Zakenreismarkt blijft groeienZakenreismarkt blijft groeien
Back Back Nieuws

Zakenreismarkt blijft groeien

28 maart 2018

De zakenreismarkt maakte vorig jaar een sterkere groei door dan voorspeld en ook dit jaar is de groeiverwachting positief. Tegelijkertijd zijn zakenreismanagers steeds meer op zoek naar de juiste balans tussen beleid en ondersteuning van de reiziger en verandert de rol van het zakenreisbureau (TMC). Dat blijkt uit de European Business Travel Barometer 2018 van American Express Global Business Travel (GBT). Het rapport, dat de resultaten weergeeft van een onderzoek onder zakenreisinkopers in elf Europese landen, werd eerder deze maand gepresenteerd tijdens de 27e editie van zakenreisbeurs EVP (Espace Voyages Professionnels) in Parijs.

De voorspellingen van eind 2016 (geschatte groei van 2,5%) werden overschreden, met een marktgroei van 3,1% in 2017, voornamelijk afkomstig uit middelgrote ondernemingen (+ 5%) en kleine bedrijven (+ 3%). Ook de vooruitzichten voor 2018 zijn optimistisch, met een groei van de reisuitgaven van 3,4%. Net als in 2017 hebben geopolitieke factoren - met name Brexit en reisbeperkingen die zijn geïnitieerd door de Amerikaanse president Donald Trump - geen significant effect gehad op de reisuitgaven, volgens de meerderheid van de respondenten (respectievelijk 65% en 60%).

Het belang van persoonlijke ontmoetingen

Uit het onderzoek blijkt dat de focus bij bedrijven ligt op reizen naar (potentiële) klanten voor commerciële doeleinden. Het belang van reizen naar (potentiële) klanten hangt nauw samen met de waarde die wordt gehecht aan persoonlijke ontmoetingen. Bedrijven beschouwen dit opnieuw als de voorkeursmethode voor succesvol zakendoen. Dit blijkt ook uit de stijgende uitgaven aan conferenties, congressen en bedrijfsevenementen (+5%), ten nadele van interne zakenreizen. Het percentage zakenreizigers steeg eveneens, 42,1% reisde zakelijk in 2017 ten opzichte van 39,7% in 2016.

Reisbeleid versus ondersteuning van de reiziger

In het onderzoeksrapport komt de focus van bedrijven op enerzijds het zakenreisbeleid en anderzijds de ondersteuning van de reiziger tot uitdrukking in vier factoren. De trends van de vorige barometers worden hiermee voortgezet.

  •  Veiligheid, een essentieel onderdeel van reisbeleid
  • Verbetering van de reizigerservaring en de rol van mobiele apparaten
  • Kosten en optimalisatiestrategieën
  • Aandacht voor reizigerstevredenheid

TMC’s worden uitgedaagd

De rol van het zakenreisbureau (TMC’s) verandert, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten. Hoewel TMC’s hun centrale rol in het beheer van het reisbeleid en de afname van open boekingen behouden, worden ze steeds meer uitgedaagd door inkopers en verliezen ze boekingen aan online platforms en lokale agentschappen. Toch, zo blijkt uit het rapport, blijft de waarde van TMC's in deze concurrerende omgeving overeind dankzij hun serviceaanbod, dat altijd meer opties, end-to-end-oplossingen en hulpmiddelen biedt om enerzijds te besparen en anderzijds de reizigerservaring te optimaliseren.

'De resultaten van de Barometer benadrukken het groeiende belang dat wordt gehecht aan zakelijke bijeenkomsten. In een wereld die in toenemende mate ‘connected’ is, spelen zakenreizen en persoonlijke ontmoetingen een centralere rol in de ontwikkeling van bedrijven en hun klantenportfolio', aldus Elyes Mrad, Senior Vice President en Managing Director International, bij American Express GBT.

Mrad voegde hieraan toe: 'Bedrijven zijn zich bewust van wat er op het spel staat als het gaat om zakenreizen. Zij willen steeds meer ondersteuning, door middel van oplossingen voor beter zakenreismanagement en het in balans brengen van de reizigersbehoeften en de prioriteiten van het bedrijf. Dit is waar het zakenreisbureau al zijn expertise en toegevoegde waarde moet laten zien, door zichzelf te positioneren als een echte zakenpartner en te anticiperen op toekomstige behoeften.'

Over de European Business Travel Barometer 2018

De European Business Travel Barometer is een initiatief van American Express Global Business Travel en is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GVA Group. Voor het onderzoek werden 984 reiskopers bij grote, middelgrote en kleine bedrijven in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Denemarken, Zweden, Noorwegen en IJsland geïnterviewd. Het onderzoeksrapport biedt een duidelijk en gedetailleerd overzicht van de trends en werkwijzen op het gebied van zakenreizen.

Over American Express Global Business Travel

American Express Global Business Travel (GBT) voorziet bedrijven van elke omvang van de inzichten, hulpmiddelen, dienstverlening en expertise die zij nodig hebben om de veiligheid, focus en productiviteit van hun medewerkers te waarborgen als zij op reis zijn. Met ongeveer 12.000 medewerkers en vestigingen in bijna 120 landen wereldwijd, stelt GBT zijn klanten in staat om de regie te nemen over hun reisprogramma’s en het rendement op hun investeringen in reizen en vergaderingen te optimaliseren, terwijl het bovenal buitengewone zorg aan zakenreizigers biedt.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!