GMB tekenaars
10 april 2025

Waarom GMB tekenaars inzet op beurzen én in de bouwkeet

Door Erik Peekel

Rubrieken

Je staat op een beurs met je stand – maar hoe zorg je ervoor dat je ook in gesprek komt met bezoekers die je nog niet kent? GMB vond daar een creatieve oplossing voor. Het bedrijf – actief in water, energie en grondstoffen – werkte samen met de tekenaars van Aaaaha! Bureau voor live communicatie. Niet alleen leverde dat boeiende gesprekken op, de tekeningen die ter plekke ontstonden werden een echte publiekstrekker. Teamleider marketing en communicatie Claudia Vredeveld vertelt hoe zij de tekenaars inzet.

GMB werkt aan infrastructuurprojecten, zoals dijkversterking, rioolwaterzuivering en drinkwaterinstallaties. Op beurzen wil het bedrijf niet alleen bestaande contacten onderhouden, maar ook nieuwe contacten leggen. Claudia Vredeveld, teamleider marketing en communicatie bij GMB, werkte al eerder met Aaaaha! Bureau voor live communicatie en bracht het idee in om live tekenaars in te zetten op de beursstand. Claudia: ‘Beleving vinden we belangrijk. Op eerdere beurzen hadden we bijvoorbeeld een VR-bril en een onderwaterdrone. Dit jaar wilden we opnieuw iets bijzonders doen – iets dat uitnodigt tot gesprek.’

Gesprekken vangen met een stift

Op twee vakbeurzen – InfraTech en Aqua Nederland – gingen tekenaars Maarten en Julia aan de slag. ‘Op InfraTech bouwden ze een toren van foamplaten vol tekeningen. Ze spraken met bezoekers over thema’s als waterkwaliteit, circulariteit en AI en zetten hun verhalen om in illustraties’, vertelt Claudia. ‘Dat werkte goed. Mensen bleven staan, gingen kijken en raakten in gesprek met onze collega’s.’ Op Aqua Nederland maakten de tekenaars één grote inspiratiewand. ‘Maarten en Julia verzamelden opnieuw input bij bezoekers en werkten live aan een groeiende tekening. Die trok veel bekijks. En ondertussen ontstonden er vanzelf mooie gesprekken.’

Van beurswand naar kantoorwand

De illustraties bleven niet op de beursvloer. ‘We hebben ze gedeeld via onze socials en veel bezoekers maakten er spontaan foto’s van’, zegt Claudia. Na afloop kregen de tekeningen een vaste plek bij de entree van het GMB-hoofdkantoor. En de digitale versies? Die bleken handig bij het opvolgen van beurscontacten én worden ingezet als illustraties bij tenders.

Ook intern smaakt het naar meer

De live tekenaars bleken ook binnen het bedrijf inzetbaar. Tijdens een bouwteam-evaluatie voor het nieuwe hoofdkantoor langs de A15 bij Dodewaard, maakten de tekenaars in twee uur tijd een visuele samenvatting van het overleg. Claudia: ‘Ze vingen alle belangrijke punten in één plaat. Die hangt nu in de bouwkeet. Echt knap hoe ze dat doen, live en in zo’n korte tijd.’

Meer dan decoratie

‘Wat ik mooi vind’, zegt Claudia, ‘is dat de tekenaars echt iets toevoegen. Ze halen input op, leggen het vast en maken het zichtbaar – letterlijk. Dat helpt ons om gesprekken te voeren, tijdens én na het event.’

-- Aaaaha! Bureau voor live communicatie helpt organisaties met de kracht van storytelling en interactie. 

Hoofdfoto: Maarten en Julia op de stand van GMB op InfraTech