar de UR Virtal en meer…
We verwonderden ons over nieuwe producten zoals de Mash Machine en Leia (de opvallende projectie op waterdamp, waar iedereen bij de entree al kennis mee mocht maken) van Interactive Concept. Maar ook de UR Virtual van Bano, waarmee je virtueel een beurs oploopt – zodat je het al eerder kunt bezoeken en dus inrichten, voordat het daadwerkelijk plaatsvindt. Erg handig voor organisatoren en event managers!

[afbeelding niet meer beschikbaar]
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Eye catchers
alom
We genoten van de mooie decoratie, in veel gevallen door Van der Maarel Sfeermeesters, en ook de creaties van BloemBloem kwamen we regelmatig tegen. Stands met eye catchers, zoals de knusse huiskamers van Jan Verhuur, de grote open bitterbal bij The Food Line-up en de Fotomannetjes.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Weinig aantrekkingskracht

Maar, eerlijk is eerlijk, er waren ook stands waar we niet veel aantrekkingskracht bij voelden. Bep Baelde: Er worden vierkante trussen neergezet met gordijnen, een bar ervoor en twee strakke bankstellen. Zo staan er minstens een stuk of tien en dat vind ik weinig uitstralen. In deze branche mag je meer verwachten, het heeft namelijk geen nut om er te gaan staan als je je niet onderscheidt.’ Daar waren Sigourney Blackman en ik het roerend mee eens.

Van wie is die stand?!
In een aantal gevallen konden we niet binnen een minuut bepalen wie de afzender van de stand was. Dus simpelweg om welk bedrijf het ging!? Dat is best bijzonder als je bedenkt dat een beursdeelname juist wordt ingezet om meer zichtbaarheid voor een merk te genereren… Ook had een klein aantal exposanten hun stand zo vol gebarricadeerd met barren, tafels of plantenbakken, dat je eerst drie drempels over moest om de stand in te kunnen komen.

Gemiste kans voor de exposant
Gelukkig waren er ook genoeg stands die toegankelijk waren. Want ook dat is iets waar we op letten. En dan niet alleen qua inrichting, ook op het gebied van gastvrijheid: ‘Het kwam regelmatig voor dat mijn interesse wel gewekt werd, maar dat er vanuit de standbemanning niks kwam. Dan loop je automatisch toch weer door en is dat een gemiste kans voor de exposant,’ zo zegt Sigourney.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
The winners are…

En na al die indrukken, beoordelingen, gesprekken, evaluaties en het maken van een uiteindelijke keuze, kwamen we met de jury tot het volgende oordeel.

– Beste standconcept:
360 Food Events
‘We hebben beoordeeld op originaliteit en opvallende presentatie. Deze stand is een belevenis op zich, een uitnodigende presentatie. De commerciële boodschap wordt door de standbemanning duidelijk overgebracht en de stand heeft op zich al een grote aantrekkingkracht op de bezoeker – zonder dat je het in de gaten had, stond je al aan de bar. Het geheel prikkelde de zintuigen: mooie kleuren, goed gebruik gemaakt van licht en zeer aantrekkelijk catering. Kortom: deze stand straalt in alle opzichten vakmanschap uit!’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Foto: Eventattitude / E. Charneux – B. Garcia

Beste standbemanning: La Vie, Neptunus, BloemBloem, TivoliVredenburg, Hulskamp
‘Uiterst vriendelijke en vakkundige bemanning. Mensen die de kunst van hospitality verstaan! Zowel de standhouders als de bediening / catering nemen voor iedere gast even de tijd. Het viel ook op dat de standhouders elkaar goed aanvulden en iedereen even de aandacht gaven.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Innovatief product: Brain-Stormbaan – PBN

‘Met dit product speelt PBN in op een relevante problematiek voor event managers. We hebben dit niet elders op de beurs mogen zien. Een duidelijk product waarmee de activiteit buiten de vrije ruimte van de WKR valt. PBN laat hiermee zien probleemoplossend mee te denken met event planners. Rick Slabbers: ‘De WKR is een groter risico voor de markt dan de crisis. Daar moeten we iets mee!’ En dat bewijst hij met de Brain-Stormbaan.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Inspirerend persoon:
Philip Paternotti
‘Philip was de enige die zich uitsprak over het samenbrengen van mensen tijdens een event: ontmoetingen creëren. Laat dat nu juist de kern zijn van waar ons markt om draait! De basis. En basic trekt het bedrijf waar hij voor spreekt – The Food Line-up – ook door in duurzame producten, zoals de Wheed Burger en in het hergebruik van materialen. Philip staat voor ons voor verbinding, co-creatie en duurzaamheid.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Kijk en beoordeel zelf…

Wie nog niet naar de beurs is geweest, kan zich gratis aanmelden om dag 2 van event 15 te beleven. En kijk en beoordeel dan zelf ook een beetje, we zijn benieuwd of we met deze jury een afspiegeling zijn van wat de bezoekers vinden. Het blijven tenslotte smaken en momentopnames, maar hoe dan ook vonden wij het erg leuk om te doen: ‘Geweldig om kritischer en uitvoeriger naar alle stands te kijken. Als event manager heb ik hier zelf ook veel aan gehad,’ vertelt Sigourney. Bep is tevens geïnspireerd geraakt en ook ik heb weer mogen proeven, voelen, ruiken, beleven wat er in de markt speelt!

Zie hier een filmpje van Dag 1 van beurs event 15:

Event15 – Dag 1 from Media Centrum Hilversum BV on Vimeo.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!