
Beursmanager Rachel Jankowsky: ‘Deze jubileumeditie staat in het teken van avontuur. We laten zien dat kamperen duurzamer, slimmer en comfortabeler wordt met productintroducties, technologische vernieuwingen en nieuwe accessoires.’
Primeurs in campers en caravans
Tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs presenteren fabrikanten hun nieuwste campers en caravans. Zo introduceert Knaus de Boxtime campervan. Dankzij het gebruik van lichte materialen is dit model 60 kilo lichter waardoor er meer laadvermogen beschikbaar is. Praktische extra’s zijn een elektrisch verstelbaar bed en een koelkast die ook van buitenaf toegankelijk is. Ook Adria viert dit jaar zijn 60-jarig jubileum met een vernieuwde versie van de iconische Action caravan. Het model heeft een modern design, maar de herkenbare ronde vormen zijn behouden. Een groot dubbel dakraam zorgt bovendien voor veel licht en frisse lucht in het interieur. Westfalia pakt uit met een primeur: de Kipling. Een campervan met voor het eerst een vast dwarsbed, mogelijk gemaakt door uitgebouwde zijramen. Daarnaast keert Polar na jaren van afwezigheid terug op de beurs met hun luxe Zweedse caravans die bekendstaan om comfort en degelijkheid.
Innovatie in accessoires: slimmer en duurzamer
Naast campers en caravans zijn ook accessoires en ondersteunende systemen belangrijk. Dometic introduceert de CTT4000 scheidingstoilet, ontwikkeld in samenwerking met Arwinger. Dit toilet scheidt afval zonder dat er water gespoeld hoeft te worden en kan als extra onderdeel op bestaande toiletten worden geplaatst. Thetford, bekend van de toiletvloeistoffen, introduceerde vorig jaar een prototype van het nieuwe scheidingstoilet dat inmiddels in productie is gegaan. Als aanvulling daarop komt Thetford nu met een complete lijn verzorgingsproducten, waaronder Bowl Cleaner om het toilet te reinigen, vloeistof om eventuele luchtjes uit de urinetank te neutraliseren, afvalzakken uit gerecycled plastic en geprepareerde houtvezels voor gebruik in de vaste stoffen-container.
Een jubileum dat vooruitkijkt
Rachel Jankowsky benadrukt dat deze editie niet alleen terugblikt op zestig jaar kampeerervaring, maar vooral vooruitkijkt: ‘Deze editie laat zien hoe de branche inspeelt op actuele thema’s zoals duurzaamheid, efficiënt gebruik van materialen en meer comfort voor de gebruiker.’
Roel Reineman, voorzitter van KCI, benadrukt het belang van samenwerking en innovatie in de sector: ‘Samenwerking tussen fabrikanten, leveranciers en Jaarbeurs is essentieel om de branche vooruit te helpen. De Kampeer & Caravan Jaarbeurs biedt kampeerliefhebbers een volledig overzicht van wat er speelt. Van primeurs tot duurzame oplossingen, zodat zij de juiste keuzes kunnen maken voor hun vakantie.’