Windshift CATALYST: teambuilding als instrumentWindshift CATALYST: teambuilding als instrument
Back Back Visie

Windshift CATALYST: teambuilding als instrument

17 november 2022

Zoek naar teambuildingsactiviteiten en teamuitjes en je vindt online honderden hits. Elk bedrijf heeft een eigen insteek. Zo ook Windshift CATALYST. Als onderdeel van een internationaal bedrijf heeft de Nederlandse tak toegang tot veel kennis en activiteiten. Bij CATALYST staat lol voorop, maar is er altijd een extra element aanwezig. Eigenaar Alex ten Klei vertelt over de meerwaarde van teambuildingsactiviteiten als (hr-)instrument. Een leuke middag hebben, terwijl deelnemers er ook wat aan overhouden. Wat dat is stemt CATALYST af met de klant. ‘Bij ons staat lol voorop, maar we voegen ook altijd extra’s toe, zoals het ontwikkelen van human skills, met elkaar verbinden of een vernieuwd zicht op kernwaarden van de organisatie krijgen. Een teambuildingsactiviteit is bij ons niet alleen een beloning, maar wordt ingezet als instrument.’

‘Wij denken dat het leuker is om in de speelse en veilige omgeving van een activiteit informeel een onderwerp als kernwaarden bespreekbaar te maken’, vertelt Alex ten Klei. ‘Het is leuker dan in een zaaltje te vergaderen. Ook in een spelomgeving kun je met elkaar discussiëren en nadenken. Je kunt er als organisatie wat aan overhouden, zoals opgenomen video’s die onderdeel van het spel waren.’

Coöperatief in plaats van competitief

Veel teambuildingsactiviteiten zijn competitief opgezet. Bij CATALYST zijn de spellen juist coöperatief. Alex: ‘Zo hebben we een spel, Beat the Box, waarbij mensen in teams rond koffers staan. Het is een escape-achtig spel en eerst lijkt het alsof de teams tegen elkaar strijden. Halverwege lopen ze vast en blijkt dat de teams elkaar juist nodig hebben. Dan begint het samenwerken tegen de klok. Tijdens zulke spellen kun je heel goed rolverdelingen waarnemen. Ook bijvoorbeeld bij het bouwen van Formule 1 auto’s met karton. De teams hebben een doel, een tijdslimiet en een bouwtekening. Je ziet dan dat sommige mensen meteen in actie willen komen, terwijl anderen eerst rollen willen verdelen.’ Na de activiteiten is er altijd een debriefing waarbij doorgesproken wordt hoe het is gegaan. ‘We hebben geen trainers en gedragsdeskundigen, maar zorgen wel voor het gesprek en laten de deelnemers zelf nadenken. Wat kunnen ze meenemen naar hun dagelijkse werk bijvoorbeeld? Stel dat je een activiteit hebt gedaan waarbij de onderlinge rollen goed naar voren kwamen, dan heb je daar echt wat aan bij de start van een volgend project, want je weet meteen waar ieders sterkte kanten liggen.’

Aandacht voor kernwaarden en human skills

Nu de storm rondom corona wat in kracht is afgenomen en veel mensen elkaar weer ontmoeten, is er extra aandacht voor de kernwaarden van bedrijven en de human skills. ‘Je merkt dat het allemaal wat weggezakt is en de aandacht voor elkaar, de waarden en de bedrijfscultuur nodig zijn. Dat verwerken we in spelvormen. Een voorbeeld is de Treasure Hunt. Deelnemers gaan langs checkpoints waar ze vragen en opdrachten krijgen. De kernwaarden van de organisatie zijn dan de leidraad in een van de categorieën, waardoor mensen niet alleen breinbrekers oplossen en actieve dingen doen, maar ook inhoudelijk bezig zijn. Die combinatie van fun en inhoud is echt waar wij goed in zijn.’

Tekst: Annemieke Dubbeldeman

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!