Back Back Nieuws

Utrecht organiseert eerste 'MapUp' van Nederland

06 augustus 2012
Om de zichtbaarheid van Utrecht op het internet verder te verbeteren, wordt in Utrecht op zaterdag 1 september a.s. een zogenaamde 'MapUp' georganiseerd. Een workshop waarin vrijwilligers samen de content van Google Adwords gaan verbeteren. Het is de eerste keer dat dit voor een Nederlandse stad gebeurt. De 'MapUp Utrecht' is een initiatief van Utrechter Jurjen de Vries en wordt ondersteund door internetbedrijf Google en Utrecht Marketing.




Zelf vindbaarheid optimaliseren

De deelnemers aan de workshop gaan aan de slag met MapMaker, een onlangs geïntroduceerde nieuwe techniek waarmee gebruikers zelf de vindbaarheid van locaties kunnen optimaliseren. Volgens de initiatiefnemer sluit de innoverende toepassing helemaal aan bij deze tijd waarin internet, smartphones en social media gemeengoed zijn geworden. 'Steeds meer mensen plannen met Google Maps hun route en zoeken onontdekte leuke plekjes. Wanneer je dat regelmatig doet, dan merk je dat lang niet alle wegen, routes en locaties goed in kaart zijn gebracht. Daar willen we tijdens de komende workshop wat aan doen', aldus Jurien de Vries.



Kennis delen

'Het leuke is dat je met Google MapMaker zelf kunt bijdragen en je kennis kunt delen. Zelf woon ik bijvoorbeeld in Lunetten en heb daar onder meer de salamanderpoel in het park De Koppel op de kaart gezet. Je merkt meteen dat mensen de weg daar naartoe beter weten te vinden. De volgende stap is dat ik samen met andere Utrechters de kaart verder wil uitbreiden. Dat gaan we op zaterdag 1 september a.s. met zoveel mogelijk mensen tijdens een workshop doen.'




Meer bezoekers trekken

'Google Maps, routebeschrijvingen en Street View (het virtueel bekijken van plaatsen op straatniveau – red.) worden wereldwijd gebruikt. Dus als we leuke plekjes, hotels, B&B’s, restaurantjes en wegen goed zichtbaar maken, is dat niet alleen voor bewoners goed maar zal het ook meer bezoekers trekken', zegt een enthousiaste De Vries.



Belangrijk voor Utrecht


Daar is Michiel van der Schaaf van Toerisme Utrecht Marketing het van harte mee eens: 'Zeker sinds de toonaangevende online reisgids Lonely Planet begin dit jaar Utrecht heeft aangewezen als één van de plekken in de wereld die je gezien moet hebben, neemt de interesse van binnen- en buitenlandse bezoekers voor onze stad toe. En is vindbaarheid op Google dus meer dan ooit belangrijk voor de stad en de ondernemers.'



Ondersteuning Utrecht Marketing

'We zijn daarom heel blij met dit initiatief om in Utrecht als eerste stad van ons land een MapUp te organiseren. Vanuit Utrecht Marketing ondersteunen we de workshop dan ook van harte, onze online marketeer gaat op die dag bijvoorbeeld de belangrijke Utrechtse hotspots beter zichtbaar maken', aldus Van der Schaaf.




Aanmelden

Meer informatie over de MapUp Utrecht op 1 september a.s. is te vinden op www.mapuputrecht.nl. Geïnteresseerde deelnemers kunnen zich daar aanmelden voor gratis deelname.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!