Back Back Nieuws

45 procent toename besteding toeristen

10 november 2006

De totale
bestedingen voor een bezoek aan Nederland zijn in 2005 ten opzichte van
1999 met 45% gestegen. In 2005 gaven tien miljoen verblijfsgasten 3,5
miljard euro uit, terwijl dit in 1999 nog 2,4 miljard euro bedroeg. Dit
is een van de uitkomsten van het grootschalige Onderzoek Inkomend
Toerisme van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
(NBTC).




Algemeen directeur Hans van Driem: "Het inkomende toerisme levert een
steeds grotere bijdrage aan de Nederlandse economie. Van 1999 tot en
met 2005 is er een groei van maar liefst 6% per jaar gerealiseerd. Dat
is ruim boven de inflatie."

Voor het onderzoek zijn in de periode van
maart 2005 tot en met maart 2006 zo'n 5.000 buitenlandse toeristen
ondervraagd.

Het
Onderzoek Inkomend Toerisme maakt onderdeel uit van de Vernieuwde
Toeristische Agenda 2003 van het Ministerie van Economische Zaken. Het
rapport ‘Destinatie Holland, de buitenlandse toerist nader bekeken' is
vandaag dan ook aan hen overhandigd.

Het onderzoek geeft meer
inzicht in de buitenlandse verblijfsbezoeker van Nederland en biedt
voor de komende jaren de nodige bouwstenen voor een succesvol
marketing- en promotiebeleid van de destinatie Holland. De laatste keer
dat er zo'n grootschalig onderzoek heeft plaatsgevonden was in
1999/2000.

Toeristische
bezoekers hebben in 2005 twee miljard euro uitgegeven en zakelijke
reizigers bijna 1,4 miljard. Zakelijke reizigers geven per persoon meer
uit dan vakantiegangers. Een zakelijke bezoeker geeft per verblijf 1,3
keer meer uit dan een vakantieganger en per dag twee keer meer. Dit
laatste komt door een kortere verblijfsduur van de zakelijke reiziger.

Britten: 870 miljoen euro
Britten
besteden het meest in Nederland. Zij gaven in 2005 ruim 870 miljoen
euro uit. De Brit gaf in Nederland per persoon per dag 254 euro uit.
Dit was verreweg het meeste in vergelijking met andere Europese gasten.
Duitsers geven met 99 euro per persoon per dag het minst uit.

Vakantie
blijkt voor ruim zes op de tien buitenlandse toeristen het hoofdmotief
te zijn voor een bezoek aan Nederland. Daarnaast bezoekt éénderde
Nederland met een zakelijk motief. Vooral Duitsers en Belgen bezoeken
Nederland om de vakantie door te brengen. Voor intercontinentale
bezoekers is de verhouding vakantie/zakelijk min of meer gelijk.

Internet populair
Internet
is de meest gehanteerde informatiebron (69%) voor buitenlandse
toeristen om hun reis naar Nederland voor te bereiden. Daarnaast worden
onder andere ook reisboeken (19%), familie/vrienden/kennissen (18%),
geraadpleegd. Met name de website van accommodaties (60%), vervoerders
(30%), holland.com (26%) en website over steden/regio's (25%) worden
het meest bezocht.

Het aantal buitenlandse toeristen dat
vooraf met het NBTC contact heeft gehad, zowel telefonisch,
schriftelijk of via holland.com, is gestegen van 6% naar 20%. Deze
groei kan vooral worden verklaard door de wereldwijde stijging van de
internetpenetratie: het gemak van internet 24 uur per dag, 7 dagen per
week bereikbaar en het wereldwijde bereik van holland.com. In die
landen waar het NBTC niet aanwezig is, worden zo ook potentiële
Holland-bezoekers bereikt. Holland.com is beschikbaar in 17 taalversies.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!