Zijn bedienende robots de toekomst?Zijn bedienende robots de toekomst?
Back Back Nieuws

Zijn bedienende robots de toekomst?

03 augustus 2022

Een haast over-de-top sollicitatiebeleving, bedrijven die solliciteren bij personeel, bedienrobots en andere vormen van digitalisering, het zijn allemaal creatieve oplossingen waarmee horeca- en evenementenbranche omgaat met de krapte op de arbeidsmarkt – die juist in deze branches goed voelbaar is. Maar ook hier tonen beide branches zich van hun beste kant! In Inspiratiemagazine Q3 & beyond gingen we op onderzoek uit.

‘Restaurant zet alle koks op straat’, met deze ludieke kop opende Auberge du Bonheur laatst hun persbericht. Het bleek een slimme manier om de aandacht te vragen voor hun vacature voor een souschef. Onderdeel van deze bijzondere sollicitatieprocedure is een heuse beleving: geïnteresseerde souschefs worden uitgenodigd voor een uitgebreide lunch, een middagwandeling door de tuinen, een vijfgangendiner, een overnachting en een ontbijt met sollicitatiegesprek. 

 

Ook op de radio en op straat zullen de ludieke manieren van personeel vinden je niet zijn ontgaan: Randstad adverteert met de Andersom Sollicitatie waarbij het zoekende bedrijf solliciteert bij de werkzoekende en veel horecagelegenheden en evenementenlocaties proberen met slimme teksten en bijzondere voorwaarden te laten zien waarom ze zo’n leuke werkgever zijn.

Een groot voordeel: goed nadenken over de eigen kernwaarden en USP’s zal wellicht uiteindelijk passend personeel opleveren. Maar zo ver zijn we nog niet. Met welke oplossingen komt de branche en hoe proberen ze het tij te keren?

Salaris?

Volgens Ninke Hordijk, oprichter en eigenaar van Sjiek. Horeca- & eventpersoneel begint het bij de werving van nieuwe medewerkers. Ninke: ‘Het is een trend om door hoge salarissen het vak weer aantrekkelijk te maken. Natuurlijk moet een medewerker juist beloond worden voor de werkzaamheden die hij of zij uitvoert. En ook Sjiek. vindt dat deze beloning hoger mag zijn dan de cao ons voorschrijft, maar wel met een doordachte aanpak. Wij leggen de bal neer bij het team; de medewerkers binnen het team bepalen zelf de hoogte van hun uurloon. Hoe hoger het aantal gewerkte uren per maand, hoe hoger je salaris. Wanneer een medewerker meerdere werkuren per maand maakt heeft dit effect op het teamgevoel, het onder de knie krijgen van de horecaskills, de samenwerking op de locaties én de zelfverzekerdheid van de medewerker. Op deze manier wordt het nog leuker om te werken. Je leert ook de collega’s en de werkwijze beter kennen, een totale win-win dus.’

Positieve, gezellige werksfeer

Maar alleen met een beter passend salaris maak je een branche voor de langere termijn nog niet direct aantrekkelijk, daar komt meer bij kijken. Een positieve, gezellige sfeer op de werkvloer zorgt ervoor dat werknemers zich welkom voelen en zich voor langere tijd aan een werkgever willen binden, zo schrijft ook Harry de Bruin, directeur van de TheaterHangaar en de naastgelegen evenementenlocatie Hangaar2 in zijn column in magazine Events juni. ‘Het woord ‘horeca’ in het werven van bijbanen blijkt jongeren nog wel eens af te schrikken. Vandaar dat wij allround theater- en evenementenfuncties uitvragen. Men staat meer open voor een afwisselende functie tussen bediening, gastenontvangst, bardienst, garderobe en parkeerbegeleider. Daarnaast werven wij ook medewerkers met een gemiddeld hogere leeftijd,  beperken we ons tot de basis functie-eisen en zijn wij flexibeler met de minimale beschikbaarheid van kandidaten. Hierdoor moeten we wel trainingen faciliteren, maar creëren we ook een grote poule van uitzendkrachten om de beschikbaarheid te optimaliseren en reserves te hebben bij uitval, als gevolg van bijvoorbeeld corona. Ook hebben wij een samenwerkingsverband met KRM Academy voor omscholingstrajecten tot kok.

Digitalisering als oplossing?

En digitalisering als oplossing? Slimme programma’s of misschien zelfs robots winnen het natuurlijk nooit van warme, menselijke gastvrijheid. Maar misschien kunnen ze wél het personeel ontzorgen? Slimme boekingsprogramma’s om locaties te reserveren voor simpele vergaderingen of een tafelreservering zijn inmiddels ingeburgerd terwijl ook daar in eerste instantie weerstand tegen was. Op steeds meer locaties zijn informatiezuilen te vinden waarmee bezoekers zich kunnen registreren of up-to-date informatie ontvangen. Het aanwezige personeel heeft zo de handen vrij om zich met andere ‘warme’ zaken bezig te houden. Ook volgens Ninke heeft de digitalisering van bepaalde processen voordelen: ‘De digitalisering zorgt er enerzijds voor dat bepaalde, praktische zaken efficiënter ingestoken kunnen worden om ruimte over te houden voor echt -offline- contact.’

En de bedienrobot die Van der Linde Catering tijdens hun jubileumevenement liet rondrijden met hapjes? Is dat een ludieke toevoeging, een leuk experiment of toekomstmuziek? Gasten moeten soms wennen - ‘Ik had nog nooit zo’n ding gezien, dus ik snapte niet meteen dat ze aan het uitserveren waren’ – maar zien ook de voordelen: ‘Vooral voor het ophalen van lege glazen zijn de robots handig, je plaatst gewoon hoppa je lege glas op zijn langsrollende robot, ideaal!’ Natuurlijk winnen ze het niet van persoonlijke aandacht en een stralende glimlach, maar wie weet is het de toevoeging van de toekomst?

Het hele interview met Ninke Hordijk van Sjiek. en de column van Harry de Bruin, directeur TheaterHangaar en Hangaar2 lees je in magazine Events juni. Dit artikel komt uit het Inspiratiemagazine Q3 & beyond, juni 2022.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!