Aaaaha! Bureau voor live communicatie: grijp dit moment aan!Aaaaha! Bureau voor live communicatie: grijp dit moment aan!
Back Back Visie

Aaaaha! Bureau voor live communicatie: grijp dit moment aan!

09 september 2021

‘We willen elkaar weer écht zien, daarbij past geen programma met vooral veel zenden’, valt Erik Peekel van Aaaaha! Bureau voor live communicatie meteen met de deur in huis. Dit is precies in lijn met zijn overtuiging dat dit hét moment is om nog betere evenementen neer te gaan zetten. ‘Dat zitten en luisteren hebben we wel gehad. Netwerken, het samenbrengen van kennis en ervaring, inspiratie; dáár zitten je deelnemers op te wachten. Met bewezen formats om deelnemers in beweging te zetten en in gesprek te brengen, helpt Aaaaha! Bureau voor live communicatie om het volle potentieel uit elk evenement te halen.

  • Netwerkspellen met de actrices van Perfect Match
    Netwerkspellen met de actrices van Perfect Match
  • Superbrainstorm - deelnemers delen hun kennis en visie met elkaar
    Superbrainstorm - deelnemers delen hun kennis en visie met elkaar
  • Tafellakensessies - samen kansen vertalen in plannen
    Tafellakensessies - samen kansen vertalen in plannen
  • Wandverslag - kunstenaars leggen de inhoud vast
    Wandverslag - kunstenaars leggen de inhoud vast

‘Je merkt dat evenementen die keer op keer goed bezocht worden, vaak een hoog reüniegehalte hebben. Daarnaast lees je in evaluaties van een evenement vaak terug dat deelnemers vonden dat er te weinig kans was om bij te praten met collega’s of vakgenoten’, vertelt Erik Peekel. Tel daarbij op dat we dat zitten en luisteren – zeker na de vele noodgedwongen online evenementen van de afgelopen tijd – wel gehad hebben: hét moment om dat copy/paste-draaiboek los te laten!

Meer impact door rechtlijnig programma los te laten

Erik Peekel: ‘Nu is een hét moment om je bestaande evenement een nieuwe impuls te geven. Prop je programma niet vol met sprekers, maar programmeer als een klein festival. Bied keuze uit een workshopprogrammering en zorg ervoor dat mensen kennis gaan uitwisselen en in beweging en gesprek komen. Eén goede spreker met een nieuw geluid gevolgd door werkvormen waardoor deelnemers de informatie vertalen naar hun eigen praktijk, zorgt voor meer impact!’

Perfect Match en Superbrainstorm brengen bezoekers in beweging

Met eigen formats als Perfect Match, Superbrainstorm, Tafellakensessies en het Wandverslag, helpt Aaaaha! Bureau voor live communicatie om deelnemers in beweging te zetten of in gesprek te brengen. ‘Bij elk evenement heb je nieuwe toetreders’, vertelt Erik, ‘mensen die nog niet zoveel connecties hebben. De dames van Perfect Match lopen rond in speciale jurken met visitekaartjes en brengen met verschillende netwerkspellen mensen met elkaar in contact. Zij introduceren nieuwe deelnemers bij groepjes. Zo staan ze vaak aan het begin van een leuke ontmoeting.’

Ook de Superbrainstorm is als werkvorm al jaren een succes en heel geschikt om deelnemers te activeren. Erik: ‘Veel organisaties zijn nu bijvoorbeeld aan de slag met het hybride werken. Door plenair te starten met een talkshow op het podium en deelnemers vervolgens in kleinere groepjes een onderwerp te laten uitpluizen in plaats van enkel conclusies te presenteren, zet je mensen aan het denken: ‘Wat vind ík eigenlijk?’ Zo werken ook de Tafellakensessies, waarbij steekwoorden op een tafellaken worden geschreven en een gespreksleider steeds samenvat welke conclusies de voorgaande groep heeft bereikt.’ Een onderwerp wordt zo veel meer eigen, waardoor de doelen van het evenement gaan leven voor de deelnemers.’

Prikkelen

Deze activerende werkvormen werken goed voor zowel grote als kleinschalige evenementen, vertelt Erik. ‘Na een uitdagende periode willen veel organisaties niet direct te veel toeters en bellen. Op deze manier ga je laagdrempelig aan de slag, prikkel je je mensen om weer op een positieve manier aan de slag te gaan. Iedereen heeft er na zo’n interactief evenement weer helemaal zin in.’

Met het Wandverslag waarop de kunstenaars van Aaaaha! Bureau voor live communicatie de ideeën van de deelnemers vastleggen op grote foamplaten, blijven de doelen van je evenement ook in de tijd ná je evenement levend!

Door > Mahlee Plekker

 

Op de hoofdfoto: breng je deelnemers met elkaar in gesprek

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!