Vote Company leidt strijd om AD Publieksprijs Musical Awards in goede banen  Vote Company leidt strijd om AD Publieksprijs Musical Awards in goede banen
Back Back Nieuws

Vote Company begeleidt strijd om AD Publieksprijs Musical Awards

25 januari 2018

Gisteravond vond in het Circustheater in Scheveningen weer het Musical Awards Gala plaats. Voor het derde jaar op rij werd tijdens dit gala de AD Pubieksprijs uitgereikt, dit keer gewonnen door The Lion King. Vote Company faciliteert deze verkiezing. Marcel Demper, directeur van het Hilversumse bedrijf dat verantwoordelijk is allerlei verkiezingen en ook live voting faciliteert voor evenementen, legt uit hoe de AD Publieksprijs in drie jaar tijd is uitgegroeid tot de belangrijkste prijs in musicalland.

De voordelen van een publieksprijs

Met de introductie van de AD Publieksprijs heeft het publiek de mogelijkheid gekregen om haar mening te geven over wat de beste musical is. 'We zien steeds meer verkiezingen die naast vakjuryprijzen besluiten om een publieksprijs toe te voegen. Het heeft ook grote voordelen want het bereik van de verkiezing neemt enorm toe. Een publieksverkiezing versterkt ook de relatie tussen het publiek en –in dit geval- de musicals. En het levert ook commercieel het nodige op: door een publieksverkiezing krijg je als eigenaar van de verkiezing contact met de stemmers en ontstaat er een blijvend communicatiekanaal met deze specifieke doelgroep. Dit maakt de verkiezing ook voor partners/sponsors veel interessanter,' vertelt Marcel Demper.

Publieksprijs is de belangrijkste prijs

Als verkiezingsspecialist ziet Marcel Demper dat de publieksprijs altijd de prijs is waar het felst om wordt gestreden. Ook bij de Musical Awards is de AD Publieksprijs in drie jaar tijd uitgegroeid tot de belangrijkste award. 'Voor de acteurs en producenten van een musical is de mening van het publiek uiteindelijk toch het allerbelangrijkst. Musicals worden gemaakt voor het publiek. Acteurs spelen voor het publiek. En niets is mooier dan waardering van het publiek te krijgen in de vorm van een award. De acteurs zeggen het zelf ook: de AD Publieksprijs is het mooist om te winnen.' Het winnen van de publieksprijs levert ook commercieel gezien het nodig op. De winnende musical kan de titel gebruiken in de promotie en dat geeft een impuls aan de ticketverkoop.

Eerlijke verkiezing

Gezien de grote belangen van het winnen van een award doen genomineerden er alles aan om de verkiezing te winnen. Vote Company zorgt er voor dat de verkiezing eerlijk verloopt. Marcel Demper: 'Iedere stem moet bevestigd worden per e-mail en er mag maar 1x per e-mailadres gestemd worden. Toch is het noodzakelijk dat we iedere stem controleren. Binnen ons stemplatform zijn diverse algoritmen actief op basis waarvan de stemmen wordt gecontroleerd. Daarnaast doen we ook handmatig controles waarbij onder andere gekeken wordt naar het emaildomein dat wordt gebruikt, de snelheid waarmee een stem is uitgebracht, het gebruikte IP-adres, enzovoort. Op deze manier doen we er alles aan om te zorgen dat de verkiezing eerlijk verloopt.'

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!