Urban Events levert games voor slimme werving & selectie methode van DefensieUrban Events levert games voor slimme werving & selectie methode van Defensie
Back Back Nieuws

Urban Events levert games voor slimme werving & selectie methode van Defensie

23 januari 2020

Het Ministerie van Defensie is hard op zoek naar sollicitanten. Jaarlijks is er behoefte aan zo’n 3000 à 4000 jongeren, terwijl er al ruim het dubbele aan vacatures open staan. Om geschikte kandidaten te vinden moet je als organisatie tegenwoordig steeds creatiever worden. Dat ze creatief zijn ze bij Defensie is wel gebleken. Afgelopen jaar is een nieuwe pilot van start gegaan waarbij games worden ingezet om de vaardigheden en competenties van sollicitanten te meten.

Dit meten gebeurt terwijl de potentiele sollicitant op een beursstand een potje zit te gamen! Een gespecialiseerd bureau heeft hiervoor speciale software ontwikkelt. Urban Events verzorgde voor Defensie de benodigde hardware voor een aantal grote beurzen en events.

Je Steam-account als C.V.

Wie had gedacht dat al die uren dat je op je zolderkamer aan het gamen was, je uiteindelijk nog aan een baan zouden kunnen helpen. Het klinkt haast te mooi om waar te zijn, maar het tegendeel is waar. Het schijnt dat gamers tijdens het spelen van bepaalde spellen constant bezig zijn met beslissingen nemen en dat vaak doen onder een behoorlijke tijdsdruk. Het zijn bijvoorbeeld deze skills die voor Defensie erg interessant kunnen zijn. Een speciaal voor het Ministerie van Defensie ontwikkelt programma analyseert data van een vijftal gespeelde games en geeft naar aanleiding daarvan een aantal competenties weer waarop geselecteerd kan worden.

Game je in de kijker

Bij Defensie denk je al snel aan militairen die in een camouflagepak door de modder kruipen en schietoefeningen doen. Maar bij Defensie zoeken ze lang niet alleen maar mensen om te schieten. Sterker nog, de meeste banen bij Defensie hebben daar zelfs niks mee te maken. Er zijn bijvoorbeeld steeds meer it’ers nodig en ondersteunend personeel op gebied van logistiek en planning. Je hoeft dus niet alleen schietspellen leuk te vinden om in aanmerking te komen via deze nieuwe selectiemethode. ‘Het overgrote deel van de doelgroep voor Defensie is gamer, dat is een feit. Het is dus ook geen gekke gedachte om met games nieuwe sollicitanten te werven’, aldus Jelle op den Akker van Urban Events.

Gamen op de stand van Defensie

Op verschillende evenementen zoals ‘Dreamhack’, ‘Firstlook’ en ‘The Reality’, maar ook op de open dagen van Defensie in Leeuwarden en Volkel is flink uitgepakt met een grote gamestand. Bezoekers konden zich op de stand via een online app inschrijven en hun steam-account koppelen om daarna te gamen op high-end gamesystemen in een echte Defensiesetting. Zo konden deelnemers een potje counterstrike spelen tegen echte militairen.

Urban Events

Urban Events heeft in opdracht van het Ministerie van Defensie gezorgd voor high end game pc’s met de nieuwste game-gear. De monitoren werden voorzien van tv-lijsten in de huisstijl van Defensie, compleet met camouflageprint en de bekende slogan. Aan de pc’s werden grote televisieschermen gekoppeld zodat omstanders konden meekijken. Op andere schermen werden de statistieken van speler getoond. Zo konden potentiele sollicitanten zien wat hun competenties waren terwijl de recruiters van Defensie binnen no time de meest geschikte kandidaten konden selecteren en benaderen voor een gesprekje. Werken bij Defensie? Je moet het maar kunnen.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!