YOIN blikt terug: ‘Locaties zetten meer in op kwaliteit’YOIN blikt terug: ‘Locaties zetten meer in op kwaliteit’
Back Back Visie

YOIN blikt terug: ‘Locaties zetten meer in op kwaliteit’

18 januari 2023

‘Verder kijken dan de dag van vandaag, want met de juiste inzet van tijd, kennis en kwaliteit is er nog een grote markt te winnen’, aldus Marie-Louise Buckens van het kwaliteitslabel YOIN excellent meeting.places.  We blikken met connector Marie-Louise -en twee locaties- terug op een jaar waarin YOIN vele nieuwe gecertificeerde locaties mocht verwelkomen en waarin ook YOIN zelf tot belangrijke inzichten kwam.

Bij Marie-Louise heerst overwegend trots, met name richting de locatiemarkt die zich door een moeilijke tijd wist te worstelen. ‘We hebben weer nieuwe locaties mogen certificeren, men hecht echt waarde aan een kwaliteitsstempel. En niet alleen om de stempel zelf, men wil zich ook echt maximaal inzetten om kwaliteit te leveren.’

Maximaal inzetten op kwaliteit

Tegen de stroom in maken locaties tijd vrij om belangrijke stappen te maken richting een betere kwaliteit. Toch ziet Marie-Louise hier ook nog terughoudendheid in. ‘Een gedeelte van de markt kiest de makkelijkste weg, de weg die ze kennen, terwijl er nog veel markt te winnen is. Het is belangrijk om scherp te blijven op het stuk kwaliteit en kennis. Kijk niet verder dan de dag zelf, maar blijf in de toekomst investeren om mee te groeien of zelfs voorop te lopen als het gaat om bijvoorbeeld verduurzaming of duurzame inzetbaarheid. We kijken bij YOIN dan ook niet alleen naar faciliteiten en hardware, maar juist ook naar hoe locaties investeren in mensen en welke bereidheid er is om binnen het bedrijf buiten de gebaande paden te lopen. ‘ ‘Dit ervaart ook Ben Gerrits, Directeur van het gecertificeerde Berghotel Amersfoort. ‘We hebben het audit proces als zeer waardevol ervaren, het gaf ons inzicht dat wij onze operatie goed voor elkaar hebben en kregen handige tips van YOIN. Hierdoor hebben wij een verbeterslag kunnen maken richting onze profilering en marketingactiviteiten op zalen, meetings & events. Het is fijn om in gesprek te gaan met een kundig auditeur van YOIN en om de bevestiging te krijgen dat onze service, product en dienstverlening op orde zijn.

Certificeren in één dag

Als kwaliteitslabel neemt YOIN ook zichzelf regelmatig onder de loep, waardoor enkele punten zijn aangescherpt. Marie-Louise: ‘Het woord audit heeft soms een negatieve lading, terwijl men wel graag de certificering wil behalen. Men verwacht een zware en tijdrovende auditprocedure. Dit heeft ons het inzicht gebracht meer in te zetten op onze communicatie over wat de audit precies inhoudt. Een locatie vult zelf voorafgaand aan het bezoek van een auditeur een vragenlijst in (de zelfscreening), waarna een bezoek van een brancheprofessional, de audit volgt. In totaal nemen beide onderdelen niet meer dan één dagdeel in beslag. We merken dat locaties ook de inzet van onze auditeurs waarderen, zij zijn speciaal geselecteerd vanwege hun kennis van de markt. De audit wordt niet ervaren als een inspectie, maar je loopt met een sparringspartner door het pand. Die belangrijke rol van YOIN als sparringspartner ervaart ook Tim Huisman, salesmanager bij FIGI. ‘Het is altijd goed wanneer mensen van buitenaf met een frisse blik naar je bedrijf kijken. Het  heeft ons inzichten gegeven in kleine dingen die het nét nog een beetje beter maken – denk daarbij aan de gebruiksvriendelijkheid van de website en de bewegwijzering in het pand. De kwaliteitscertificering is voor ons een kroon op het werk en de investeringen die we de afgelopen jaren hebben gedaan. Het geeft aan dat we op het hoogte niveau acteren.’

Sparringspartner

Het afgelopen jaar was het, voor het eerst in het bestaan van YOIN, eindelijk weer mogelijk relaties live te ontmoeten. ‘Dat was voor mij echt een eyeopener. Pas toen kwamen de reacties op YOIN pas echt goed bij me binnen. Ik merkte dat onze boodschap, die we daarvoor verspreidden via artikelen en posts, de mensen daadwerkelijk bereikt had. Die live ontmoetingen waren een mooi uitgangspunt om actief door te pakken. Voor YOIN hoopt Marie-Louise dat de eventbranche, net als FIGI en het Berghotel, het kwaliteitslabel nóg meer als toegevoegde waarde gaat zien. ‘We profileren onszelf als een sparringspartner die niet alleen een kwaliteitslabel brengt, maar ook daadwerkelijk bijdraagt aan de ontwikkeling van kwaliteit. We hopen uiteraard ook dat daarmee onze portefeuille van gecertificeerde locaties nog verder groeit.

Tekst: Angelique Aalders

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!