Zó helpt een spreker je bij het wegjagen van je eventbezoekers Zó helpt een spreker je bij het wegjagen van je eventbezoekers
Back Back Nieuws

Zó helpt een spreker je bij het wegjagen van je eventbezoekers

27 November 2024

Soms krijgt spreker Guido Thys als hij naar de samenstelling van een eventprogramma kijkt de indruk dat een lege zaal het enige doel is. Met ruim 30 jaar ervaring in de branche en meer dan 2600 evenementen op zijn naam, zijn zijn inzichten geen loze kreten. Geroemd om zijn combinatie van dwarsdenken en impact creëren, deelt hij graag zijn tips. Maar dan wel op unieke wijze, in lijn met zijn even beroemde als beruchte workshop Klanten Wegjagen, die hij al minstens 1100 keer mocht geven.

Hieronder lees je een compilatie van de beste manieren waarop een externe spreker je kan helpen om je bezoekers weg te jagen – gebaseerd op de ervaringen van Guido Thys.

1.      Nodig een spreker uit omdat het zo hoort

Nodig een externe spreker toch vooral uit met als reden dat het nu eenmaal zo hoort. Zorg er dan ook voor dat de spreker níet in het programma past, zodat je bezoekers geen idee hebben waar ze naar zitten te luisteren en ze in verwarring achterblijven, ter plekke indommelen of gillend de zaal verlaten.

2.      Er móet humor in het programma zitten

Heb je een ontzettend droog programma? Een spreker met humor fleurt de boel wel voor je op, er móet tenslotte humor in je programma zitten. Een cabaretier? Een goed idee! Dan kan de rest van je programma gortdroog blijven en heeft je publiek tenminste iets om bij de borrel over na te praten.

3.      Pas je spreker aan je budget aan

Goede catering en spetterende locatie check. Ai, je moet ook nog wat budget vinden voor een spreker. Ach, je vindt er vast wel eentje die voor een klein bedrag wil komen spreken. Of een ik-doe-het-wel-voor-een-fles-wijn-spreker die het podium beklimt om ervaring op te doen. Het is prima om de spreker als sluitpost te zien. Zo belangrijk is die spreker niet, mensen komen toch alleen voor de bitterballen.

4.      Boek altijd een bekende naam

Bekende Nederlander, Olympisch sporter? Doen! Die vertellen altijd hun eigen verhaal: hoe ze die berg beklommen, dat team goud bezorgden, dat bijzondere succes behaalden. Elementen van jouw bedrijf in het verhaal verwerken waardoor de zaal een maatwerkverhaal te horen krijgt en ze zelf geen niet bestaande verbanden hoeven te leggen? Dat is toch helemaal niet nodig?

5.      Jonge spreker spreekt jonge doelgroep aan

Hoe bereik je een jonge doelgroep? Nodig een jonge spreker uit. Dat hoef je verder niks in je programma aan te passen en blijf je lekker oubollig. Laat staan dat je in gesprek gaat met de doelgroep om te horen wat zíj interessant vinden. Dat kun je zelf ook wel verzinnen – of doe het gewoon zoals je het al jaren doet.

6.      Standaardverhalen verrichten wonderen

Kun je geen spreker vinden die écht bij het doel van het event of jouw boodschap past? Geen probleem, zoek gewoon naar een spreker die een prima algemeen verhaal kan vertellen. Mijd sprekers die hun verhaal aan jouw boodschap kunnen aanpassen, de boel vanuit een andere hoek bekijken of iedereen even lekker wakker schudden. Standaardverhalen hebben een hoog slaapverwekkend gehalte.

7. Maak de logistiek zo ingewikkeld mogelijk

Je hebt de perfecte spreker gevonden die nét een beetje te lang spreekt om de pauze soepel te laten verlopen? Uitstekend! Niets jaagt mensen sneller weg dan een schema dat steeds verder uitloopt. Maak het nóg leuker door last-minute wijzigingen door te voeren of een spreker in te plannen die geen enkele aansluiting heeft met de voorgaande sessie. Spanning en verwarring gegarandeerd!

8. Schenk vooral géén aandacht aan de technische behoeften

Projector? Microfoon? Ach, details! Laat die technische ondersteuning vooral zitten. Een ervaren spreker vindt zijn of haar weg wel door een haperende microfoon, toch? En dat verhoogt meteen de aandacht van je publiek, dat zich afvraagt of de technologie het nog gaat doen. Niemand die nog op de inhoud let. Missie volbracht!

Volg je deze tips niet, dan is de kans groot dat je evenement juist wél geslaagd is – maar ja, je kunt niet alles hebben. Conclusie: Spreken is een vak, een spreker inhuren ook!

Deze omkeringstips van Guido Thys zijn gebaseerd op de Workshop Klanten Wegjagen, de populairste presentatie over klantgerichtheid in Nederland ooit.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!