VrijetijdsTrends 2022VrijetijdsTrends 2022
Back Back Trends

VrijetijdsTrends 2022

27 december 2021

Go-stop-Go, grenzeloze vrije tijd, dichtbij hybride en ‘omgekeerd plannen’ zijn de bepalende VrijetijdsTrends van 2022. Meer dan in eerdere jaren zullen consumenten ook in hun vrijetijd rekening moeten houden met lockdowns en beperkingen, schrijft Goof Lukken, oprichter van het platform Vrijetijdskennis en docent aan de Breda University of applied sciences.  ‘Go-stop-Go’ lijkt de nieuwe werkelijkheid. Soms kan er veel, dan weer minder tot niets. De duidelijke grens tussen werk en vrijetijd verschuift nog meer doordat online en hybride werken, niet tijd-of plaatsgebonden is. De vrijetijd die we hebben is ‘dichtbij en immersief’. We blijven dichterbij huis en zoeken we naar immersieve belevingen. We willen even ontsnappen aan de werkelijkheid. De laatste lockdown laat zien dat de consument bereid is om anders te denken. Door beperkingen gaan we ‘omgekeerd plannen’. Denk aan het het ‘Dinchen’ (dinner & lunch) of vroeg in de ochtend sporten.

Go-stop-Go

De coronacrisis lijkt meer dan ooit ons vrijetijdsgedrag te bepalen. Lockdowns (gedeeltelijk of geheel) bepalen veel in onze gastvrijheidsindustrie. Veel uitjes zijn flexibel en voorbereid op verschillende scenario’s. Restaurants schakelen om van eten op locatie naar bezorgen aan huis. Als er ruime mogelijkheden zijn, dan neemt de consument het er direct van. Er wordt intens genoten onder het motto ‘nu kan het, op korte termijn mogelijk niet meer’. Flexibilisering van vakanties boeken en meer last minute boeken is ook een duidelijk gevolg van deze trend.

Grenzeloze vrije tijd

De duidelijke grens tussen werk en vrijetijd verschuift nog meer doordat online en hybride werken niet tijd-of plaatsgebonden is. Een positief effect is dat er meer spreiding is van vrijetijdsactiviteiten. Dit zorgt voor minder pieken op vrijetijdsbedrijven en een betere bezetting. Een ‘Workcation’, een mix van werk en vakantie is nu een mogelijkheid. Naast fysieke belevingen komen er ook digitale belevingen. Op dit vlak is een enorm aanbod ontstaan waarvan zowel online als live genoten kan worden.

Live heeft een enorme meerwaarde gekregen

We blijven in onze vrijetijd dichter bij huis. We waarderen het aanbod van natuur, horeca, winkels en attracties in onze eigen omgeving méér sinds de crisis. Live genieten heeft een enorme meerwaarde gekregen als tegenhanger van het meer digitale leven dat we lijden. Tijdens dagjes uit willen we even ontsnappen aan de realiteit en in een immersieve omgeving zijn. Het verklaart de populariteit van attracties als artentertainment, of bekende klassiekers als Efteling, Toverland en de dierentuinen. Nederland en de rest van Europa zijn weer populaire vakantiebestemmingen, pop-up campings brengen in de meest drukke tijden unieke overnachtingen en campers en caravans worden meer dan ooit verkocht.

Omgekeerd plannen

Wendbaarheid en flexibiliteit zijn noodzakelijk. Hierbij kan omdenken van belang zijn. In de huidige avondlockdown zien we dat consumenten vaker ’s ochtends gaan sporten of gaan dinchen of dunchen. Plannen is een groter element geworden in de vrijetijd. Door beperkte capaciteiten is boeken (veelal online) noodzakelijk.

Scenario voor de crisis: wendbaarheid en flexibiliteit?

De onzekerheid lijkt nu groter dan in de afgelopen twee jaren. Nu lijken er scenario’s te komen vanwege meerdere mutaties van het virus en mogelijke lockdowns in najaar en winter. Wat gaat de gastvrijheidsindustrie hiermee doen? Kan men het businessmodel flexibel en wendbaar maken of keert het ouderwetse winterseizoen terug. Een ander scenario is activiteiten meer hybride te maken, door inzet van digitale mogelijkheden.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!