In 2010 raakten we voor het eerst in gesprek met Helmi van Doorn. We waren vooral afgeleid door kekky high heels, maar spraken uiteraard ook over haar ‘Wereld van Sophie’.
Sindsdien houdt Helmi ons regelmatig op de hoogte van ‘de wereld’ waarin zij actief is. Die wereld is echter veranderd en heet sinds eind 2014: DeWereldVan.company. Wij waren benieuwd naar de reden hierachter en spraken af met lady Van Doorn.
‘We doen je merk’
Helmi: ‘Ik kon niet goed meer in een zin uitleggen wat De Wereld van Sophie betekende, ik zat in een impasse. Met DeWereldVan.company is het een stuk duidelijker. In één zin: Ik doe je merk! Oké, een kleine toevoeging dan: wij zorgen voor de implementatie van je visie en strategie, van het ‘levend maken’ van het verhaal. Van storytelling naar storydoing. Hoe we dat doen? We geven daarvoor de juiste tools, zoals brandcooking en 23plusONE sessies.
Van uitvoerend naar strategisch
Met De Wereld van Sophie nam Helmi van Doorn veel verschillende opdrachten aan, en soms zat daar ook een opdracht tussen waar ze eigenlijk niet met heel veel passie aan werkte. ‘Dat begon mij te storen, ik werd er niet gelukkig van. Mijn drijfveer zit in het helpen van mensen en organisaties. Juist op strategisch niveau. Ik kwam er achter dat De Wereld van Sophie vooral uitvoerend veel werk had. Toen ik tot die conclusie kwam ben ik veel met mensen uit zowel de branche, opdrachtgevers en vrienden gaan praten en gaan nadenken over wat mijn kracht is. En hoe ik die kracht kon inzetten. Dat bleek op het creatieve en conceptuele vlak en het vertalen van strategische vragen. Maar toen kwam de vraag wat kan ik dan doen om een verdiepingsslag te maken daarin: Wat zijn de vragen van klanten en bij welke klanten vind ik die verdieping wel? Zo besefte ik dat ik het prettig vind om langdurige trajecten met klanten aan te gaan, mij echt te verdiepen in hun wereld. Wie zijn zij, wat zijn de drijfveren en hoe kan ik ze helpen die vorm te geven en naar buiten te brengen? Maar ik miste nog net een stukje achtergrond om in het diepe te springen. Zo ben ik de opleiding Strategisch Brand Management gaan volgen, opdat ik uiteindelijk met mijn kennis en ervaring aan de slag kon met DeWereldVan.company!’
23plusONE
‘Onze visie en strategie hebben we geformuleerd, en nu? Veel bedrijven komen op dat punt en vragen zich vervolgens af: hoe zorgen we ervoor dat iedereen het daadwerkelijk begrijpt en nog belangrijker: dat de medewerkers er ook naar gaan handelen en klanten het gaan herkennen? Die vraag heeft te maken met hoe je die mensen moet betrekken en daar leent bijvoorbeeld 23plusONE zich heel goed voor. Deze methode, ‘emotive branding’, is een wetenschappelijke methode. Het raakt emoties en vormt zo een brug tussen mensen. Op deze manier ontdekken we samen met medewerkers en/of klanten en relaties de drijfveren van de organisatie. Op deze manier zorg je ervoor dat mensen het gaan begrijpen, het echt zelf gaan doen en er ook achter staan,’ vertelt Helmi.
Brand Cooking
‘Nadat we met deze mensen bespreken hoe zij in een bedrijf of in een project staan, waar hun kracht, drijfveren en valkuilen zitten, gaan we een creatieve vertaalslag maken. Dat kan bijvoorbeeld met Brand Cooking: we maken een culinaire vertaling van de waarden van de organisatie met de medewerkers, relaties of opdrachtgevers. Samen koken en eten, de keuken als smakelijke metafoor om je visie & strategie te laten proeven. Dat verbindt en blijft hangen…’
Mooie wereld
Dit is slechts een voorbeeld van wat DeWereldVan.company kan betekenen voor organisaties. De combinatie van diverse brandevents, merkstrategie door middel van de wetenschappelijke methode 23plusONE en de creatieve vertaalslagen maken deze wereld interessant. En het mooie: elke company kan zich aangetrokken voelen, door simpelweg op de plek van ‘company’ de eigen merknaam te zetten…