Van 'hut van ome Jan' tot 'mooiste terras van Nederland'Van 'hut van ome Jan' tot 'mooiste terras van Nederland'
Back Back Locaties

Van 'hut van ome Jan' tot 'mooiste terras van Nederland'

30 november 2017

Wat krijg je als een event organizer een horecaconcept ontwikkelt? Dan ontstaat er een concept met extra beleving en verrassing. Dat is het geval met Buiten in de kuil, kortweg Buiten. Een bospaviljoen in het fraaie natuurgebied tussen Lage en Hoge Vuursche. 

Anderhalf jaar geleden openden Bart ter Welle, bekend van eventbedrijf BINK, samen met compagnon Han Goossens, deze pleisterplaats voor wandelaars, mountainbikers, ruiters en andere recreanten. Op een unieke plek: midden in het bos, op een grote open plek, op een kruispunt van wandel- en mountainbike routes en aan de rand van een grote kuil, die in de omgeving bekend staat als de Kuil van Drakensteyn, niet ver van slot Drakensteyn.

Een plek met historie. Tot een jaar of tien geleden stond hier 'de hut van Ome Jan', waar recreanten terecht konden voor een kop koffie of een gehaktbal uit de jus. De provisorische hut is er niet meer, maar de behoefte aan een ontmoetingsplek en pleisterplaats in het bos bleef. Anderhalf jaar geleden openden Bart ter Welle en Han Goossens er een paviljoen. Een huiskamer restaurant in het bos. Ontworpen van natuurlijke materialen, zoals leisteen en hout. Binnen heerst een bossfeer: fris, groen, veel hout. Het restaurant heeft 60 zitplaatsen en serveert dagelijks wisselende gerechten: huisgemaakte taarten, stevige boterhammen, biologische frieten en diverse borrelhapjes en pizza's, geserveerd op houten planken. Het buitenterras heeft een capaciteit van 150 personen, maar tijdens evenementen kan dat eindeloos uitgebreid worden. In het souterrain is een vergaderruimte ontworpen voor 50 tot 60 personen, compleet met alle moderne faciliteiten.

Van sneeuwhelling tot amfitheater

Het bospaviljoen ligt aan de voet van een grote kuil, die de omvang heeft van een amfitheater. De kuil wordt 's winters door de kinderen gebruikt als helling, waar ze met sleetjes vanaf roetsjen. Op zwoele zomeravonden zijn er kampvuursessies en tijdens evenementen wordt de kuil ingezet als theater, waar de gasten zitten op boomstammen met vachtjes.

In Buiten bedient het team van Bart en Han zowel de particuliere als de zakelijke markt. Overdag stallen ruiters er hun paarden, spoelen mountainbikers onder de modder van zich af en spelen kinderen in de kuil. Zowel binnen, als op het buitenterras, op picknickbanken en lage fauteuils, doen de gasten te goed aan de biologische en natuurlijke hapjes. In een kolossale oude olietank worden streekgebonden producten geroosterd.

De twee ondernemers hebben het exclusieve horecarecht voor het paviljoen en acht hectare bos eromheen. Dat maakt het horecaconcept aantrekkelijk voor evenementen, festivals en recreatieve activiteiten. De zakelijke markt houdt er heisessies, teambuilding bijeenkomsten en (meerdaagse) teammeetings, met stoere activiteiten.

Voortdurend de 'waarom'-vraag stellen

Buiten in de kuil maakte vanaf de opening, Pinksteren 2016, een vliegende start. De plek werd door lezers van de Volkskrant meteen genomineerd voor 'het mooiste terras van Nederland'.

'Die erkenning zorgde voor een welkom duwtje in de rug,' blikt Bart ter Welle terug. 'We zijn verrast door de enorme toeloop. 'De doorloopsnelheid is heel hoog. Zondags om 8 uur 's ochtends melden de eerste mountainbikers zich al. Die blijven een kwartier: even het vuil van de kleren afwassen, de banden schoonmaken en binnen een kop koffie. Vervolgens stromen er de hele dag door gasten binnen, zomer en winter.' 

Het geheim van het succes? 'Onze grootste voordeel is een gebrek aan horeca-ervaring', vertelt Bart ter Welle lachend. 'Wij stellen bij alles de 'waarom' vraag. Dat leidt tot verrassende ideeën en nieuwe concepten, weg van de gebaande paden. Het creatieve concept denken, dat we bij evenementen gewoon zijn, maakt het verschil.' Zo werd afgelopen winter een witte Kerst gecreëerd, met een aangevoerde vrachtlading sneeuw voor de deur en in de kuil. Chocomel, Glühwein en sleetjes erbij en de Alice in Wonderland sfeer was compleet. Op Valentijnsdag was er een romantische setting gecreëerd, met kaarsen, schapenvellen, knapperend kampvuur en een limousine als ophaalservice.

Content wandeling en Big Five

Ook voor de zakelijke markt hebben Bart en Han passende concepten ontwikkeld. Zoals een content wandeling. Binnen een meeting, daarna een (GPS) wandeling in de natuur, waarin de boswachter of één of meerdere sprekers met verhalen inhaken op het onderwerp van de bijeenkomst. Ook hebben de uitbaters van Buiten 'crossing border' ontwikkeld: een spel voor teams in het bos met vraagstellingen over producten. En tijdens de Nederlandse variant van de Big Five gaan educatie en fun hand in hand. Want het bosrestaurant biedt een meerwaarde. Daar zorgen de creatieve concepten van de initiatiefnemers wel voor.

Door > Jan Jacobs
Fotografie > Eelco Hofstra en Maarten Mooiman

ECC Leiden

Meer lezen in deze rubriek