Ex-Plane is precies wat de naam belooft, maar dan nog een tikje gekker. Het is een echt vliegtuig dat op een trailer wordt vervoerd en op locatie wordt opgebouwd tot een mini-event ín je event. ‘We doen van alles: persmomenten, privéfeesten, festivals, beurzen… je kunt het zo gek niet bedenken,’ vertelt Julian. ‘Maar wat we eigenlijk altijd neerzetten is beleving. Het vliegtuig is het hart. Daaromheen bouwen we een totaalconcept waar gasten iets meemaken.’
Een vliegtuig als podium, bar en eyecatcher
Het toestel kan aan de zijkant openvouwen en is op meerdere manieren in te zetten. De neus, waar ooit de motor zat, is omgebouwd tot koelruimte. Daardoor kan er een bar direct aan de voorkant worden geplaatst. ‘Dan heb je dus een heel gaaf concept met die bar aan de neus,’ legt Julian uit. ‘Vaak zetten we er ook een photobooth bij, of laten we een DJ spelen op de vleugel. Dat maakt het meteen een spot waar mensen willen zijn. Daarmee zetten we niet alleen een vliegtuig, maar vooral een premium gevoel neer.’
Ex-Plane werkt met partners die het concept versterken met food en entertainment. Denk aan premium sushi of sashimi voor een smaakvolle upgrade, of een pizzabakker die deeg door de lucht laat vliegen. ‘We zorgen ervoor dat er iets gebeurt op je event. Dat mensen denken: wow, dit wil ik zien. En vervolgens met elkaar gaan communiceren. Het is echt een mini-event in een event’, aldus Julian.
Van sloopkandidaat naar blikvanger
Het ontstaan van Ex-Plane is een optelsom tussen de liefde voor de luchtvaart én de creatieve festival- en eventbranche, Julian nam het bedrijf over van zijn vader. ‘Mijn ouders komen allebei uit de luchtvaart, dus het vliegen zat er sowieso al in,’ lacht hij. Toen zijn vader een belletje kreeg over een vliegtuig dat een noodlanding op gras had gemaakt, kreeg het idee om een vliegtuig om te bouwen voor de eventbranche vleugels. ‘Het toestel was niet meer luchtvaartwaardig, maar de romp was nog in goede staat’, vertelt Julian. ‘Er waren twee opties: slopen, met alle afval en CO₂ die daarbij hoort, of hergebruiken en er iets creatiefs mee doen. Zo is het concept ontstaan.’
Flexibel formaat, maatwerk beleving
Het vliegtuig meet 11 meter van neus tot staart. Op locatie kan Ex-Plane worden opgebouwd met één of twee vleugels. Daardoor past het zowel in een wandopstelling als middenin een terrein. Julian: ‘Zo kan het vliegtuig meerdere functies krijgen: podium, decorstuk, bar, fotoplek. Onze eerste vraag is altijd: wat wil je dat je gasten voelen en meemaken? En daar bouwen we dan samen een tof concept omheen.’ Ook qua uitstraling is bijna alles mogelijk. Ex-Plane kan volledig gepersonaliseerd worden, binnen én buiten. ‘We kunnen het vliegtuig laten wrappen, logo’s erop, inrichting aanpassen.’
‘In de praktijk zien we dat Ex-Plane niet alleen een eyecatcher is, maar ook echt beweging creëert:’, vertelt Julian. ‘Van merken die hun beursomzet met tientallen procenten zagen stijgen tot productlanceringen die door de toestroom van nieuwsgierige bezoekers ineens vleugels kregen. Het toestel trekt mensen automatisch aan en verandert elke plek in een magneet voor ontmoeting, energie en nieuwe kansen.’
Ex-Events: groeien met unieke objecten
Tijdens een groot privéfeest tijdens Pride Amsterdam stond Ex-Plane op een ponton in het water terwijl alle boten voorbij voeren. Dat soort ludieke dingen, daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Ik ben een enorme Ajaxfan, dus hoe vet zou het zijn om ooit midden in de Johan Cruijff ArenA te staan?’ En festivals blijven trekken. Zo reed Ex-Plane twee jaar geleden achter de auto naar Boekarest voor het Saga Festival. ‘Een festival midden op een luchthaven, met ons vliegtuig erbij. Dat was natuurlijk geweldig.’
Vooruitkijkend denkt Julian groter dan één vliegtuig. Zijn visie: doorgroeien naar Ex-Events, met meerdere bijzondere, mobiele concepten. Hoewel Ex-Plane vaak wordt ingezet bij luchtvaartgerelateerde thema’s en bijpassende items zoals gepersonaliseerde vliegtuig-trolleys, galley-kitchenblokken en meubels van vliegtuigonderdelen verhuurt, zit de kracht zit juist in het onverwachte: van een volledig omgetoverde kerstjet tot merkactivaties, productlanceringen en privéfeesten in totaal andere stijlen. Het toestel vormt zich moeiteloos naar het thema en verhaal van het event.
Maar eerst is er één duidelijke missie: terug naar én voorbij de hoogtijdagen. ‘We hebben grote dingen gedaan zoals de Masters Expo, KLM Open, Pride, Formule 1. Nu is het belangrijkste om Ex-Plane weer echt op de kaart te zetten. En daarna er ver overheen.’ Met een vliegtuig als conversation starter lijkt dat vooral een kwestie van opstijgen!