16 november 2016

Van Lanschot over samenwerking met Van Gogh Museum

Rubrieken

Pieter Cool: ‘Onze events in het Van Gogh Museum maken ons meer toegankelijk’

In de rubriek ‘Opdrachtgever aan het woord’ spreken we met eindklanten van leveranciers uit de evenementenmarkt. Deze keer zoomen we in op een relatie-event van Van Lanschot in het Van Gogh Museum. We spraken hierover met Pieter Cool, sponsormanager en marketeer bij de bank.

Vertel eens, over welk event hebben we het precies?
‘We hebben het over de preview van de tentoonstelling ‘Daubigny, Monet en Van Gogh’, waar zo’n 350 relaties bij aanwezig waren. Een relatie-event dat we op 19 oktober jl. organiseerden in het nieuwe glazen entreegebouw en de Kurokawa-vleugel. Het was letterlijk de eerste avond van deze expositie en wij mochten deze invullen, als partner van ‘de nieuwe entree’. We hebben met ingang van 2015 een partnerovereenkomst waarin is opgenomen dat wij activiteiten in deze ontvangstruimte mogen organiseren.’

Wat was de doelstelling?
‘Mijn doelstelling, gekoppeld aan kunst, is tweeledig: enerzijds draagt de sponsoring van het Van Gogh Museum bij aan een verjonging van het merk Van Lanschot. We zijn een relatief traditioneel merk en willen graag dat we in de perceptie als toegankelijk worden gezien. Juist de match met het Van Gogh Museum maakt ons meer toegankelijk, zeker met de glazen entree. We kiezen bewust voor deze plek; als je onderaan de trap staat en naar boven kijkt in het donker, krijg je een fantastisch gevoel; de lijnen, de hoogte, alles is uitgelicht. Je staat midden in Amsterdam en ervaart toch een openheid, een vorm van vrijheid.’

‘Anderzijds wil ik onze gasten graag iets meegeven over de kunst waar ze naar gaan kijken. Dat is het interessante; kunst is voor iedereen toegankelijk. Je hoeft er niet perse iets van te weten of je weet er misschien juist heel veel over; toch steek je altijd weer iets op, want op alle kennisniveaus kun je iets met kunst, daarnaast is het voor alle leeftijden. Als onze gasten naar huis gaan, hoop ik dat we hen persoonlijk iets mee hebben kunnen geven aan kennis – we huren daar altijd experts voor in, om die verdiepingsslag te kunnen maken.’

Wat was voor jouw gasten de trigger om te komen?
‘Het unieke momentum dat we hen konden bieden: ‘u bent echt de allereerste die naar ‘Daubigny, Monet en Van Gogh’ kunt.’ Het client treatment deel is hierin heel belangrijk. Natuurlijk is één van onze bestuurders gastheer, alleen draait het om de kunst tijdens een dergelijk event. We zijn er wel om onze genodigden te ontvangen, maar niet om ons of onze producten en diensten te verkopen.’

Wat vind je zelf van jullie verbinding met het Van Gogh Museum?
‘Je kunt met Van Gogh en de thematiek van iedere tentoonstelling iets bijzonders doen, of een verbinding maken met onze eigen business. Ook in de aankleding van een event is dat een leuke uitdaging. Het landschappelijke thema bijvoorbeeld, daar kun je fantastische dingen met bloemen mee doen. Tijdens het event op 19 oktober hadden we ronde houten statafels met stalen poten, heel robuust. Daar bovenop stonden mooie herfstbloemstukken in verschillende formaten. Het stak prachtig af in het gebouw van veel beton en glas. We werkten in dit geval samen met cateraar Select en decorateur Oogenlust. Overigens varieer ik bewust met leveranciers, ze hebben immers allemaal hun eigen signatuur en dat geldt ook voor het soort events dat we organiseren.’

Hoe zou je de samenwerking met het team van Van Gogh kunnen omschrijven?
‘Ik vind het heel prettig werken met hen, zij maken het mij een stuk makkelijker. Je merkt dat Isabelle Hegeman en Ilse van Triest het flink drukker hebben gekregen sinds de nieuwe entree en dat zij flexibel moeten inhuren. Heel knap vind ik het dat zij dan toch altijd even komen kijken wanneer wij een event hebben. Ik ben inmiddels kind aan huis en weet ook prima wie ik waarvoor moet aanspreken.’

Welke learnings hebben jullie gehad?
‘Wat nog steeds een uitdaging blijft is de akoestiek. Dat blijft, ondanks dat we meestal dezelfde leverancier hebben, iets waar je heel scherp op moet zijn. Dat heeft alles te maken met de vorm van de entree, de puzzel van het gebouw. Het gedraagt zich verschillend met andere hoeveelheden mensen erin. We hebben weleens (no)show, waardoor de aantallen ineens afwijkend zijn van wat er in het draaiboek staat. Dat heeft al effect op de akoestiek en is absoluut een aandachtspuntje.’

Welke andere events organiseren jullie nog meer in het Van Gogh Museum?
‘Laatst hebben we naar aanleiding van de tentoonstelling over Van Gogh en zijn ziekte heel gericht activiteiten ontwikkeld met onze Healthcare bankiers die zich specifiek richten op medisch specialisten. Zo koppelen we bepaalde thema’s aan onze bijeenkomsten. Verder hebben we twee à drie evenementen per week die variëren in omvang. Waarbij we veelvuldig gebruik maken van de vrijdagavond openstelling. Deze worden grotendeels georganiseerd vanuit onze kantoren, waarbij ik alles wel monitor maar niet overal bij hoef te zijn. Dat is overigens ook een learning: ik zie dat mijn kantoren inmiddels zelf een rondleiding met een kleine ontvangst kunnen boeken en Le Tambourin kunnen benaderen voor de catering afspraken. Zo organisch is de samenwerking wel gegroeid en daar ben ik heel blij mee!’

===

Hoe kijkt het Van Gogh Museum naar de ontvangsten van Van Lanschot?
Isabelle Hegeman: ‘Het Van Gogh Museum heeft in Van Lanschot een loyale en betrokken partner. Van Lanschot benut het partnership ten volle en zit bovenop onze activiteiten. De samenwerking is goed doordacht en ook na bijna twee jaar, nog steeds vernieuwend. Het is leuk om samen met een partner als Van Lanschot te werken. De sfeer is goed en we weten elkaar altijd te vinden. Zo versterken we elkaar en benutten we de mogelijkheden volop. Van Lanschot biedt exclusieve ervaringen en het Van Gogh Museum krijgt de gelegenheid om te laten zien wat we in huis hebben aan een mooie doelgroep.’