Back
Nieuws
Hotelprijzen in opkomende markten sterk gestegen
31 maart 2011In veel zakelijke steden is de gemiddelde prijs van een hotelkamer sterk gestegen het afgelopen jaar. De hotelprijzen gingen met name fors omhoog in belangrijke steden in opkomende markten, zoals Brazilië en China. Dat blijkt uit de Hotel Price Index van boekingssite Hotels.com. De sterke prijsstijging in groeiende markten is kenmerkend voor het algehele herstel van de zakelijke reismarkt.
Geschikte barometer
Hotelkamerprijzen vormen een geschikte barometer voor de bloei en het groeiende belang van steden in zich snel ontwikkelende landen. De hotelprijzen in de Braziliaanse steden Rio de Janeiro en São Paulo zijn het afgelopen jaar met respectievelijk 29 procent en 24 procent opvallend sterk gestegen.
Wisselend beeld in Europa
De ontwikkelingen in Europa zijn grilliger. De hotelprijs nam toe in belangrijke West-Europese hoofdsteden en stedentrip bestemmingen. In Londen met 15 procent, in Amsterdam met 8 procent en in Parijs met 5 procent.
Economische onzekerheid
In Athene, Dublin en Madrid echter leidde economische onzekerheid tot prijsdalingen van respectievelijk 12 procent, 6 procent en 3 procent. Door de aswolk en de financiële crisis in IJsland daalde de gemiddelde prijs van een hotelovernachting in Reykjavik zelfs met 17 procent.
Goed artikel?
Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!