Vertical Wall Dance brengt pure en uitbundige acts voor evenementen Vertical Wall Dance brengt pure en uitbundige acts voor evenementen
Back Back Interview

Vertical Wall Dance brengt pure en uitbundige acts voor evenementen

23 december 2021

Entertainment dat raakt en écht binnenkomt. Daar streeft Marc van Laere Producties naar met de verschillende acts van Vertical Wall Dance. Of het nu gaat om de opening van een hypermoderne ‘blingbling’- shoppingmall in Thailand of een theatrale act vanaf een karakteristieke kerktoren in hartje Limburg, AIRA Vertical Wall Dance maakt altijd een productie op maat, een act die verwondert en verbaast. We spraken met Marc van Laere, Rachel Melief en Aster van Laere over wat deze productie uniek en geschikt maakt voor zakelijke evenementen.

‘De muur is ons podium’, vertelt Marc van Laere om de essentie van de act nog eens toe te lichten. ‘Wij kunnen op bijna elk denkbaar gebouw een op maat gemaakte act neerzetten, of dit nu een kantoorgebouw, loods of kerktoren is. We kunnen van 8 tot zeker 200 meter hoogte gaan. Zo hebben we twee jaar geleden een act georganiseerd langs de 25 verdiepingen van het WTC in Utrecht. Dat bezorgde wel echt kippenvel.’ Dat het echter nóg hoger kan en de sky bijna de limit is, bewijst het hoogste gebouw waarop de vertical dancers ooit een unieke act mochten uitvoeren, een 200 meter hoog gebouw in India. ‘We maken echt maatwerk, we kunnen van klein naar groot’, aldus Marc - waarop choreografe Rachel corrigerend invliegt: ‘Ik zou willen zeggen: van puur naar uitbundig en luxe en alles wat daar tussenin zit. Bij de meer pure acts werken we veelal met touwen. We stappen boven in om vervolgens een choreografie neer te zetten die naar beneden afdaalt. Deze pure vorm past bijvoorbeeld heel goed bij industriële decors en daglicht, het is heel puur en ruig. Bij deze vorm moet je echt gebruikmaken van de expertise van de choreografie en de acrobaten.’

Dynamiek

Een meer geavanceerde, innovatieve show is neer te zetten met behulp van de zogenoemde lier. Rachel: ‘Bij het gebruik van lieren is er meer mogelijkheid voor dynamiek. Waar je bij touwen alleen horizontaal dynamiek kunt toevoegen, kan je met de lieren alle kanten op. Je hebt meer bewegingsruimte en kunt sneller van boven naar beneden en weer terug. Met lieren kunnen de acrobaten wel dertig meter vliegen in één minuut.’ Marc: ‘Bij deze vorm wordt alles geprogrammeerd, dat geldt voor de belichting en de videomapping -die op het gebouw en bedrijf gemaakt worden- maar ook voor de choreografie die in de hoofden van de acrobaten geprogrammeerd is. Dat maakt deze vorm heel bijzonder.’ Naast het neerzetten van een geweldige beleving, staat veiligheid altijd centraal in de uitvoering van een act. ‘Veiligheid is voor ons ongelofelijk belangrijk. We hebben een goed team van riggers om ons heen dat garant staat voor die veiligheid – zij checken én dubbelchecken of alles goed geïnstalleerd is en de acrobaten goed gezekerd zijn. Dit is een zeer belangrijk aspect om ervoor te zorgen dat onze mensen, maar ook bezoekers geen enkel risico lopen.’

‘De combinatie van videomapping en het menselijke, fysieke aspect zorgt voor dubbele magie.’

Fysieke, 3d beleving

Al sinds 2009 brengt Marc van Laere Producties deze act op verschillende locaties – van theater tot festivals en zakelijke evenementen. De magie begon toen Rachel voor de Olympische Spelen in Beijing gevraagd werd een act te ontwikkelen waarbij de vertical dancers in de ringen van sponsor Audi konden springen. Sindsdien heeft de act veel ontwikkelingen doorgemaakt en blijft deze zich continu vernieuwen. Marc: ‘Vooral op het gebied van innovatie - zoals technische ontwikkelingen weten we de act altijd weer te vernieuwen, denk daarbij aan bijvoorbeeld videomapping. Wat ons echt uniek maakt, is dat we aan de technologie iets fysieks, persoonlijks kunnen toevoegen. Het menselijke aspect vloeit samen met de techniek, en dat maakt het een krachtig communicatiemiddel. Dat spelen met 3d zorgt voor een echte beleving.’ Rachel: ‘Het is een onwijs leuke vorm van acrobatiek. Het plezier en de beleving van de acrobaat is fantastisch, alsof je in het luchtledige beweegt. Naarmate de afstand groter wordt, worden de bewegingen langzamer – dat fysieke onderdeel is heel belangrijk voor de beleving.’ Marc: ‘Het is belangrijk dat je altijd blijft ontwikkelen, vernieuwen om de eventuele concurrentie een stap voor te blijven.’ En die stap voor blijven ze door elke opdracht weer iets nieuws te laten zien. Rachel: ‘Met deze act kan dat ook niet anders. Elk gebouw is anders en de wensen van de klant zijn voor elke productie anders. Soms komen we aan bij een gebouw en dan moeten we ter plekke de choreografie compleet aanpassen, dat maakt elk optreden uniek en zorgt weer voor nieuwe, creatieve inzichten.’

Pionieren

Het artistieke met het zakelijke combineren, dat is de kracht van de samenwerking tussen Marc als zakelijk leider enerzijds en Rachel als artistiek leidster anderzijds. ‘Er zit tussen ons geen muur’, omschrijft Marc om in de termen van de act te blijven. Rachel: ‘we versterken en inspireren elkaar. Wanneer één van ons teveel aan het dromen is, trekt de ander diegene weer terug en andersom, wanneer het zakelijke aspect teveel begint te overheersen – probeert de ander de droom weer aan te wakkeren om mooie dingen te creëren. Aster: ‘Ik groeide op in een gezin waarin we veel mee mochten naar shows. Ik heb van die kant gezien hoe vooruitstrevend de acts waren. Nog niemand deed dat of had dat al eens eerder gezien, maar de acts werden vervolgens wel door andere organisaties opgepakt. Marc en Rachel zie ik echt als pioniers in dit vakgebied. Waar Rachel een complete show weet neer te zetten, kan Marc dat vertalen naar hoe het werkt voor de zakelijke markt.’

Van ervaring naar verbinding

En waar is die zakelijke markt dan naar op zoek? Volgens Aster zit het vooral in een stuk diepgang. ‘Ik weet niet in hoeverre dit in verband staat met corona, maar mensen zijn wel op zoek naar meer betekenis. Ik kan me voorstellen dat men - nu we een periode de basiszaken kwijt zijn geweest - juist weer terug wil naar die basis. We willen altijd een show neerzetten die raakt, die meer is dan een ervaring maar echt verbinding creëert. Of dat nu is dat je een bepaalde boodschap brengt – bijvoorbeeld door de acrobaten letterlijk een stokje te laten overdragen, of dat je dat op een andere manier verwerkt. Je bent altijd op zoek naar de verbinding die je maakt met elkaar.’ Rachel: ‘Het grootste compliment dat we kunnen krijgen is dat mensen ontroerd zijn door de show, dat het écht is binnengekomen. Ook het sociale aspect speelt nu een grote rol. Doordat we de act buiten kunnen neerzetten, is deze voor een grote groep toegankelijk. Zo kunnen we de beleving ook neerzetten in wijken waar een theaterbezoek minder bereikbaar is.’

‘We willen niet alleen maar spektakel zijn, we willen mensen verwonderen en ontroeren.’

Flexibel en ambitieus

Er kan niet genoeg benadrukt worden dat deze productie zowel groots als heel puur kan worden ingezet. Heb je geen geschikt gebouw, dan kan Marc van Laere Producties zelf een muur bouwen. Rachel: ‘We maken met vaste podiumdelen een muur, waardoor we op elke gewenste locatie alsnog een verticale show kunnen neerzetten.’ Zo flexibel als de productie is op het gebied van locaties, er wordt altijd gewerkt met een vaste kern van diverse, internationale acrobaten. ‘We kunnen shows aan van één tot twaalf acrobaten. AIRA is echt een trouwe groep, een collectief. We zijn ook nieuwe mensen aan het opleiden. Rachel droomt dan ook van een eigen opleiding in luchtacrobatiek waar ze niet alleen producties kunnen draaien, maar waar ze ook goede repetitieruimte kan creëren. ‘We hebben nu een gedeelde eigen studio of wijken soms uit naar klimhallen. Het lijkt me te gek een eigen pand te hebben waar we de Vertical Wall Dance School nog verder kunnen uitbreiden en nationale en internationale dansers op te leiden.’ Marcs grote ambities liggen vooral in de uitvoer van de show op markante gebouwen of iconische plekken. ‘Ik zou wel eens een muurdans willen neerzetten op Trafalgar Square of andere, iconische plekken.’ Daar tegenover staat dat Marcs enthousiasme ook wordt aangewakkerd door kleine, bizarre aanvragen. ‘We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een act voor een man die 60 is geworden en op zijn kantoor zal worden verrast met een act die zich voor zijn kantoorraam, op de 9e verdieping gaat afspelen. Dat is weer een heel andere, ongelofelijke vorm waarmee we kunnen laten zien dat deze act veelzijdig kan worden ingezet.’

Door > Angelique Aalders

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!