Back Back Achter de schermen

100 jaar FloraHolland: Een kleurrijk feest voor een fleurrijke jarige

23 november 2011

Wie aan bloemen denkt, denkt aan Nederland. Dat weten ze over de hele wereld. En wie aan Nederland denkt, ziet de bloembollenvelden voor zich. FloraHolland exporteert ze en staat al 100 jaar voor kleur. Dankzij de wereldwijde rol in sierteelt, maar ook door de mensen uit alle windstreken en culturen die de coöperatie kleur geven. Het werd een feest in full colour.

De wereld kleurrijker maken
Vanaf de eerste stap die je binnenzet in de ‘feesthal’ van FloraHolland, is het thema De wereld kleurrijker maken al voelbaar in elke vezel van je lijf. Waar normaal vrachtwagens af en aanrijden met ladingen, is er nu een ‘tunnel’ gecreëerd met aan weerszijden grote afbeeldingen van bloemen en gedecoreerd met verse planten en bloemen. Samen met telkens wisselende kleur verlichting prikkelt een caleidoscoop van kleuren en geuren je zintuigen. Dit vormt met recht een kleurrijke entree voor de ruim 5.200 gasten die vanavond verwacht worden.

De sier maken
De Nederlandse bloemen en planten vormen al eeuwenlang de spil in de internationale sierteeltsector. In ons land komen vraag en aanbod bijeen voor overal ter wereld. Om precies te zijn: het begon honderd jaar geleden in het plaatselijke café Welkom in Aalsmeer en leidde tot de oprichting van FloraHolland. Een coöperatie van telers die inmiddels vijf vestigingen telt. De internationale bloemenveilingen Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg en de regionale vestigingen in Bleiswijk en Eelde nemen een centrale positie in: als marktplaats vervult FloraHolland een belangrijke rol van matchmaker, intermediair én kenniscentrum. Al honderd jaar geeft de Nederlandse sierteelt kleur aan de wereld. “Daarbij denk je natuurlijk meteen aan de leidende positie in de export, maar we wilden ook de kleur benadrukken die de ruim 4.500 medewerkers aan het bedrijf geven”, vertelt Pieter Bas Boertje van eventmarketingbureau Dechesne & Boertje. “Er werken mensen uit allerlei culturen en die smeltkroes van ideeën en manieren van werken, bepalen mede hoe de organisatie opereert en naar buiten treedt. Kortom, reden voor FloraHolland om in full colour te willen stilstaan bij dit bijzondere eeuwfeest.”

Logistieke operatie
De organisatie koos ervoor om in het feestelijke jubileumjaar op verschillende momenten stil te staan bij het 100-jarig bestaan van FloraHolland, met events voor relaties en het grote publiek en natuurlijk de leden en medewerkers. De locatie was al snel bepaald: ’thuis’, in de hallen van de exportveiling Rijnsburg. Boertje: “Daar hadden we zowel de ruimte om uit te pakken voor 5.000 gasten per avond, en het was natuurlijk de perfecte plek om te laten zien wat er in honderd jaar is opgebouwd.”
Wel ging er een flinke logistieke planning aan vooraf om de locatie geschikt te maken, vertelt Boertje: “Het zijn immense hallen, niet verwarmd en het is natuurlijk ook geen standaard evenementenlocatie. Voor de opbouw van ons concept hadden we dan ook een week nodig. Door goed overleg en planning is dat gelukt. Die voorbereiding komt ten goede aan de uitvoering van zo’n groots evenement.”

Van wit naar kleur
Als rode draad van het evenement heeft Deschesne & Boertje om kleur aan de ‘feestwereld’ van vanavond te geven door de gasten te ontvangen vanuit het wit. Zo komen we door de bloemenhaag binnen in de White Space, een grote hal die voor de gelegenheid is aankleed in het wit en gedecoreerd met witte bloemstukken. Het blauwpaarse licht geeft het geheel een strak tintje. Op de schermen in de zaal zijn trots stemmende beelden van honderd jaar FloraHolland te zien. “We gaan vanuit dit ‘witte’ startpunt naar het ‘kleur geven aan de wereld’”, vertelt Boertje. “Na de opening door Karin Bloemen én het koor van de medewerkers in de White Space, openen we de vier themazalen in de kleuren van de huisstijl van FloraHolland: groen, paars, blauw en oranje. In het Green Park hebben we een straattheaterachtige sfeer gecreëerd als op De Parade, het House of Orange vormt een gezellig Oranje-café, in Club Purple kun je dansen. De catering van Arjan van Dijk is natuurlijk in elke zaal aanwezig, en per zaal zijn de hapjes aangepast op het thema. De Blue Lounge is er tenslotte om in strandsfeer even bij te komen in een lekkere stoel en je klaar te maken voor het optreden van Guus Meeuwis; voor de leden van de coöperatie kwamMarco Borsato op de tweede dag. Een Full Colour Party en dan de grande finale waarbij de medewerkers ook weer een rol vertolken!”

Anderhalf jaar voorbereiding
Voor dat zang- en danswerk is al weken van tevoren volop geoefend, gezonden en gerepeteerd. Sterker nog: er is een hele wedstrijd aan vooraf gegaan. Zowel medewerkers als telers konden zich in maart en april al inschrijven voor The Voices of FloraHolland om een kans te maken op een podiumplek. Pieter Bas Boertje: “We zijn anderhalf jaar geleden begonnen met de voorbereidingen van deze events en dat geeft je de tijd om het evenement al maanden van tevoren te laden.” En terwijl het koor zich in fleurige gewaden klaarmaakt voor een optreden voor al hun collega’s, doen de bloemen en planten in alle ruimtes zoals altijd trouw hun stille werk: ze benadrukken een emotionele gebeurtenis die het waard is om bij stil te staan.

Fotografie: Gerard-Jan Vlekke

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!