Back Back Nieuws

Win de aandacht van het publiek tijdens je presentatie

10 maart 2016
Presenteren is iets wat we iedere dag doen. In het klein, wanneer we ons voorstellen, maar ook tijdens grote gelegenheden. Zo zijn er iedere dag congressen, debatten en lezingen. Daar is altijd dezelfde uitdaging: hoe krijg je de aandacht te pakken en hoe houd je deze vast? Volgens Fleur Paijens, Sales en Marketing manager bij Aventiq, is het stemsysteem Avint een uitstekende tool om het publiek in een presentatie te betrekken. 'Hierdoor wordt de boodschap uiteindelijk beter overgebracht.'

Interactie in je presentatie
'Je boodschap is het belangrijkste van jouw presentatie', vertelt Fleur. 'Deze moet begrepen worden, anders had je net zo goed een nieuwsbrief naar iedereen kunnen sturen. Inmiddels zijn er al veel methodes uitgeprobeerd om meer interactie in een presentatie te krijgen. Succesvolle methodes waardoor een presentatie beter begrepen wordt, maar ook methodes die juist afbreuk doen aan de boodschap.'

'Zo is iedereen zijn presentatie wel eens begonnen met een indrukwekkend filmpje. Een goede binnenkomer en iedereen werd getriggerd, maar naarmate de presentatie vorderde raakte je het publiek kwijt. Het spannende was eraf. Na afloop waren er maar weinig mensen die, op de video na, wisten wat er verteld was. Je begin is goed, maar je eindigt in mineur'

'Veel mensen betrekken het publiek in hun presentatie door vragen te stellen. Dit is een methode die goed werkt en vaak de voorkeur geniet. Door iemand een vraag te stellen verplicht je hem om erover na te denken. Hierdoor komt er vanzelf interactie. Door een vraag of antwoord kan een discussie worden aangewakkerd. Nadeel van het simpelweg vragen, is dat je vaak maar één iemand tegelijk een vraag kan stellen en in een grote groep is het dan lastig om iedereen te gaan betrekken.'

Stemsysteem
Fleur vervolgt: 'Een andere tool die interactie geeft tijdens presentaties zijn interactieve stemsystemen. Een voorbeeld daarvan is Avint. Dit stemsysteem kan worden ingezet tijdens alle soorten presentaties, groot of klein, iedereen staat in contact met de presentator. Hij kan door middel van het stemsysteem vragen aan het publiek stellen en vice versa. De bezoekers kunnen eenvoudig reageren door middel van hun smartphone. De reacties verschijnen dan direct op het presentatiescherm. Iedereen kan meedoen, een optimale vorm van interactie.'

Avint geeft verschillende opties om het publiek in je verhaal te betrekken. Zo kan je het publiek laten stemmen of naar hun mening vragen, door middel van open en multiple choice vragen. Het publiek kan zo makkelijk inhoudelijk op de presentatie reageren. Vervolgens kan dit op verschillende manieren op een scherm worden weergegeven. Zo is het mogelijk om de reacties in een staafdiagram of word cloud weer te geven. Het publiek ziet dus meteen wat er met hun reactie gebeurt. 'Hierdoor worden ze echt in het verhaal betrokken', aldus Fleur. 

Survey mogelijkheid
Een handige extra optie van Avint is de ingebouwde survey tool, waarmee je direct na afloop van de presentatie kan evalueren. Een enquête of survey wordt meestal met pen en papier tijdens het evenement, of door een later verstuurde e-mail, afgenomen. Volgens Fleur is dit niet ideaal. 'Een papieren enquête is niet meer van deze tijd en bij een e-mail achteraf herinneren bezoekers jouw event niet meer precies of hebben ze geen zin meer om de survey in te vullen. Met Avint kan het publiek de enquête direct digitaal na de presentatie invullen met een eigen smartphone, waardoor je de resultaten meteen in handen hebt.'

'Interactie toevoegen is een manier om je boodschap beter over te brengen tijdens je evenement of presentatie. Avint is een stemsysteem dat door middel van interactie je presentatie naar een hoger niveau brengt en zorgt ervoor dat mensen meer betrokken raken. Het is een handige tool die makkelijk te implementeren is in je verhaal en het publiek een stem geeft. Hierdoor wordt de boodschap beter overgebracht en dat is uiteindelijk het doel van een presentatie.'

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!