5 x waarom de Duitse live communication branche interessant is5 x waarom de Duitse live communication branche interessant is
Back Back Column

5 x waarom de Duitse live communication branche interessant is

19 september 2018

Met 3 miljoen evenementen per jaar liggen er in Duitsland vele kansen voor het oprapen voor Nederlandse eventprofessionals. Alleen klinkt ‘ondernemen over de grens’ voor velen ingewikkelder en angstaanjagender dan het in werkelijkheid is. Probeer de grens eens weg te denken, en Duitsland is opeens een stuk bereikbaarder: een ritje van Utrecht naar Maastricht duurt immers even lang als een reis van Utrecht naar Noordrijn-Westfalen. Denk aan steden zoals Düsseldorf, Dortmund en Keulen: allemaal gelegen in het drukste eventgebied van Duitsland. Het enige dat je nodig hebt om te beginnen, is een connector. BOE International bijvoorbeeld. Wij gaan je namelijk helpen aan een vliegende start in Duitsland, waar de superleuke en dynamische Duitse eventbranche op je wacht.

Wij weten al dat het veroveren van en pionieren binnen de Duitse live communication-branche je next best step gaat zijn, en we vertellen je hieronder graag waarom.

1. De Duitse live communication branche is groot en dynamisch

3 miljoen events worden er per jaar in Duitsland georganiseerd! Stel je voor: 3 miljoen vergaderingen, congressen en andere events dus, die gemiddeld elk 1,5 dag duurt. Het aantal bezoekers ligt rond de 400 miljoen gasten die per jaar samen voor 7 miljard euro aan omzet zorgen in de Duitse event business (bron).

De hoeveelheid lokale experts dat zich binnen deze dynamische markt beweegt, ligt op een indrukwekkend aantal van 411 Duitse event bureaus. Een van de grootste heeft een misschien nog wel indrukwekkender omzet weten te realiseren van 55,4 miljoen euro: een topprestatie.

Binnen deze hyperactieve markt zorgen 13.600 cateraars, 1.100 licht- en geluidbedrijven en 60 decorateurs, meubilair- & interieur styling experts voor invulling, uitvoering, aankleding, ondersteuning en alles wat verder nodig is. De in Duitsland aanwezige 7.500 evenementenlocaties hosten en faciliteren al deze events, gasten, event bureaus en toeleveranciers.

2. Ze behoren tot de wereldtop

Niet alleen in Europa heeft Duitsland een toppositie binnen de live communication branche; de Duitse evenementenbureaus behoren tot de wereldtop. Live communication bureau Vokdam weet ruim 55 miljoen euro aan jaaromzet te genereren en events van 20.000 gasten of meer vind je hier regelmatig. Hoe zij creatief omspringen met dit soort mega events en de wijze waarop zij deze organiseren, is een vijver van inspiratie voor de event professional uit Nederland. En dat nét over de grens, in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. En het is exact dáár waar je veel interessante connectors vindt. Zoals bijvoorbeeld de waardevolle mediapartners waar je zeker eens een kop koffie mee moet gaan drinken. Daarnaast organiseren we ook BOE International, de jaarlijkse vakbeurs voor belevenismarketing hier: op 16 & 17 januari 2019 zal in Messe Dortmund de volgende editie van BOE International plaatsvinden.

3. Duitsland is ontzettend goed bereikbaar

Uiteraard zijn er Duitse plaatsen die te ver weg zijn om op een en dezelfde dag te bezoeken met de auto. Maar de regio Noordrijn-Westfalen ligt net over de grens en is een van de drukste en meest geconcentreerde event-gebieden van Duitsland. Op 1,5 uur rijden vanaf Utrecht vind jij de regio waar de grootste Duitse evenementenbureaus zich gevestigd hebben. Zelf grote merken, uit het zuiden van Duitsland, zullen organiseren veel events in het hele land. Van Berlijn, Hamburg, Düsseldorf en zelfs over de Nederlandse grens.

4. Nederlandse event professionals zijn al succesvol in Duitsland

Duitse ondernemers hebben al veel Nederlandse event bedrijven omarmd en lijken dol te zijn op ons enthousiasme en onze creatieve kijk op events. OCEANDIVA, bekend van de varende evenementenlocaties, heeft 5 keer als standhouder op BOE gestaan en is inmiddels al enkele jaren een groot succes op de Duitse eventmarkt. CEO Edwin Petersen zegt hierover: ‘BOE is het uitgelezen event om je unieke locatie op de kaart te zetten. Het is meer dan de moeite waard om deze beurs te bezoeken wanneer je vaste voet aan de grond wilt krijgen in de Duitse evenementenbranche, je jouw relaties wilt onderhouden en wilt netwerken.’ Ook Van der Maarel Eventstyling weet hierover mee te praten: ‘We merken dat de Duitse live communication branche behoefte heeft aan een frisse blik en creativiteit.’ En dat is nu precies waar ‘The Dutch’ komen kijken!

5. De Duitse Duitse live communication branche is superleuk

Los van alles facts & figures is de Duitse eventbranche ook nog eens ‘gewoon’ ontzettend leuk. De Duitse event-professionals zien Nederlanders graag komen en prijzen ons vooral om onze openheid, onbevangen mind-set en creativiteit. In combinatie met de skills van de Duitse event marketeers vormen we een gouden duo.

Wil je aan de slag? Bezoek de BOE helpdesk!

Hebben we je weten te triggeren om een nieuw avontuur aan te gaan bij onze oosterburen? Bezoek dan de special helpdesk van BOE International: The Touch of the Dutch waarmee we de Nederlandse event professional verder helpen met op reis gaan door de Duitse live communication wereld.

Mit freundlichen Grüßen,

Team Dutch

Henrik Bollman & Stijn Oude Vrielink

Foto > Op de hoofdfoto van rechts naar links: 

Peter Blach van Blachreport.de, Micheal Hosang van Studieinstitut für Kommunikation, Sabine Loos Hauptgeschäftsführerin Messe Westfalenhallen Dortmund en Aljoscha Höhn

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!